#RZECZoPRAWIE - Sołtan: jak dostać pieniądze za spóźniony, odwołany lot, zniszczony, zaginiony bagaż od linii lotniczych

W środowym programie #RZECZoPRAWIE o sporach pasażerów z liniami lotniczymi z Ewą Usowicz rozmawiała Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Aktualizacja: 08.06.2016 15:20 Publikacja: 08.06.2016 14:46

Joanna Sołtan

Joanna Sołtan

Foto: rp.pl

Wczorajszy wyrok NSA może być przełomem w sprawach konsumenckich

To prawda, NSA przyznał czteroosobowej rodzinie z dziećmi odszkodowanie za uniemożliwienie wejścia wszystkim na pokład.

Sąd podkreślił, że odszkodowanie należało się całej czwórce, bo nie było potrzeby ich rozdzielania.

W wyroku NSA w końcu zwrócono uwagę na cel przyznawania odszkodowania pasażerom linii lotniczych.

Odmowa wejścia na pokład zdarza się często. Odszkodowanie w przypadku tzw. overbookingu zazwyczaj wypłacane jest konsumentom automatycznie.

Niestawienie się na czas czy niewłaściwe zachowanie pasażera to inny problem.

Z jakimi problemami zmagają się pasażerowie linii lotniczych?

Najczęściej podróżujący skarżą się na opóźnione i odwołane loty. Przewoźnicy lotniczy w takich wypadkach powołują się zazwyczaj na nadzwyczajne okoliczności lub względy bezpieczeństwa.

Za niewpuszczenie na pokład samolotu pasażer może dostać od 250 do 600 euro w zależności od odległości, jaką miał pokonać.

Z orzecznictwa wynika, że w kwestii problemów technicznych po stronie przewoźnika za nadzwyczajne okoliczności możemy uznać tylko wadę fabryczną.

Za uszkodzony, zagubiony, bądź opóźniony bagaż pasażer może otrzymać do około 6 tysięcy złotych. Linie lotnicze bronią się tym, że nie ponoszą odpowiedzialności za cenne rzeczy pozostawione w bagażu rejestrowanym i powinno zabierać się je w bagażu podręcznym.

Jakie kroki powinien podjąć pasażer?

W celu uzyskania rekompensaty od linii lotniczych najlepiej przedstawić rachunki za rzeczy pozostawione w bagażu. Trzeba uważać, bo przewoźnicy często proponują zwrot połowy udokumentowanej wartości bagażu. Nie pozwala im na to jednak konwencja Montrealska, która mówi o całkowitej rekompensacie.

Warto wiedzieć, że pasażer w oczekiwaniu na bagaż może kupić rzeczy pierwszej potrzeby, za co zostaną mu zwrócone pieniądze. Dzieje się tak nawet w przypadku drogi powrotnej do domu.

Zdarza się, że urzędy lotnictwa nie podejmują decyzji w jednostkowych sytuacjach. Wtedy można zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Ponad połowa spraw, która trafiają do ECK kończy się polubownie, satysfakcjonując konsumenta.

Sołtan w #RZECZoPRAWIE

Wczorajszy wyrok NSA może być przełomem w sprawach konsumenckich

To prawda, NSA przyznał czteroosobowej rodzinie z dziećmi odszkodowanie za uniemożliwienie wejścia wszystkim na pokład.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara