LOT nie płaci za odwołane loty z powodu strajku pracowników

Polskie Linie Lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania za odwołane loty z powodu strajku pracowników. Liczą na bierność pasażerów.

Publikacja: 24.10.2019 08:04

LOT nie płaci za odwołane loty z powodu strajku pracowników

Foto: Materiały prasowe

Zdaniem LOT strajk pracowników w świetle obowiązujących przepisów ogranicza odpowiedzialność przewoźnika. Takie właśnie odpowiedzi otrzymują od niego pasażerowie ubiegający się o należne im odszkodowanie.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) 261/2004 przewoźnik lotniczy zwolniony jest z obowiązku wypłaty odszkodowania, gdy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub opóźnienie lotu było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć, pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych kroków.

– Do wyroku unijnego Trybunału Sprawiedliwości UE z 2018 r. sądy uznawały strajk pracowników za nadzwyczajną okoliczność zwalniającą przewoźnika z wypłaty odszkodowania, choć zapadały również wyroki odmienne – mówi mecenas Marcin Skolimowski z firmy AirCompensa.

TSUE orzekł zaś 17 kwietnia 2018 r. w sprawie Krüsemann vs. Tuifly, że konflikt pomiędzy pracownikami a kierownictwem spółki, którego skutkiem jest strajk załogi, wpisuje się w ramy normalnego wykonywania działalności przewoźnika lotniczego. Odszkodowanie przysługuje niezależnie od tego, czy strajk był legalny czy nielegalny, ponieważ uprawnienia pasażerów nie mogą być uzależnione od przepisów prawa pracy obowiązującego w danym kraju.

Czytaj także:

Czy za odwołany lot w wyniku strajku przysługuje rekompensata

Mimo to LOT odmawia wypłaty odszkodowania, ale tylko na etapie przedsądowym. Gdy otrzymuje z sądu nakaz zapłaty, nie wnosi sprzeciwu i pieniądze wypłaca. Niestety, duża część pasażerów, otrzymując na początku odmowy, rezygnuje z dalszego dochodzenia roszczeń. W ten sposób przewoźnicy oszczędzają miliony złotych na bierności pokrzywdzonych, wprowadzając ich celowo w błąd.

– To dość powszechna praktyka wszystkich instytucji, które obsługują klienta masowego – komentuje mecenas Piotr Barczak.

Roszczenie o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot przedawnia się po roku od daty lotu.

Zdaniem LOT strajk pracowników w świetle obowiązujących przepisów ogranicza odpowiedzialność przewoźnika. Takie właśnie odpowiedzi otrzymują od niego pasażerowie ubiegający się o należne im odszkodowanie.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) 261/2004 przewoźnik lotniczy zwolniony jest z obowiązku wypłaty odszkodowania, gdy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub opóźnienie lotu było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć, pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych kroków.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego