Spółki więcej wydadzą na tabor i infrastrukturę

Oczekiwany wzrost popytu na przewozy skłania do inwestycji.

Aktualizacja: 09.04.2017 21:31 Publikacja: 09.04.2017 21:19

Foto: materiały prasowe

PKP Cargo co roku w pierwszej kolejności inwestuje w remonty wagonów i lokomotyw. To zadanie stara się realizować w jak największym zakresie przez własne zaplecze techniczne. – W 2017 roku remontów wagonów i lokomotyw będzie więcej niż w roku 2016 – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. Grupa inwestuje też w nowy tabor. Chce zwłaszcza wzmacniać swoją pozycję w przewozach kontenerów, segmencie rynku, który rośnie najmocniej.

PKP Cargo stawia też na infrastrukturę przeładunkową. Obecnie zależna czeska firma AWT, przy wsparciu środków unijnych modernizuje terminal kolejowy w Ostrawie. Ponadto zależny Cargotor modernizuje infrastrukturę kolejową w Małaszewiczach, przy granicy z Białorusią.

Ambitne plany

W tym i w przyszłym roku istotne wydatki na tabor planuje PCC Intermodal. Będą one dotyczyć głównie lokomotyw oraz kontenerowych platform kolejowych i naczep podkontenerowych. Spółka chce też przeznaczyć istotne kwoty na poprawę dostępu kolejowego do terminalu w Kutnie.

W tabor drogowy inwestuje Trans Polonia. Jej wydatki odtworzeniowe wynoszą około 10 mln zł rocznie. – Widząc jednak rosnące zapotrzebowanie na nasze usługi, chcemy iść krok dalej. Dlatego ogłosiliśmy w marcu program inwestycyjny na lata 2018-2020 o wartości 62 mln zł. Zakłada nabycie ponad 140 naczep-cystern i ciągników siodłowych – mówi Dariusz Cegielski, prezes Trans Polonii. W ocenie zarządu popyt na drogowe przewozy materiałów petrochemicznych utrzymuje się na dobrym i stabilnym poziomie.

Ambitne plany dotyczące infrastruktury portowej, ma OT Logistics. Największe wydatki zaplanowano nad Bałtykiem i Adriatykiem. W Świnoujściu twa budowa magazynu na produkty rolnicze oraz niezbędnej infrastruktury portowej. Koszt inwestycji to 35 mln zł. Jeszcze w tym roku może ruszyć budowa morskiego terminalu agro w porcie gdańskim. Koszt budowy szacowany jest na 200–250 mln zł. Równie dużych inwestycji portowych można się spodziewać w Czarnogórze i Chorwacji. W tym przypadku dużo jednak zależy od sfinalizowania transakcji przejęcia kontroli nad tamtejszymi firmami.

Modernizacja floty

Istotne wydatki na tabor mogą ponosić firmy produkcyjne. Grupa PKN Orlen do 2020 r. zamierza przeznaczyć na lokomotywy i wagony około 300 mln zł. – Inwestycje w tabor mają charakter długofalowy i wymagają planowania w perspektywie kilkudziesięciu lat – informuje biuro prasowe PKN Orlen. Koncern podaje, że będą je realizować głównie firmy zależne: Orlen KolTrans, Euronaft Trzebinia i czeski Unipetrol Doprava.

W tabor kolejowy chce inwestować Pol-Miedź Trans, podmiot zależny od KGHM. Planuje wydatki zwłaszcza na naprawy. – Ewentualne zwiększanie ilości posiadanego taboru będzie wynikało z sytuacji rynkowej oraz zapotrzebowania – mówi Jolanta Piątek, rzecznik KGHM.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: t.furman@rp.pl

Opinia

Piotr Łopaciuk, analityk DM PKO BP

W Polsce i Europie istnieje duża potrzeba inwestycji w tabor kolejowy, gdyż jego wiek jest już mocno zaawansowany. Naprawy, modernizacje i zakupy lokomotyw i wagonów trzeba przeprowadzać systematycznie i rozłożyć na dłuższy okres, gdyż nie są one tanie. Dodatkowo za kilka lat może się okazać, że nastąpi kumulacja popytu na tego typu usługi i tabor. Spółki, zwłaszcza PKP Cargo, powinny zwłaszcza inwestować w działalność związaną z przewozami i przeładunkami kontenerów, gdyż jest to obecnie najbardziej perspektywiczny segment rynku transportowego.

PKP Cargo co roku w pierwszej kolejności inwestuje w remonty wagonów i lokomotyw. To zadanie stara się realizować w jak największym zakresie przez własne zaplecze techniczne. – W 2017 roku remontów wagonów i lokomotyw będzie więcej niż w roku 2016 – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. Grupa inwestuje też w nowy tabor. Chce zwłaszcza wzmacniać swoją pozycję w przewozach kontenerów, segmencie rynku, który rośnie najmocniej.

PKP Cargo stawia też na infrastrukturę przeładunkową. Obecnie zależna czeska firma AWT, przy wsparciu środków unijnych modernizuje terminal kolejowy w Ostrawie. Ponadto zależny Cargotor modernizuje infrastrukturę kolejową w Małaszewiczach, przy granicy z Białorusią.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej