Lufthansa i British Airways chcą zwalniać

Lufthansa poinformowała pracowników, że będzie zwalniać z pracy, bo z powodu straty 1,7 mld euro cięcia są nieuchronne. British Airways rozsyła już zawiadomienia o redukcji

Aktualizacja: 09.08.2020 16:03 Publikacja: 09.08.2020 15:52

Lufthansa i British Airways chcą zwalniać

Foto: Bloomberg

Niemiecki przewoźnik, który otrzymał pomoc publiczną w wysokości 9 mld euro przewiózł w II kwartale zaledwie 4 proc. pasażerów, do końca roku zakłada zwiększenie mocy o ok. 50 proc., a w 2021 do dwóch trzecich stanu z 2019 r. Ta prognoza jest bardziej pesymistyczna od przewidywań AF-KLM, która spodziewa się dojścia w 2021 r. do 80 proc. stanu sprzed kryzysu i grupy IAG (BA, Iberia), która zakłada moce przewozowe tylko o 24 proc. mniejsze w 2021 r. — pisze Reuter

Lufthansa zapowiedziała wcześniej plan likwidacji 20 proc. stanowisk kierowniczych i 1000 etatów w administracji, straciła już cierpliwość w rozmowach ze związkami. Zamierza zlikwidować 22 tys. pełnych etatów, do końca czerwca zmniejszyła zatrudnienie o 8300 osób w dziale cateringu i w liniach poza Niemcami.

Czytaj także: Lufthansa łowi turystów

Drastyczny spadek przewozów doprowadził do kwartalnej straty operacyjnej 1,7 mld euro, największej w 65-letniej historii linii, o 300 mln większej od średniej przewidywań analityków. Linia zmniejszyła do 1,3 mld euro nakłady kapitałowe w tym i w następnym roku, poniżej poziomu AF-KLM i IAG. Do końca roku spodziewa się „spalać" 400-500 mln euro co miesiąc, liczy na odzyskanie dodatnich przepływów gotówki w ciągu 2021 r.. Analitycy z Bernsteina uznali te działania za „pierwszy krok w długim powrocie".

British Airways też tnie

Brytyjski przewoźnik ogłosił w kwietniu, ze musi rozstać się z 12 tysiącami na 42 tys. zatrudnionych, aby przetrwać pandemię i zachować konkurencyjność.

BA podała, że 6 tys. pracowników zgodziło się odejść dobrowolnie, tysiące innych otrzyma w najbliższych dniach pisma o ich losie. Ci, którzy zostaną, będą mieć do wyboru nową umowę o pracę albo pozostanie przy starej. Przeciwko temu ostro wystąpił związek pracowników pokładowych Unite, który będzie też walczyć przeciwko redukowaniu zarobków tym, którzy pozostaną. Unite zarzucił pracodawcy „przemysłowy bandytyzm" i szuka poparcia w parlamencie do odebrania linii slotów na brytyjskich lotniskach.

- Musimy podjąć trudne decyzje i wszelkie możliwe działania teraz, aby uchronić jak najwięcej miejsc pracy - stwierdził rzecznik BA.

Niemiecki przewoźnik, który otrzymał pomoc publiczną w wysokości 9 mld euro przewiózł w II kwartale zaledwie 4 proc. pasażerów, do końca roku zakłada zwiększenie mocy o ok. 50 proc., a w 2021 do dwóch trzecich stanu z 2019 r. Ta prognoza jest bardziej pesymistyczna od przewidywań AF-KLM, która spodziewa się dojścia w 2021 r. do 80 proc. stanu sprzed kryzysu i grupy IAG (BA, Iberia), która zakłada moce przewozowe tylko o 24 proc. mniejsze w 2021 r. — pisze Reuter

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił