fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Polski rynek e-handlowy. Ca造 świat 這wi w sieci klient闚 znad Wis造

Adobe Stock
Na naszym rynku internetowym coraz mocniejsi s zagraniczni sprzedawcy. AliExpress przyci鉚a du穎 wi璚ej klient闚 ni czo這we polskie e-sklepy. W ekspansji pomog豉 pandemia.

Polski rynek e-handlowy ma w tym roku urosn寞 o ponad 30 proc., a jego warto przekroczy 15 mld euro. Cho takie rekordowe w Europie tempo daje szans na rozw鎩 wielu firmom, to w tle toczy si za瘸rta walka o wydatki polskich konsument闚.

Z raportu firmy RetailX dla organizacji eCommerce Europe wynika, 瞠 jeli chodzi o ruch kupuj鉍ych online, najwi瘯szy udzia maj platformy internetowe to ponad 45 proc., e-sklepy maj 42,3 proc., a reszt serwisy producent闚. W tym torcie a 33,6 proc. przypada na Allegro i pozycja tej platformy d逝go b璠zie niezagro穎na. Jednak za jej plecami toczy si ostra rywalizacja o wydatki polskich konsument闚: za serwisem Ceneo z 8-proc. udzia貫m jest ju platforma AliExpress, kt鏎a bije nawet po章czone si造 Amazona i Zalando.

Zakupy z platformy

Chi雟ka firma inwestuje w komfort zakup闚, skracanie czasu dostaw czy nowe metody p豉tnoci. Obecnie wysy豉my niekt鏎e z naszych produkt闚 prosto z Europy, oferuj鉍 trzydniow us逝g dostawy, na przyk豉d do Polski. Chcielibymy poszerzy portfolio produkt闚 z etykiet dostawy w ci鉚u trzech dni, bo zauwa篡limy, 瞠 te produkty to a 1520 proc. naszej sprzeda篡 m闚i Gary Topp, dyrektor operacyjny na Europ rodkowo-Wschodni w AliExpress.

Czytaj tak瞠: Rekordy w online szybko si nie sko鎍z

Platform przybywa, miejsce dla sprzedawc闚 udost瘼niaj ju r闚nie Zalando, Carrefour czy Empik. S dla klient闚 bardzo wygodne, bo pozwalaj kupowa wiele produkt闚 z r騜nych kategorii i marek w jednym miejscu, a co za tym idzie z jedn p豉tnoci, z jednymi ratami t逝maczy Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce w Empiku.

Wygl鉅a na to, 瞠 pozycja marketplace'闚 w tym roku si umocni. Nie mamy jednak podstaw, by s鉅zi, 瞠 w najbli窺zych latach dojdzie do dominacji takiej jak w USA, gdzie trzy czwarte klient闚, chc鉍 kupi co w sieci, wchodzi na stron Amazona m闚i Jacek Zienkiewicz, dyrektor ds. rozwoju biznesu marki Shoper. U nas cel obecnoci w marketplace to wci嘀 g堯wnie pozyskanie ruchu i klienta. Niemal co trzeci sprzedawca na platformie Shoper ma aktywn integracj sklepu z Allegro. Niekt鏎zy dziel kana造 pozyskiwania klienta nawet na kilka niezale積ych miejsc: s na Allegro, sprzedaj na marketplace'ach i w mediach spo貫cznociowych dodaje.

Z raportu Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, 瞠 podczas pandemii liczba kupuj鉍ych za granic wzros豉 o 27 proc. Robi tak ju 12 proc. Polak闚, a w grupie kupuj鉍ych w sieci to ju 70 proc. Najczciej wskazywane s AliExpress czy Amazon, a dodatkowo wielu konsument闚 mo瞠 kupowa w zagranicznych sklepach, nawet nie zwracaj鉍 na to uwagi. To cho熲y dzia豉j鉍e z Niemiec Zalando, czeskie Notino czy litewski Vinted.

Nie mo瞠my przewidzie, dok鉅 zmierza e-commerce, ale widzimy, 瞠 u篡tkownicy doceniaj r騜norodno produkt闚, kt鏎e mog znale na platformie, oraz to, jak 豉two mo積a sprzedawa i kupowa ubrania z drugiej r瘯i m闚i Lisa-Marie Berns, PR manager Vinted. Trendy wzmacnia sytuacja ekonomiczna, kt鏎a sk豉nia do sprzedawania i kupowania odzie篡 u篡wanej, szczeg鏊nie w niepewnych czasach dodaje.

Kolejne du瞠 e-sklepy uruchamiaj sprawnie polskie wersje, zrobi to np. szwedzki Boozt.com.

Id nowe trendy

Rynek nie znosi pr騜ni, wci嘀 kreuj si nowe trendy i na dobre trudno przewidzie, w jakim kierunku p鎩dzie rozw鎩 sektora. Kluczowe wzorce przychodz do nas z Zachodu, ale z opnieniem. A tam mo積a ju zaobserwowa trend odwrotny: du瞠 firmy o ugruntowanej pozycji chc do swoich klient闚 dociera bezporednio. Np. Heinz uruchomi e-sklep w Wielkiej Brytanii, a PepsiCo otworzy這 dwa w USA m闚i Krzysztof Bartnik, w豉ciciel Imker Logistyka. Sklep pod w豉sn mark to mo磧iwo kreowania relacji z kupuj鉍ymi, tworzenia w豉snej polityki cenowej i du瘸 swoboda w dzia豉niu sprzeda穎wym. Wymaga jednak innego rodzaju zaanga穎wania i trzeba d逝瞠j czeka na efekty. Marketplace pozwala szybciej wej na rynek, ale rosn鉍e koszty porednictwa mog sprawi, 瞠 firmy b璠 z niego rezygnowa dodaje.

Polskie firmy mog sprzedawa do Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii, nie otwieraj鉍 tam swoich plac闚ek. Us逝gi marketplace zyskuj na sile ze wzgl璠u na mo磧iwo aktywnego pozyskiwania potencjalnych klient闚 z ca貫go wiata m闚i Dagmara Plata-Alf, ekspertka marketingu internetowego z Akademii Leona Komi雟kiego.

Dywersyfikacja wykorzystania platform i umacnianie kana逝 sprzeda篡 w豉snej to kierunek dla e-commerce. W zwi頊ku z tym platformy zagraniczne zyskaj uznanie sprzedawc闚 w Polsce, ale nie b璠 powodowa造 znacznej utraty rynku przez Allegro, do kt鏎ego Polacy s przyzwyczajeni dodaje.

Pandemia nakr璚i豉 e-zakupy

Zamkni璚ie sklep闚 stacjonarnych spowodowa這 szturm na handel internetowy. I nawet jeli kto taki scenariusz przewidywa to skala zaskoczy豉.

W 2019 roku w sieci kupowa這 57 proc. internaut闚, a teraz takie zakupy deklaruje ju 72 proc. wynika z niepublikowanego jeszcze raportu Omni-commerce Kupuj wygodnie 2020" Izby Gospodarki Elektronicznej. Szturm na e-sklepy zaskoczy handlowc闚, wiele sklep闚 spo篡wczych zosta這 zalane zam闚ieniami, a terminy dostawy wyd逝篡造 si nawet do kilku tygodni. Jak podaje GfK Polonia, w pierwszym kwartale z 15 do 24 proc. wzr鏀 odsetek gospodarstw, kt鏎e cho raz kupi造 produkty FMCG przez internet. Na przestrzeni roku penetracja w tym kanale wzros豉 a o 1,2 mln gospodarstw domowych.

Opinia dla rz"

Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej

Marketplace'y s dobrym sposobem na testowanie nowych produkt闚, bo mo積a z nimi szybko dotrze do du瞠j liczby klient闚, nie ponosz鉍 du篡ch wydatk闚. W przypadku mi璠zynarodowych platform sprzedawcy mog zdoby zagranicznych klient闚 bez potrzeby znajomoci j瞛yk闚 czy posiadania infrastruktury logistycznej. Rola marketplace'闚 jest bardzo szeroka. Dzi瘯i swojej marce uwiarygodniaj one produkty mniej znane mniejszych e-sklep闚. Ich w豉ciciele inwestuj te du穎 w reklam, marketing i PR.

r鏚這: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wywietlimy artyku za 15 sekund.
REKLAMA