O trudnościach z modernizacją polskich kolei rozmawiali eksperci podczas panelu „Kolej na półmetku wielkiej modernizacji, bilans realizacji Krajowego Programu Kolejowego". Z raportu Instytutu Jagiellońskiego przedstawionego podczas spotkania wynika, że planowana wartość Krajowego Programu Kolejowego wynosi 66,4 mld zł, ponad połowę więcej niż poprzedniego Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych, którego planowana wartość wynosiła 30,6 mld zł, ale jego wykonanie sięgnęło jedynie 22,7 mld zł.
Wyścigi inwestycji
Jako kluczowe zagrożenie Krajowego Programu Kolejowego autorzy raportu wskazali ryzyko wykonawcze, na co składają się m.in. deficyt zasobów i niedostępność pracowników, wynikająca także ze zbyt niskiej automatyzacji pracy, a także ryzyko przetargowe, finansowe i społeczno-gospodarcze.
Raport nie zaskoczył biorących udział w panelu prezesów spółek kolejowych. Był dla nich punktem wyjścia do refleksji nad zagrożeniem, jakie niesie szybki wzrost kosztów pracy.
– Zagrożenia są powszechnie znane, Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych został zrealizowany w 53 proc. – powiedział Ireneusz Marchel, prezes PKP PLK.
Prezes zaliczył do zagrożeń stan potencjału wykonawców, którzy byli w stanie realizować projekty warte łącznie 8–10 mld zł, ale gdy wzrost cen sięga 20 proc., to potencjał firm powinien wzrastać proporcjonalnie. – Rosną ceny materiałów i robocizny, na rynku trudno o pracowników wyspecjalizowanych – mówił Marchel.