fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Program Rozwoju Eksportu

Meksyk daje szanse na wzrost eksportu polskiej motoryzacji

W Meksyku dla polskich firm atrakcyjny może być sektor motoryzacyjny
123RF
Ameryka Łacińska może być perspektywicznym kierunkiem dla ekspansji polskich eksporterów.

Polski eksport do krajów Ameryki Łacińskiej, po stosunkowo niezłym 2015 r., w pierwszych dwóch miesiącach obecnego okazuje się znacznie słabszy. Sprzedaż towarów na rynek meksykański w okresie styczeń–luty 2016 r. zmalała do 58,8 mln euro z 86,7 mln euro w pierwszych dwóch miesiącach rok wcześniej. Słabiej wypada eksport do Brazylii, gdzie przychody eksporterów stopniały z 51,9 do 39,6 mln euro, czy do Argentyny, gdzie wartość eksportu skurczyła się o blisko połowę – z 18,2 do 9,6 mln euro. Niewielki spadek odnotowano także w eksporcie do Chile: z 11,9 do 11,2 mln euro. Z ważniejszych południowoamerykańskich rynków jedynie w Peru w pierwszych dwóch miesiącach tego roku nastąpiła poprawa: wartość eksportu wzrosła do 7,5 mln euro z 4,9 mln euro w okresie styczeń–luty rok wcześniej.

Tymczasem cały rok 2015 w porównaniu z wcześniejszym nie dawał poważnych powodów do niezadowolenia. Co prawda eksport do Brazylii obniżył się do niespełna 358 mln euro z 395 mln euro rok wcześniej, za to do Meksyku podskoczył do prawie 589 mln euro z 371 mln euro, do Chile wzrósł z 63,3 do 84,8 mln euro, a do Peru z 40 do przeszło 46 mln euro.

Spadki mogą być niepokojące, bo Ameryka Łacińska ma być perspektywicznym rynkiem dla polskiego eksportu. Polska wysyła tam m.in. maszyny i urządzenia, produkty chemiczne, profile i kątowniki stalowe, samochody i części samochodowe oraz meble.

Możliwości rozszerzenia listy produktów są jednak znacznie większe, podobnie jak szanse lokowania tam inwestycji. Obiecujący ma być zwłaszcza Meksyk, ze względu na chłonność tamtejszego sektora motoryzacyjnego w połączeniu z kluczową rolą, jaką części i komponenty dla fabryk samochodów odgrywają w polskim eksporcie. Meksykańska produkcja branży samochodowej kierowana jest nie tylko na potrzeby Ameryki Łacińskiej, więc popyt na części i komponenty do produkcji samochodów jest w Meksyku ogromny. – To sprawia, że Meksyk jest bardzo perspektywicznym rynkiem zbytu dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego – mówi Wojciech Łopatkiewicz z Banku Zachodniego WBK. Potencjał do rozwoju eksportu widoczny jest także w branży lotniczej, której przykładem jest porozumienie pomiędzy Doliną Lotniczą na Podkarpaciu z Klastrem Lotniczym w Monterrey. – Obejmuje współpracę technologiczną, wymianę pracowników czy wspólnych projektów – dodaje Łopatkiewicz.

Ważnym rynkiem jest także Chile, posiadające przejrzysty system prawny, brak istotnych barier w handlu i chłonny rynek. Wysyłamy tam m.in. turbiny gazowe, samochody dostawcze, dźwigi, tokarki, sprzęt gospodarstwa domowego. Jest także szansa eksportu dla firm działających w branży lotniczej oraz w przemyśle zbrojeniowym i w sektorach związanych z gospodarką morską, jak obsługa portów czy rybołówstwo. Korzystne dla eksporterów może się także okazać rozwijanie współpracy w wykorzystywaniu nowych, niekonwencjonalnych źródeł energii, zwłaszcza odnawialnej.

Wyjątkowo duże możliwości daje Brazylia, największy kraj kontynentu. Ale jest rynkiem trudnym. Według Olgi Pietkiewicz, szefowej International Desk BZ WBK, to kraj o protekcjonistycznej postawie w handlu zagranicznym. – Brazylia z jednej strony oferuje polskim firmom spore możliwości, ale z drugiej wymaga bardzo dobrego rozpoznania i solidnego przygotowania – twierdzi Pietkiewicz. W tym ostatnim mogą pomóc misje gospodarcze. BZ WBK organizuje je w postaci wirtualnych telekonferencji dla zainteresowanych firm. Na ostatnim takim spotkaniu poświęconym Brazylii pojawiło się 45 polskich przedsiębiorców. – Komentarze uczestników tej misji i ekspertów od tego rynku potwierdzają nasze doświadczenia, że nie jest to kraj dla początkujących, ale warto w niego zainwestować czas i wysiłek – mówi Pietkiewicz.

- Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, Crido Taxand i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA