Polacy chcą kupować przez urządzenia mobilne

Z badania firmy PMR wynika, że w 2018 r. wartość tego typu zakupów sięgnie już 25 proc. internetowych wydatków Polaków.

Publikacja: 01.10.2018 21:00

Polacy chcą kupować przez urządzenia mobilne

Foto: Adobe Stock

Dla coraz większej rzeszy użytkowników telefon komórkowy nie jest już tylko urządzeniem służącym do wykonywania połączeń głosowych czy pisania krótkich wiadomości tekstowych.

Dynamicznie rośnie bowiem rynek m-commerce, czyli transakcji generowanych z użyciem urządzeń mobilnych – smartonów oraz tabletów. Z badania firmy PMR wynika, że w 2018 r. wartość tego typu zakupów sięgnie już 25 proc. internetowych zakupów Polaków. To duży skok w stosunku do 2017 r., kiedy to udział mobilnych zakupów wynosił 18 proc.

Realnie rola urządzeń mobilnych jest jeszcze większa, ponieważ wielu konsumentów, nawet jeśli ostatecznie finalizuje zakup na komputerze, to wcześniejsze etapy przeprowadza z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. To na nich coraz częściej odbywa się wyszukiwanie ofert i ich porównywanie. Duże portale – jak Allegro – już ok. 50 proc. ruchu generują właśnie z takich urządzeń.

Z ostatniego raportu Gemiusa dla Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że komputer przenośny to niezmiennie najpopularniejsze urządzenie wykorzystywane przez ankietowanych podczas zakupów online. Wskazuje je 82 proc. badanych, podczas gdy komputer stacjonarny nadal 62 proc.

Telefony komórkowe mają już jednak 58 proc. wskazań, a tablety 21 proc. i można się spodziewać dalszego wzrostu ich znaczenia. Również na etapie finalizowania transakcji, bo dzięki wciąż wprowadzanym nowym i prosty metodom płatności kupowanie przez smartfona jest coraz szybsze i bardzo bezpieczne.

W grupie osób, które korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów internetowych, najczęściej wymienianymi problemami są niedostosowanie stron zakupowych do urządzeń. Na taką niedogodność wskazuje 2/3 badanych, a wiele firm nadal nie chce inwestować we w pełni responsywną wersję strony czy aplikację.

Z kolei na niewygodne formularze na niedostosowanych stronach zwraca uwagę 59 proc. Osoby do 24. roku życia częściej wymieniają problem braku aplikacji mobilnej, zaś osoby po „50" zbyt dużą liczbę operacji, które trzeba wykonać.

Jak wynika z badań SpicyMobile, udział aktywności na urządzeniach mobilnych, choć w sposób naturalny zmienia się dobowo, nie spada poniżej 40 proc. – Co ciekawe, smartfony nie służą nam aż tak bardzo do dzwonienia – zdecydowaną większość czasu pochłania aktywność w aplikacjach instalowanych i preinstalowanych – wyjaśnia Rafał Karczewski, członek zarządu Spicy Mobile, firmy zajmującej się marketingiem mobilnym.

Jego zdaniem z roku na rok ruch coraz bardziej przenosi się do aplikacji. To twarde dane, które pochodzą z pasywnego pomiaru aktywności użytkowników urządzeń mobilnych z systemem Android, a grupą badaną są osoby w wieku 15+, jak wynika z raportu „Big Data & Mobile".

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko