Raport zatytułowany "Nauczanie nietolerancji w Pakistanie" zawiera analizę 78 podręczników szkolnych dostępnych na pakistańskim rynku i przeznaczonych dla uczniów klas 5-10. Przygotowała go pakistańska organizacja pozarządowa Fundacja na rzecz Pokoju i Edukacji. Stanowi on kontynuację raportu sporządzonego w 2011 roku przez pakistańską komisję.
- Pakistańskie podręczniki przedstawiają obywateli nie będących muzułmanami jako outsiderów, osoby niepatriotyczne i gorsze od muzułmanów. Jest w nich pełno błędów i przeinaczeń - powiedział przewodniczący amerykańskiej Komisji Robert P. George. - W podręcznikach brak jest natomiast jakichkolwiek odniesień do praw mniejszości religijnych i ich pozytywnego wkładu w rozwój Pakistanu. Robert P. George dodał, że stan podręczników pokazuje jaki jest obecnie poziom wolności religijnej w Pakistanie.
W raporcie można znaleźć liczne przykłady tekstów promujących nietolerancję. W podręczniku dla uczniów ósmej klasy można przeczytać, że "wielu muzułmanów prowadzi dziś dżihad w obronie religii, chroniąc uciemiężonych braci i uwalniając ich od tyranii. Uczeń, który sam nie może wziąć udział w dżihadzie powinien przynajmniej wesprzeć go finansowo".
Z kolei podręcznik do 10 klasy uczy, że "ponieważ muzułmanie wyznają inną religię, kulturę i mają inny system społeczny niż niemuzułmanie, niemożliwe jest współpracowanie z Hindusami".
W podręczniku do 6 klasy można przeczytać, że "chrześcijanie nauczyli się tolerancji i dobroci serca od muzułmanów. Sprawiedliwe traktowanie chrześcijan i dobre zarządzanie nimi przez władze w Pendżabie podniosło tamtejszy poziom życia".