- Przedsiębiorca na potrzeby działalności gospodarczej nabył lokal użytkowy. Po odebraniu lokalu trzeba go będzie doprowadzić do stanu pozwalającego na użytkowanie i prowadzenie działalności, a co za tym idzie ponieść koszty związane z wykończeniem i wyposażeniem części powierzchni lokalu przeznaczonej pod działalność. Takim kosztem wykończenia lokalu będą materiały budowlane, np. kleje, farby, deska podłogowa oraz elementy wyposażenia takie jak oświetlenie, stół, krzesła czy szafa na dokumenty. Lokal nie został jeszcze wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Czy wydatki związane z wykończeniem i wyposażeniem powierzchni lokalu przeznaczonego na działalność gospodarczą mogą stanowić koszt tej działalności? – pyta czytelniczka.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nabyty lokal ma zostać wprowadzony do środków trwałych w firmie przedsiębiorcy. Dopiero w momencie, gdy lokal mieszkalny, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, zostanie przekazany do użytkowania jako kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania, może zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z tym. Zapis w ewidencji powinien być przy tym dokonany najpóźniej w miesiącu przekazania środka trwałego do używania. Warunek kompletności i zdatności do użytku musi zostać spełniony najpóźniej w dniu przyjęcia lokalu do używania. Oznacza to, że stan środka trwałego kompletnego i zdatnego do użytku nabyty lokal osiągnie dopiero po zakończeniu prac niezbędnych do użytkowania go. Dlatego nakłady poniesione na ten lokal przed oddaniem go do użycia, należy zaliczyć do jego wartości początkowej. Wszystkie wydatki poniesione przez przedsiębiorcę w związku z wykończeniem lokalu i doprowadzeniem go do stanu umożliwiającego wykorzystanie go na potrzeby działalności gospodarczej, są składnikami wartości początkowej i nie stanowią kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio, lecz poprzez odpisy amortyzacyjne (por. interpretację Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 maja 2016 r., ITPB1/4511-243/16-4/JŁ).

Uwaga! Wartość początkową powiększają tylko te nakłady, które stają się częścią składową nieruchomości (lokalu). Nakłady na wyposażenie budynku, np. lampy, meble, nie zwiększają wartości początkowej lokalu. Mogą one stanowić odrębne środki trwałe.

Autor jest doradcą podatkowym