Większy ruch i wyższe zyski na autostradzie Stalexportu

Rośnie ruch na zarządzanej przez Stalexport autostradzie Katowice – Kraków. W 2015 roku natężenie przejeżdżających pojazdów wzrosło do 37 tys. w ciągu doby.

Publikacja: 09.03.2016 15:33

Większy ruch i wyższe zyski na autostradzie Stalexportu

Foto: 123rf.com

Liczba samochodów osobowych zwiększyła się o 8,5 proc. natomiast w przypadku ciężarowych o 9,1 proc.

Zwiększyły się przychody grupy Stalexport Autostrady: w ub. roku wyniosły przeszło 262,5 mln zł, co było wynikiem o 18 proc. lepszym niż w roku 2014. Jeszcze bardziej podskoczył zysk: o przeszło 82 proc. do 119,4 mln zł.

Lepsze wyniki to efekt nie tylko większego ruchu. Znaczna poprawa przychodów jest efektem m.in. wprowadzonej 1 marca 2015 roku podwyzki stawek za przejazd. Grupa odnotowała ponadto niższe o ponad 6 mln zł koszty finansowe związane ze spadkiem poziomu zobowiązań o ok. 60 mln zł, w tym zwłaszcza tych z tytułu kredytu bankowego na budowę płatnej autostrady pomiędzy Katowicami a Krakowem.

- Najistotniejszy wpływ na skonsolidowany wynik finansowy Grupy Kapitałowej ma działalność polegająca na zarządzaniu i eksploatacji koncesyjnego odcinka autostrady A4, prowadzona przez należącą do Grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska. W ubiegłym roku przychody z tytułu poboru opłat za przejazd autostradą Katowice-Kraków wyniosły 257,7 mln zł – poinformowała spółka w środowym komunikacie. Stalexport zapłacił 24 mln zł podatku dochodowego.

W ub. roku na trasie realizowane były inwestycje mające przyczynić się do poprawy przepustowości. Blisko 25 mln zł kosztowała wymiana urządzeń poboru opłat oraz kabin inkasentów na bramkach autostradowych. Dzięki temu uruchomiono nowe możliwości płacenia za przejazd: przy użyciu kart flotowych, paliwowych i przeznaczonych dla częstych użytkowników autostrady kart zbliżeniowych kartA4. W 2015 roku rozpoczęły się również inne inwestycje, jak: rozbudowa dwóch węzłów autostradowych – w Mysłowicach i w Balicach oraz budowa kolejnych ekranów akustycznych.

- Z uwagi na znaczny wzrost natężenia ruchu w 2015 roku oraz prognozowany jego wzrost w kolejnych latach, analizujemy potencjalne możliwości dalszego zwiększenia przepustowości placów poboru opłat, a w szczególności uruchomienia elektronicznego systemu poboru opłat, pozwalającego na przejazd przez bramki w trybie stop & go oraz slow & go – zapowiedział prezes Stalexportu, Emil Wąsacz.

W 2016 roku planowana m.in. wymianę nawierzchni na obu jezdniach autostrady na odcinkach o łącznej długości ok. 60 km, modernizowanych ok. 10 lat temu. Zapewniam, że wspólnie z wykonawcą robót dołożymy wszelkich starań, by remont był jak najmniej uciążliwy dla kierowców. Na pewno zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla każdego kierunku.

Liczba samochodów osobowych zwiększyła się o 8,5 proc. natomiast w przypadku ciężarowych o 9,1 proc.

Zwiększyły się przychody grupy Stalexport Autostrady: w ub. roku wyniosły przeszło 262,5 mln zł, co było wynikiem o 18 proc. lepszym niż w roku 2014. Jeszcze bardziej podskoczył zysk: o przeszło 82 proc. do 119,4 mln zł.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej