Pakistańskie podręczniki promują nietolerancję religijną

Pakistańskie podręczniki szkolne przedstawiają przedstawicieli mniejszości religijnych w kraju - w tym hindusów i chrześcijan, jako "niegodnych zaufania" i wyznających "gorsze religie" - wynika z raportu przygotowanego we współpracy z amerykańską Komisją na rzecz Wolności Religijnej (USCIRF).

Aktualizacja: 17.04.2016 09:39 Publikacja: 17.04.2016 09:20

Pakistańskie podręczniki promują nietolerancję religijną

Foto: 123RF

Raport zatytułowany "Nauczanie nietolerancji w Pakistanie" zawiera analizę 78 podręczników szkolnych dostępnych na pakistańskim rynku i przeznaczonych dla uczniów klas 5-10. Przygotowała go pakistańska organizacja pozarządowa Fundacja na rzecz Pokoju i Edukacji. Stanowi on kontynuację raportu sporządzonego w 2011 roku przez pakistańską komisję.

- Pakistańskie podręczniki przedstawiają obywateli nie będących muzułmanami jako outsiderów, osoby niepatriotyczne i gorsze od muzułmanów. Jest w nich pełno błędów i przeinaczeń - powiedział przewodniczący amerykańskiej Komisji Robert P. George. - W podręcznikach brak jest natomiast jakichkolwiek odniesień do praw mniejszości religijnych i ich pozytywnego wkładu w rozwój Pakistanu. Robert P. George dodał, że stan podręczników pokazuje jaki jest obecnie poziom wolności religijnej w Pakistanie. 

W raporcie można znaleźć liczne przykłady tekstów promujących nietolerancję. W podręczniku dla uczniów ósmej klasy można przeczytać, że "wielu muzułmanów prowadzi dziś dżihad w obronie religii, chroniąc uciemiężonych braci i uwalniając ich od tyranii. Uczeń, który sam nie może wziąć udział w dżihadzie powinien przynajmniej wesprzeć go finansowo". 

Z kolei podręcznik do 10 klasy uczy, że "ponieważ muzułmanie wyznają inną religię, kulturę i mają inny system społeczny niż niemuzułmanie, niemożliwe jest współpracowanie z Hindusami".

W podręczniku do 6 klasy można przeczytać, że "chrześcijanie nauczyli się tolerancji i dobroci serca od muzułmanów. Sprawiedliwe traktowanie chrześcijan i dobre zarządzanie nimi przez władze w Pendżabie podniosło tamtejszy poziom życia".

- To bardzo smutne dla nas, Pakistańczyków, że dziś to co było sensem powstania naszego kraju, czyli swoboda wyznania, dziś nie istnieje - powiedział przedstawiciel pakistańskiej fundacji, która przygotowała raport, Azhar Hussain.

Raport zatytułowany "Nauczanie nietolerancji w Pakistanie" zawiera analizę 78 podręczników szkolnych dostępnych na pakistańskim rynku i przeznaczonych dla uczniów klas 5-10. Przygotowała go pakistańska organizacja pozarządowa Fundacja na rzecz Pokoju i Edukacji. Stanowi on kontynuację raportu sporządzonego w 2011 roku przez pakistańską komisję.

- Pakistańskie podręczniki przedstawiają obywateli nie będących muzułmanami jako outsiderów, osoby niepatriotyczne i gorsze od muzułmanów. Jest w nich pełno błędów i przeinaczeń - powiedział przewodniczący amerykańskiej Komisji Robert P. George. - W podręcznikach brak jest natomiast jakichkolwiek odniesień do praw mniejszości religijnych i ich pozytywnego wkładu w rozwój Pakistanu. Robert P. George dodał, że stan podręczników pokazuje jaki jest obecnie poziom wolności religijnej w Pakistanie. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
Alarmujący raport WHO: Połowa 13-latków w Anglii piła alkohol
Społeczeństwo
Rosyjska wojna z książkami. „Propagowanie nietradycyjnych preferencji seksualnych”
Społeczeństwo
Wielka Brytania zwróci cztery włócznie potomkom rdzennych mieszkańców Australii
Społeczeństwo
Pomarańczowe niebo nad Grecją. "Pył może być niebezpieczny"
Społeczeństwo
Sąd pozwolił na eutanazję, choć prawo jej zakazuje. Pierwszy taki przypadek