Oznacza to, że z tytułu takich czynności gmina nie ma statusu podatnika VAT. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyroku z 10 października 2018 r., sygn. I SA/Lu 435/18.
Czytaj także: Fakturę za komputery dla szkoły wystawia się na gminę
Wniosek o interpretację
Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że jest organem prowadzącym szkoły i inne placówki oświatowe prowadzące działalność w formie gminnych jednostek budżetowych. Na podstawie ustawy – Prawo oświatowe placówki te uczestniczą w akcjach zbiórki makulatury, na przykład w ramach organizowanych przez gminę konkursów. Makulatura gromadzona jest przez szkoły i placówki nieodpłatnie (rodzice dzieci nie otrzymują za przyniesioną makulaturę żadnego wynagrodzenia), a następnie dostarczana jest do punktu skupu, od którego placówka otrzymuje zapłatę uzależnioną od ilości dostarczonej makulatury oraz cennika stosowanego przez dany punkt skupu. Celem ww. działań nie jest osiąganie zysku rozumianego w kategoriach ekonomicznych, lecz ma na celu rozbudzenie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz pokazanie, że każdy człowiek jest odpowiedzialny za środowisko naturalne. Uzyskane w ten sposób środki przekazywane są na potrzeby działalności statutowej jednostek oświatowych.
Gmina zapytała, czy dokonując zbycia poprzez jednostki budżetowe działające na podstawie ustawy – Prawo oświatowe makulatury pozyskanej nieodpłatnie od rodziców uczniów, gmina będzie występować w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT. Sama stanęła na stanowisku, że w odniesieniu do tego rodzaju czynności gmina nie będzie podatnikiem podatku VAT co konsekwentnie oznacza, że przedmiotowa sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.
Stanowisko organu podatkowego
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 10 kwietnia 2018 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.115.2018.1.MK) uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. Powołał się na art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wskazując, że przewidziane w nim wyłączenie organów władzy publicznej z kręgu podatników VAT możliwe jest możliwe tylko wtedy, gdy organy te wykonują czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa czy obrony narodowej. Organy władzy publicznej są natomiast podatnikami VAT w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.