Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 działa od blisko dziesięciu lat.

Publikacja: 17.05.2018 12:49

Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci

Foto: 123RF

- W telefonie zaufania nie ma błahych problemów, dla rozmówców ich problem jest tym najważniejszym. Niektórzy oczekują konkretnych podpowiedzi i rozwiązań, inni chcą tylko poczuć się wysłuchanymi. Oczywiście coraz większa świadomość praw dziecka sprawia, że na 800 12 12 12 dzwonią młodzi i starsi z konkretnymi problemami prawnymi licząc na profesjonalne wsparcie. Zakres poruszanych zagadnień właściwie nie ma granic – mówi Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak.

Pierwszy raz Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 zadzwonił dokładnie w 19. rocznicę uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka, czyli 20 listopada 2008 roku. Już w pierwszym miesiącu funkcjonowania linii, psycholodzy, pedagodzy i prawnicy Dziecięcego Telefonu Zaufania odebrali ponad 1500 połączeń. Następnie było ich tylko więcej, rocznie kilkadziesiąt tysięcy. To najlepszy dowód, że dzieci, ale także dorośli w Polsce czują potrzebę wsparcia właśnie w takiej formie.

Dziecięcy Telefon Zaufania był jedną z pierwszych zrealizowanych inicjatyw Marka Michalaka. Linię uruchomiono w niespełna trzy miesiące po objęciu przez niego urzędu, w nieprzypadkowy dzień – 20 listopada – w 19. rocznicę uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka i Powszechny Dzień Dziecka.

Obecnie Dziecięcy Telefon Zaufania to najczęstsza forma zgłaszania spraw i próśb o interwencję RPD. Tylko z nazwy jest to linia dla dzieci, ponieważ z tej formy kontaktu korzystają również bardzo często dorośli. Dzieciom dzwoniącym pod numer 800 12 12 12 niezbędnego wsparcia udzielają psycholodzy, pedagodzy i prawnicy. Poprzez DTZ dorośli mogą zgłaszać problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich.

Młodzież i dzieci, nawet najmłodsze, czasem potrzebują rozmów o swoich lękach, troskach i zmartwieniach. Nie zawsze znajdują czas i zainteresowanie ze strony dorosłych w swoim otoczeniu. Dorośli najczęściej zgłaszają problemy rodzinne, w tym te dotyczące władzy rodzicielskiej i kontaktów z dziećmi. Zespół Dziecięcego Telefonu Zaufania prowadzi także edukację upowszechniającą prawa dziecka poprzez spotkania oraz zajęcia edukacyjne.

W Międzynarodowym Dniu Telefonów Zaufania dla Dzieci Marek Michalak podkreśla nie tylko rolę linii 800 12 12 12, ale wszystkich linii interwencyjnych.- Funkcjonowanie linii zaufania jest istotne dla zapewnienia lepszej ochrony praw dziecka w Polsce. Dziecięce telefony zaufania łączy poważne podejście do każdego problemu przedstawianego przez dzieci - wyjaśnia RPD.

17 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci. Inicjatorem tego wydarzenia jest stowarzyszenie Child Heplines International, zrzeszające organizacje prowadzące telefony zaufania z ponad 160 krajów.

- W telefonie zaufania nie ma błahych problemów, dla rozmówców ich problem jest tym najważniejszym. Niektórzy oczekują konkretnych podpowiedzi i rozwiązań, inni chcą tylko poczuć się wysłuchanymi. Oczywiście coraz większa świadomość praw dziecka sprawia, że na 800 12 12 12 dzwonią młodzi i starsi z konkretnymi problemami prawnymi licząc na profesjonalne wsparcie. Zakres poruszanych zagadnień właściwie nie ma granic – mówi Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara