Ambasada Rzeczypospolitej wydała oficjalne ostrzeżenie dla kierowców ciężarówek kierujących się w stronę Wielkiej Brytanii. Powodem jest narastający problem nielegalnych imigrantów, którzy próbują przedostać się na teren kraju. Szczególnie narażone na wizytę nieproszonych pasażerów są samochody transportowe, które ze względów na gabaryty stanowią idealną kryjówkę przy próbie przekroczenia granicy.

Przewoźnicy mogą odczuć dwojakiego rodzaju konsekwencje, czy to ze względu na przewóz nielegalnych produktów, czy też odnalezienie w ich ciężarówce nielegalnych imigrantów. Sankcje, które obowiązują w Wielkiej Brytanii, są dwojakiego rodzaju. Na przewoźnika mogą zostać nałożone zarówno sankcje karne, jak i cywilne. W zakresie sankcji cywilnych należy się liczyć z konsekwencjami o charakterze pieniężnym, takimi jak: obowiązek zapłaty kary grzywny, obowiązek zapłaty ustalonej kwoty pieniężnej (od czego uzależniony jest zwrot pojazdu firmie transportowej), obowiązek zapłaty naliczonego podatku akcyzowego. Ponadto firma transportowa musi się liczyć z zatrzymaniem pojazdu z prawem do jego zwrotu lub z przepadkiem. Co więcej, zarówno zatrzymana ciężarówka, jak i cała firma transportowa może zostać wpisana na „Watch List", co skutkuje zakazem ponownego wjazdu na teren Wielkiej Brytanii.

Wysokość opłat jest uzależniona od decyzji organów celnych i wynosi od 20 proc. do 100 proc. wartości pojazdu lub dochodu nieopodatkowanego w zależności od tego, co jest niższe. Dodatkowo na wysokość kary mogą mieć wpływ okoliczności przewożenia, np. w kabinie kierowcy – 100 proc. wartości pojazdu lub dochodu nieopodatkowanego.

Jak pokazuje doświadczenie w tego typu sprawach, polskie firmy napotykają trudności w zderzeniu z regułami funkcjonowania brytyjskich urzędów celnych. Instytucje te stosują bardzo anglosaskie, rygorystyczne regulacje, m.in. w celu zapewnienia przestrzegania zasad porządku prawnego na terytorium Wielkiej Brytanii. Niektóre z nich są zaskakujące dla naszych rodaków lub nieznane w polskim modelu biznesowym. Jednak zastosowanie się do reguł obowiązujących w Wielkiej Brytanii jest pozytywnie odbierane przez brytyjskie władze, a co istotne – przez brytyjskich urzędników, gdyż od ich decyzji wiele zależy. Co więcej, stosowanie się do obowiązujących w UK zasad może ustrzec polską firmę przed ewentualnymi karami finansowymi, które nierzadko są wysokie. Prowadzenie odpowiednich rejestrów, przestrzeganie określonych procedur, posiadanie wymaganych dokumentów jest kluczem do sukcesu. Istnieje także możliwość wpisu na brytyjską listę rządową tzw. CP/AS (Civil Penalty Accreditation Scheme). Skorzystanie z programu CP/AS to same korzyści dla firmy transportowej. Przede wszystkim możliwość uniknięcia lub znacznego zredukowania grzywien nałożonych w przypadku odnalezienia na ciężarówce nielegalnego imigranta. Poza tym dzięki stosowaniu wymaganych w programie procedur imigranci mają mniejsze szanse na dostanie się na ciężarówkę ze względu na stosowane standardy bezpieczeństwa. Kolejną korzyścią jest wzrost zaufania brytyjskiej służby celnej, skutkujący minimalizacją skali przeszukań i kontroli pojazdów wjeżdżających do Wielkiej Brytanii, a także możliwość dowiedzenia się, jak powinien wyglądać modelowo funkcjonujący system bezpieczeństwa w transporcie międzynarodowym do Wielkiej Brytanii.

Natalia Rakocy, adwokat, Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych P.J. Sowisło & Topolewski S.K.A.