UOKiK ma zastrzeżenia do przejęcia Radia Zet przez Agorę

Przejęcie kontroli nad Eurozetem, nadawcą Radia Zet, przez Agorę może zaburzyć konkurencję na poziomie krajowym i rynkach lokalnych – uważa urząd antymonopolowy.

Aktualizacja: 17.11.2020 11:14 Publikacja: 17.11.2020 11:09

UOKiK ma zastrzeżenia do przejęcia Radia Zet przez Agorę

Foto: www.radiozet.pl

Śladem komunikatu giełdowego Agory na ten temat dziś Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiadomił, iż ma zastrzeżenia do planowanego przez tę firmę przejęcia kontroli nad Eurozetem, nadawcą Radia Zet.

Agora złożyła wniosek w tej sprawie ponad rok temu. Prezes UOKiK w listopadzie minionego roku skierował sprawę do tzw. drugiego etapu, co oznaczało badanie rynku. Teraz wystosowuje zastrzeżenia do koncentracji. Jak podano - wątpliwości budzi uzyskanie przez Agorę przewagi konkurencyjnej na lokalnym i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz w zakresie rozpowszechniania programów radiowych.

- Zgodnie z naszymi ustaleniami w wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej, co może doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji zarówno na poziomie krajowym, jak i na rynkach lokalnych. Analiza koncentracji na rynku medialnym jest procesem trudnym, wymagającym szczególnej pieczołowitości. Chcemy chronić przedsiębiorców działających na tym rynku, którym jego duopolizacja znacząco utrudniłaby uczciwe konkurowanie z innymi podmiotami. To niezwykle ważne także dla zapewnienia szerokiej oferty dla konsumentów, która jest tym lepsza, im rynek jest bardziej konkurencyjny. Dlatego zdecydowałem się przedstawić zastrzeżenia do transakcji przejęcia przez Agorę spółki Eurozet – mówi cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Jak podał urząd, w przypadku rynków lokalnych wątpliwości budzi to, że po dokonaniu koncentracji w rękach Agory pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej.

- Miałoby to wpływ na możliwość dostosowania reklam do odbiorców, dzięki czemu spółka uzyskałaby przewagę konkurencyjną nad innymi nadawcami programów lokalnych. W efekcie podmiot ten będzie mógł wzmocnić swoją pozycję na lokalnych rynkach reklamy radiowej kosztem konkurentów – uważa szef urzędu.

Zdaniem Urzędu, analogicznie będzie wyglądać sytuacja na rynku reklamy krajowej. „W wyniku koncentracji mógłby powstać podmiot, który miałby tylko jednego równie mocnego konkurenta – RMF FM. To oznacza, że mielibyśmy do czynienia z duopolem, a to mogłoby doprowadzić do zaburzenia konkurencji i marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych. Po koncentracji, dwie główne stacje radiowe mogłyby zrezygnować z intensywnej konkurencji i utrzymywać wyższe ceny dla reklamodawców lub inne niekorzystne warunki. Dla konsumentów mogłoby to oznaczać pogorszenie oferty programowej, bowiem podmioty mogłyby wzrastać kosztem mniejszych podmiotów, nie zaś w wyniku rywalizacji pomiędzy sobą” – uważa UOKiK.

Zastrzeżenia zawierają uzasadnienie i nie przesądzają o końcowym rozstrzygnięciu postępowania. Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń. Ten termin może zostać wydłużony na ich wniosek o kolejne dwa tygodnie.

Śladem komunikatu giełdowego Agory na ten temat dziś Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiadomił, iż ma zastrzeżenia do planowanego przez tę firmę przejęcia kontroli nad Eurozetem, nadawcą Radia Zet.

Agora złożyła wniosek w tej sprawie ponad rok temu. Prezes UOKiK w listopadzie minionego roku skierował sprawę do tzw. drugiego etapu, co oznaczało badanie rynku. Teraz wystosowuje zastrzeżenia do koncentracji. Jak podano - wątpliwości budzi uzyskanie przez Agorę przewagi konkurencyjnej na lokalnym i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz w zakresie rozpowszechniania programów radiowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji