Poeci fortepianu grają Komedę

Koncert tria wybitnego włoskiego pianisty Danilo Rei otworzy dziś w Warszawie 11. Festiwal Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy, a w sobotę wystąpią zespoły Sławomira Jaskułke i Wojciecha Mazolewskiego.

Publikacja: 11.04.2019 10:19

Foto: Fotorzepa/Marek Dusza

Czwartkowy koncert w Studiu im. W. Lutosławskiego rozpocznie się o godz. 19. Są jeszcze bilety. Danilo Rea Trio przedstawi program „Cinema Music Films”, na który złożą się tematy muzyki filmowej w aranżacjach włoskiego pianisty, w tym tak lubiane w Polsce kompozycje Krzysztofa Komedy. Z pewnością będzie też kołysanka z filmu „Dziecko Rosemary”, bodaj najpopularniejszy utwór naszego twórcy wśród zagranicznych wykonawców. Danilo Rea jest wirtuozem fortepianu i wszechstronnym pianistą, nagrywa różnorodne stylistycznie albumy - jazz, muzykę teatralną, operową, klasyczne i popularne pieśni włoskie, utwory J.S. Bacha, repertuar The Beatles i The Rolling Stones. Jest laureatem prestiżowych nagród m.in.: „Vittorio De Sica dla Muzyki”, ma tytuł  Doktora Honoris Causa Akademii Sztuk Pięknych w Frosinone za głębokie zaangażowanie w rozpowszechnianie sztuki muzycznej. W jego rodzinnym kraju określany jest jako największy poeta fortepianu. Nastrój jego muzyki jest bliski temu, jaki znamy z twórczości Komedy.

23 kwietnia minie 50 lat od śmierci Krzysztofa Komedy, który uległ tragicznemu wypadkowi w Los Angeles. Powstały w jego wyniku krwiak mózgu był przyczyną utraty przytomności. Nie odzyskał jej po przewiezieniu do Polski i zmarł w warszawskim szpitalu. Pozostawił wspaniałą muzykę, która odczytywana jest na nowo przez kolejne pokolenia jazzmanów. Jedną z najciekawszych interpretacji przedstawi w sobotę w Studiu im. W. Lutosławskiego sekstet pianisty Sławomira Jaskułke.

Na swojej najnowszej płycie „Komeda Recomposed” „przekomponował” muzykę pianisty. Zapożyczając muzyczny język Komedy napisał jego utwory na nowo. Do nagrania zaprosił młodych muzyków i tak jak Komeda przy nagrywaniu płyty „Astigmatic” pozostawił im dużo swobody. W studiu na trąbce zagrał Emil Miszk, na saksofonach: Piotr Chęcki i Michał Jan Ciesielski, na kontrabasie Piotr Kułakowski, a na perkusji Roman Ślefarski. Teraz usłyszymy ich na żywo. Dzieło Jaskułke zachwyca rozmachem aranżacji, a dramaturgia utworów wciąga słuchaczy sprawiając przyjemność znawcom jazzu i Komedy.

Tego samego wieczoru, po koncercie sekstetu Sławka Jaskułke, na scenę wyjdzie nasza jazzowa supergrupa – kwintet kontrabasisty Wojciecha Mazolewskiego. Koncerty tego zespołu są atrakcją wszystkich festiwali, a miesiąc temu swą ekspresyjną muzyką grupa porwała publiczność Bielskiej Zadymki Jazzowej. Po entuzjastycznej ocenie albumu kwintetu „Polka Worldwide Deluxe Edition” kwintet dostał skrzydeł i gra po prostu rewelacyjnie. Jak zagra Komedę? Z pewnością wystrzałowo.

Wiedzę na temat życia Komedy poszerzy wystawa „Komeda – kalendarium życia” prezentująca: listy, fotografie, wycinki prasowe i publikacje książkowe. Atrakcją będzie wystawa „Polski plakat jazzowy”, bowiem mamy w tej dziedzinie osiągnięcia na skalę światową.

Natomiast dla kinomanów organizatorzy festiwalu, Fundacja Jazz Art, przygotowali specjalną projekcję filmu „Do widzenia, do jutra”, reżyserski debiut Janusza Morgensterna z 1960 r., do którego muzykę napisał Krzysztof Komeda. Projekcja w piątek 12.04 w Nove Kino Wisła. Pokaz poprzedzi spotkanie z krytykiem filmowym, publicystą tygodnika „Polityka”, Januszem Wróblewskim.

Czwartkowy koncert w Studiu im. W. Lutosławskiego rozpocznie się o godz. 19. Są jeszcze bilety. Danilo Rea Trio przedstawi program „Cinema Music Films”, na który złożą się tematy muzyki filmowej w aranżacjach włoskiego pianisty, w tym tak lubiane w Polsce kompozycje Krzysztofa Komedy. Z pewnością będzie też kołysanka z filmu „Dziecko Rosemary”, bodaj najpopularniejszy utwór naszego twórcy wśród zagranicznych wykonawców. Danilo Rea jest wirtuozem fortepianu i wszechstronnym pianistą, nagrywa różnorodne stylistycznie albumy - jazz, muzykę teatralną, operową, klasyczne i popularne pieśni włoskie, utwory J.S. Bacha, repertuar The Beatles i The Rolling Stones. Jest laureatem prestiżowych nagród m.in.: „Vittorio De Sica dla Muzyki”, ma tytuł  Doktora Honoris Causa Akademii Sztuk Pięknych w Frosinone za głębokie zaangażowanie w rozpowszechnianie sztuki muzycznej. W jego rodzinnym kraju określany jest jako największy poeta fortepianu. Nastrój jego muzyki jest bliski temu, jaki znamy z twórczości Komedy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Decyzje Bartłomieja Sienkiewicza: dymisja i eurowybory
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Kultura
60. Biennale Sztuki w Wenecji: Złoty Lew dla Australii
Kultura
Biblioteka Narodowa zakończyła modernizację Pałacu Rzeczypospolitej
Kultura
Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”