Reklama

Marek Domagalski: Ministerialne działy i szyldy

Prezydenckie weto przypomniało odgrzewany co jakiś czas w Polsce temat zmian ministerialnych kompetencji i nazw, a czasem tylko szyldów.

Aktualizacja: 23.01.2021 10:51 Publikacja: 23.01.2021 00:01

Marek Domagalski: Ministerialne działy i szyldy

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

To do premiera należy ustalenie, czy leśnictwem ma się zajmować szef resortu ochrony środowiska czy może rolnictwa. A jeśli już jakieś kwestie formalne ma regulować ustawa, to powinna być uchwalana sprawnie, bo mamy problemy poważniejsze niż biurokratyczne kwestie. Tymczasem przed tygodniem prezydent zawetował nowelę ustawy określającą nie skład rządu i kompetencje ministrów, ale tzw. działy, czyli jakby administracyjne poletka rządu. Obawy prezydenta ma budzić możliwość usadowienia spraw leśnictwa w Ministerstwie Rolnictwa, a nie, jak przez lata, w Ministerstwie Ochrony Środowiska, które zresztą inaczej się już nazwa. Coraz trudniej zresztą zorientować się, jakie mamy ministerstwa i ministrów i kto za nie ponosi odpowiedzialność.

Czytaj także: Jest weto prezydenta ws. działów administracji rządowej

Wiemy tyle, że to premier przydziela poszczególne działy poszczególnym ministrom, i może je przekładać, a w razie gdyby któryś z ministrów nie mógł zajmować się danym działem, jego obowiązki wykonuje osobiście premier – co się już zdarzało.

Przesunięcia między resortami mają jednak w Polsce długą tradycję. Czasem, jak przy jesiennej restrukturyzacji rządu, chodzi o realne kompetencje (władzę), a czasem chyba tylko o szyldy. To magiczne czy piarowskie myślenie, że jak dorzucimy do nazwy ministerstwa jakąś branżę, to już wzrośnie jej ranga.

Prezydent na uzasadnienie weta wskazał też, że nie zapewniono mu pełnego 21-dniowego terminu na decyzję, czy podpisać czy zawetować ustawę. Miał tylko 12 dni, a może i parę godzin więcej na analizę tej krótkiej i znanej od ponad miesiąca noweli.

Reklama
Reklama

Przecież poszczególne władze RP mają obowiązek współdziałać dla dobra wszystkich i zawczasu analizować kwestie, którymi będą się musieli zająć, a nie czekać do ostatniej chwili. A jeśli ta kwestia była dla prezydenta tak drażliwa, to mógł ją wcześniej zaprezentować, a nie sięgać po weto, co jest ostatecznością w rękach prezydenta.

I to wszystko dzieje się w czasach epidemii, która wymaga skupienia się na sprawach ważniejszych.

Opinie Prawne
Mariusz Brunka, Arseniusz Finster: Starostowie z bezpośredniego wyboru?
Opinie Prawne
Tomasz Zalewski: Włoska lekcja cyberbezpieczeństwa
Opinie Prawne
Paweł Rochowicz: AI bywa mądra, ale niedyskretna
Opinie Prawne
Katarzyna Wójcik: Nie podstawiajmy nogi przyszłym rozwodnikom
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie Prawne
Ziemowit Bagłajewski: Kto naprawdę zyska na ustawie frankowej?
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama