Jaki podatek od sprzedaży wirtualnych przedmiotów z gier komputerowych

Gdy zbywanie itemów ma charakter zorganizowany i ciągły, stając się źródłem regularnych dochodów, jest ono uznawane za związane z działalnością gospodarczą. Przychody uzyskiwane z tego tytułu można rozliczać ryczałtem.

Aktualizacja: 16.09.2018 07:54 Publikacja: 16.09.2018 07:30

Jaki podatek od sprzedaży wirtualnych przedmiotów z gier komputerowych

Foto: AdobeStock

Całkiem niedawno media rozpisywały się o rekordowej transakcji sprzedaży wirtualnej skórki (ang. skin) Dragon Lore (z autografem Tylera „Skadoodle" Lathama) do karabinu snajperskiego AWP w grze Counter-Strike, która osiągnęła wartość 61 tys. dolarów. Przeprowadzenie takiej transakcji jest bardzo proste i możliwe do wykonania w zasadzie przez każdą osobę posiadającą konto na odpowiedniej platformie. Najczęściej osoby te są nieświadome, że od tak uzyskanego przychodu powinny zapłacić podatek. Ze względu na wzrost popularności rynku gier video coraz poważniejszą kwestią staje się prawidłowe rozliczenie takiego typu transakcji dla celów podatkowych.

Czytaj także: Walka o własność intelektualną w branży gier komputerowych

I. Sprzedaż incydentalna

W przypadku standardowej umowy licencyjnej (>patrz ramka), osoby fizyczne przeprowadzające pojedynczą transakcję związaną ze sprzedażą wirtualnych przedmiotów (ang. In-game Items) powinny z chwilą zbycia tych przedmiotów rozpoznać przychód z odpłatnego zbycia praw majątkowych. Potwierdził to Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach z 24 maja 2013 r. (IBPBII/1/415-226/13/AA) czy też z 17 września 2014 r. (IBPBII/1/415-510/14/MK). Natomiast w przypadku gdy regulamin gry dopuszcza sprzedaż tego typu przedmiotów, należy rozpoznać przychód z tzw. innych źródeł.

Jednak w obu przypadkach przychód powinien być opodatkowany według skali podatkowej stawką 18 proc. lub 32 proc. i wykazany w deklaracji PIT-36. Przychód ten może być pomniejszony o prawidłowo udokumentowane wydatki faktycznie poniesione w celu nabycia wirtualnych przedmiotów.

Rodzic uwzględni przychody dziecka

W tym miejscu należy zauważyć, że w wielu publikacjach poświęconych tematyce sprzedaży wirtualnych przedmiotów nie zwraca się uwagi na to, że zazwyczaj przychód ze sprzedaży itemów osiągają osoby poniżej 18 roku życia. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o PIT, co do zasady, dochody małoletnich, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, dolicza się do dochodu rodziców. W praktyce przyjmuje się, że sprzęt elektroniczny nie jest oddawany do swobodnego użytku małoletnich. W konsekwencji, wydaje się, że przychód ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów powinien zostać rozliczony przez samych rodziców. Co istotne, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o PIT, w przypadku gdy dochód małoletniego będzie opodatkowany według skali podatkowej i przekroczy odpowiedni próg (w 2018 r. będzie to 3091 zł), to rodzice nie będą mogli skorzystać z tzw. ulgi prorodzinnej.

Podatek od czynności cywilnoprawnych

Transakcje sprzedaży licencji na wirtualny przedmiot mogą być również opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W tym zakresie mogą powstać pewne wątpliwości związane z miejscem zawarcia oraz położenia przedmiotu umowy. Niemniej, ewentualny obowiązek będzie ciążyć na kupującym, a stawka podatku wynosi 1 proc.

II. Sprzedaż regularna

Gdy sprzedaż wirtualnych przedmiotów zacznie nabierać charakteru zorganizowanego oraz ciągłego, stając się źródłem regularnych dochodów, będzie ona uznawana za związaną z działalnością gospodarczą.

W takiej sytuacji przychody uzyskiwane ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów w ramach działalności gospodarczej mogą być opodatkowane w formie zryczałtowanej. Wówczas można je traktować jako pochodzące z działalności usługowej w zakresie handlu, a tym samym opodatkować ich zbycie 3-proc. stawką podatku ryczałtowego od przychodów ewidencjonowanych. Warunkiem zastosowania tej stawki jest jednak to, aby itemy te istniały już wcześniej i nie podlegały przetworzeniu w jakikolwiek sposób.

Potwierdził to np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 23 stycznia 2018 r. (0113-KDIPT2-1.4011. 457.2017.1.MM), czy też Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 14 lutego 2017 r. (0461-ITPB1.4511.19.2017.1. JS).

Z kolei, jeżeli przedmioty zostały przez sprzedającego samodzielnie „wytworzone", to transakcję ich sprzedaży należy traktować jako polegającą na sprzedaży wytwarzanej przez siebie usługi. Tym samym, należy ją opodatkować stawką 8,5 proc. podatku ryczałtowego od przychodów ewidencjonowanych.

