Gdy szef docenia pracownika, firma zyskuje

Pochwalenie za dobrze wykonaną pracę nie musi wiązać się z finansową premią. Trzeba pamiętać, iż nie zastąpi ono jednak głodowej pensji.

Publikacja: 14.10.2018 21:00

Gdy szef docenia pracownika, firma zyskuje

Foto: 123RF

Pracodawcy, którzy systemowo podchodzą do doceniania pracowników, mają bardziej produktywną załogę (średnio o 38 proc.) i wyższe przychody (o 27 proc.) niż reszta przedsiębiorstw. Mogą także liczyć na większą lojalność klientów, których obsługują bardziej zaangażowani pracownicy. Te wyniki badań przeprowadzonych w USA pokazują, że opłaca się doceniać pracowników.

W Polsce podobnych badań nie prowadzono, być może dlatego, że pracodawcy dopiero w ostatnich latach (gdy rynek pracownika objął większość branż) zaczęli zwracać uwagę na korzyści z doceniania załogi nie tylko przy okazji kwartalnych czy rocznych premii. Nadal jednak niewielu pracodawców i menedżerów tę potrzebę zaspokaja.

Raport Indeks Doceniania podsumowujący wyniki sondażu, który objął latem ponad 900 pracujących Polaków i miał sprawdzić, czy czujemy się doceniani, pokazuje, że najczęściej takie poczucie deklarują młodzi pracownicy z krótkim, niespełna półrocznym stażem (69 proc.). Oni też najczęściej otwarcie domagają się feedbacku, czyli informacji zwrotnej o swojej pracy.

Pochwała uskrzydla

Jednak feedback zwykle kojarzy się z tzw. konstruktywną krytyką; dołączona do niej pochwała ma sprawić, by pracownik nie czuł się urażony wytknięciem mu uchybień. Jakub Semerda z firmy Preeshare (inicjatora badania) przyznaje, że polski pracownik ma zwykle szansę na feedback, jeśli coś nie działa jak powinno. To także kwestia kulturowa – jako Polacy jesteśmy bardziej skorzy, by zganić, niż by pochwalić. – Tymczasem docenianie to pozytywny feedback, który nas uskrzydla i sprawia, że przychodzimy do pracy szczęśliwi – podkreśla Semerda.

Badanie przeprowadzone wraz z AmRest, Allegro, EBI i HRM Instutite dowodzi, że na byciu docenianym zależy nie tylko młodym, początkującym pracownikom, ale i tym z dłuższym stażem. – Wszyscy chcemy być pochwaleni za dobrą pracę i wtedy jesteśmy gotowi dać z siebie więcej – zaznacza Anna Macnar, prezes HRM Institute. Jak jednak przypomina Kaja Gryciak, menedżer w Employer Branding Istitute (EBI), jedynie 39 proc. firm w Polsce ma systemy doceniania.

Wśród nich jest giełdowa grupa AmRest, która kulturę doceniania, nagradzania pracowników za ich zaangażowanie buduje od początku swojej działalności, czyli od lat 90. Katarzyna Zadrożna, culture and communication global senior manager w AmRest, podkreśla, że firma na wszystkich rynkach ma ponad 100 programów doceniania. Stosuje premie finansowe i różne nagrody materialne (w tym szkolenia), ale codzienną praktyką jest uznanie wyrażane przez szefów i współpracowników. Pomagają w tym specjalne karteczki, na których każdy może napisać słowa podziękowania czy uznania dla współpracownika. – Najważniejsze jest to, że docenianie wpisane jest w kulturę organizacyjną naszej firmy i w model kompetencji, który obejmuje nie tylko menedżerów, ale i pracowników na wszystkich poziomach – zaznacza Zadrożna.

Finansowa podstawa

Podobnie jest w grupie Allegro, która poprzez kulturę doceniania buduje zaangażowanie ludzi. Mogą oni m.in. nominować swoich kolegów do firmowych nagród, a na co dzień docenić ich dzięki projektowi krówka (Karteczkę z podziękowaniem doceniony pracownik może wymienić na cukierek). Według Jana Piętki, employer branding managera Allegro, warto rozwijać systemowe narzędzia, które wspierają szefów w docenianiu swoich podwładnych.

Ale nasi rozmówcy zgodnie przyznają, że szczere słowa uznania nie wystarczą pracownikowi, który czuje się finansowo niedoceniony – jeśli pensja nie starcza mu na życie albo jest wyraźnie niższa niż średni poziom zarobków w danej branży. Godziwe zarobki to podstawa, bez której trudno budować kulturę doceniania. Inną trudnością, na którą wskazuje Kaja Gryciak z EBI, jest obawa wielu menedżerów, że częste chwalenie pracownika osłabi w nim chęć do rozwoju, a szefowi utrudni wskazanie jego słabszych stron. Jak jednak zaznacza Katarzyna Zadrożna, bliskie relacje i dobra atmosfera zbudowana dzięki docenianiu sprawiają, że łatwiej jest mówić trudne rzeczy.

Pracodawcy, którzy systemowo podchodzą do doceniania pracowników, mają bardziej produktywną załogę (średnio o 38 proc.) i wyższe przychody (o 27 proc.) niż reszta przedsiębiorstw. Mogą także liczyć na większą lojalność klientów, których obsługują bardziej zaangażowani pracownicy. Te wyniki badań przeprowadzonych w USA pokazują, że opłaca się doceniać pracowników.

W Polsce podobnych badań nie prowadzono, być może dlatego, że pracodawcy dopiero w ostatnich latach (gdy rynek pracownika objął większość branż) zaczęli zwracać uwagę na korzyści z doceniania załogi nie tylko przy okazji kwartalnych czy rocznych premii. Nadal jednak niewielu pracodawców i menedżerów tę potrzebę zaspokaja.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera