Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 8 czerwca 2016 r. (IBPP3/4512-261/16/SR) wypowiedział się w kwestii opodatkowania VAT usług wykonywanych przez gminną spółkę komunalną polegających na udostępnianiu szaletów publicznych, utrzymywaniu ich w należytym stanie oraz pobieraniu opłat od osób, które z nich korzystają. Przedmiotem interpretacji była sytuacja, w której gmina w drodze uchwały oraz umowy wykonawczej, powierzyła spółce prawa handlowego, w której jest jedynym akcjonariuszem, zadanie własne związane z zarządzaniem oraz utrzymaniem czystości i porządku w szaletach publicznych.
Z tytułu realizacji obowiązków nałożonych przez gminę, spółce przysługuje rekompensata wypłacana po zakończeniu roku kalendarzowego i stanowiąca różnicę między sumą nakładów rzeczowych i osobowych poniesionych w związku z realizacją umowy i przychodami uzyskiwanymi przez spółkę z opłat pobieranych za korzystanie z szaletów miejskich.
Spółka zwróciła się z zapytaniem do organu podatkowego, czy wykonywanie przez nią obowiązków związanych z szaletami publicznymi stanowi świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu VAT, a także czy rekompensata otrzymywana od gminy stanowi podstawę opodatkowania oraz czy właściwe będzie zastosowanie do świadczonych usług podstawowej stawki VAT 23 proc. Spółka stanęła na stanowisku, że wykonywanie czynności będących przedmiotem uchwały i umowy zawartej pomiędzy gminą, a spółką komunalną stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu VAT, przy czym za podstawę opodatkowania należy przyjąć rekompensatę otrzymaną przez spółkę od gminy. Jednocześnie, spółka przyjęła, że dla całości wykonywanych zadań należy zastosować jeden symbol PKWiU tj. 96.09.19.0 – Pozostałe różnorodne usługi gdzie indziej niesklasyfikowane, co oznacza ich opodatkowanie według 23 proc. stawki VAT.
Dyrektor izby skarbowej w wydanej interpretacji uznał stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę za prawidłowe, stwierdzając że udostępnianie szaletów publicznych, utrzymywanie ich w należytym stanie oraz pobieranie opłat od korzystających z nich stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż istnieje stosunek prawny między stronami i występują wzajemne świadczenia. Organ stwierdził, że przedstawione usługi należy traktować jako świadczenie złożone, co potwierdza fakt, że poszczególne czynności wchodzące w skład realizacji umowy wykonawczej nie stanowią celu samego w sobie, lecz są środkami służącymi do świadczenia głównego polegającego na utrzymaniu i eksploatacji szaletów publicznych.
W tym zakresie organ interpretacyjny powołał się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczące usług kompleksowych, w tym wyroki: w sprawie C-349/96 Card Protection Plan, w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen oraz w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP. Ponadto, organ podatkowy zaznaczył, że przepis art. 29a ust. 1 ustawy o VAT regulujący kwestię podstawy opodatkowania należy interpretować w ten sposób, że rekompensata otrzymywana przeze spółkę komunalną od gminy stanowi podstawę opodatkowania, ponieważ dotyczy bezpośrednio konkretnego rodzaju usługi. W ocenie organu, istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług przez spółkę komunalną na rzecz gminy a otrzymaną zapłatą pieniężną określoną przez strony umownie jako „rekompensata".