Pogląd o tym, że jeżeli przedmioty zostały przez sprzedającego samodzielnie „wytworzone", to transakcję ich sprzedaży należy traktować jako polegającą na sprzedaży wytwarzanej przez siebie usługi i opodatkować ją 8,5-proc. stawką ryczałtu, potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 25 kwietnia 2018 r. (0113- KDIPT2-1.4011.107.2018. 2MM). Dyrektor zastrzegł dodatkowo, że gdy podatnik musiał instalować dodatkowe oprogramowanie w celu wytworzenia przedmiotu, powinien zastosować stawkę wynoszącą 17 proc., gdyż taką stawką objęte są usługi związane z zapisywaniem programów komputerowych.

O wyborze ryczałtu trzeba poinformować

Z opodatkowania ryczałtem mogą skorzystać podmioty rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej, a także kontynuujące działalność, jeżeli ich przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły równowartości 250 000 euro przeliczonej na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy (w 2018 r. jest to kwota 1 078 425,00 zł).

Natomiast osoby zamierzające prowadzić działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wirtualnych przedmiotów, mogą wybrać opodatkowanie ryczałtem poprzez złożenie pisemnego oświadczenia. Do 20 stycznia mogą wybrać tę formę opodatkowania w kolejnym roku, jeśli do tej pory rozliczali się na innych zasadach. Podatnicy, którzy rozliczają się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, mają obowiązek rozliczyć swoje przychody poprzez złożenie rocznego zeznania podatkowego na formularzu PIT-28 do 31 stycznia roku następnego.

Usługi elektroniczne obciążone VAT

Osoby prowadzące działalność gospodarczą będą też podatnikami VAT. Wówczas obrót wirtualnymi przedmiotami będzie uznawany za świadczenie usług. Transakcję zbycia tego typu rzeczy należy traktować jako sprzedaż usług elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT. Stawka podatku wynosi 23 proc. Jeżeli jednak obrót z tytułu sprzedaży wirtualnych przedmiotów nie przekroczył w danym roku kwoty 200 000 zł, to można skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Dopiero przy transakcji, która powoduje przekroczenie w danym roku kwoty 200 000 zł, powstaje obowiązek podatkowy. Taki pogląd potwierdził np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 22 grudnia 2016 r. (2461-IBPP2.4512.686.2016.2.Icz).

Podstawa prawna:art. 6 ust. 4 pkt 3, art. 7 ust. 1 i art. 27 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2018 r., poz. 1059), ustawa z 12 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 2157 ze zm.), art. 2 pkt 26, art. 41 ust. 1 oraz art. 113 ust. 1, 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1221 ze zm.)

Itemy są objęte prawami autorskimi

Wirtualne przedmioty stanowią w rzeczywistości fragment kodu programu komputerowego tworzącego grę. Skoro natomiast program komputerowy jest przedmiotem prawa autorskiego, to wytworzone w ramach takiej gry przedmioty (dobra) wirtualne również powinny być uznane za przedmiot praw autorskich. Co istotne, standardowe umowy licencyjne zawierane podczas instalacji danej gry (EULA) nie dają użytkownikowi prawa własności do postaci, przedmiotów i przestrzeni wirtualnych. Przyznają one im jedynie wyłączne prawo do korzystania z danego dobra wirtualnego (licencja). Wątpliwości co do możliwości sprzedaży wirtualnych przedmiotów nie zniechęcają jednak graczy do ich odpłatnego zbywania, przez co szacuje się, że wartość światowego rynku może sięgać wielu milionów dolarów (https://medium.com/wax-io/how-on-earth-is-trading-virtual-items-in-video-games-a-50-billion-industry-5972c211d621; https://tech.wp.pl/wirtualne-przedmioty-prawdziwe-pieniadze-rynek-wart-miliardy-6276516517545601a).

Patryk Wołczyński ekspert w zespole międzynarodowego prawa podatkowego w KPMG w Polsce

Niezależnie od tego, czy sprzedaż wirtualnych przedmiotów w świetle regulaminu gry jest możliwa czy nie, wywołuje ona skutki podatkowe uzależnione od konkretnej sytuacji. Co istotne, w przypadku zbycia takich przedmiotów przez małoletnich, sami rodzice mogą być zobowiązani do rozliczenia uzyskanego dochodu. Wydaje się, że przychody z takich transakcji nie są obecnie priorytetem fiskusa. Niemniej, z uwagi na szybki rozwój branży, niedługo sytuacja ta może ulec diametralnej zmianie. Wówczas organy skarbowe przyjrzą się czy sprzedaż itemów była prawidłowo rozliczana dla potrzeb podatkowych. Warto mieć to na uwadze.

Całkiem niedawno media rozpisywały się o rekordowej transakcji sprzedaży wirtualnej skórki (ang. skin) Dragon Lore (z autografem Tylera „Skadoodle" Lathama) do karabinu snajperskiego AWP w grze Counter-Strike, która osiągnęła wartość 61 tys. dolarów. Przeprowadzenie takiej transakcji jest bardzo proste i możliwe do wykonania w zasadzie przez każdą osobę posiadającą konto na odpowiedniej platformie. Najczęściej osoby te są nieświadome, że od tak uzyskanego przychodu powinny zapłacić podatek. Ze względu na wzrost popularności rynku gier video coraz poważniejszą kwestią staje się prawidłowe rozliczenie takiego typu transakcji dla celów podatkowych.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów