Środki na remont chodnika gmina może przeznaczyć bezpośrednio w budżecie

Brak jest podstaw prawnych, aby ze środków funduszu sołeckiego sfinansować wydatki związane z remontem czy przebudową chodnika położonego przy drodze powiatowej. Nie przekreśla to jednak innych form finansowania takiego remontu.

Publikacja: 06.03.2018 05:20

Środki na remont chodnika gmina może przeznaczyć bezpośrednio w budżecie

Foto: AdobeStock

- W gminie planujemy wyodrębnić fundusz sołecki, a środki tam zgromadzone przeznaczyć m.in. na remont i przebudowę chodnika, położonego przy drodze powiatowej. Czy możemy remont sfinansować z tych środków?

Nie. Aby ustosunkować się merytorycznie do podanej problematyki należy odnieść się do ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim. Na szczególną uwagę zasługuje art. 2 ust. 6, gdzie ustawodawca postanowił, że środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które zgłoszone we wniosku, o którym mowa w art. 5, są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Zatem, aby można uznać kwalifikowalność określonego wydatku ponoszonego w ramach środków funduszu sołeckiego, muszą zostać spełnione wszystkie wspomniane wyżej przesłanki, i to łącznie.

W kontekście podanego stanu faktycznego, gdzie środki z funduszu sołeckiego mają być przeznaczone tak naprawdę na inwestycje powiatu w postaci remontu/przebudowy chodnika kluczowe znaczenie ma przesłanka zadania własnego gminy. Jeśli zaś chodzi o zakres zadań własnych związanych z drogami, to w art. 7 ust.1 pkt 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ustawodawca jednoznacznie wskazał, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Z powyższego wnioskować należy, że zadaniem własnym gminy, nie jest zadanie związane z drogami powiatowymi, w tym przypadku powiązane z pracami przy chodniku usytuowanym przy takiej drodze. Dodatkowo warto przypomnieć, że chodnik stanowi element drogi powiatowej, a w takiej sytuacji zarządcą drogi jest właśnie powiat, a nie gmina, co wynika z regulacji ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

W odniesieniu do podanego stanu faktycznego, pomocne może być stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie zawarte w uchwale z 19 stycznia 2016 r. (nr 40/2016). Tam wskazano m.in.: Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (DzU z 2014 r. poz. 301 ze zm.) środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy. Zadania własne gminy wymienione zostały w art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 1515 ze zm.). Wśród wymienionych w tym przepisie zadań nie występują sprawy z zakresu dróg powiatowych, a zatem wydatki na przebudowę chodników przy drogach powiatowych oraz na pielęgnację poboczy przy drogach powiatowych nie mogą być sfinansowane ze środków funduszu sołeckiego.

Zatem, z korelacji ww. argumentów natury prawnej wynika, że brak jest podstaw prawnych, aby ze środków funduszu sołeckiego sfinansować wydatki związane z remontem czy przebudową chodnika położonego przy drodze powiatowej. Podkreślenia wymaga, że względy celowościowe np. dobro mieszkańców, nie mogą być argumentem za dopuszczalnością ww. wydatku. Gmina przede wszystkim musi działać na podstawie i w granicach prawa, a wszelkie motywy pozaprawne, nie mogą uzasadniać odstąpienia od sztywnych reguł ustawowych.

Warto jednak zauważyć, że niemożność przeznaczenia środków z funduszu sołeckiego na ww. zadania, nie przekreśla innych alternatywnych form jego finansowania. Mianowicie, gmina może wprost w budżecie przeznaczyć środki pieniężne na taki cel i usankcjonować to m.in. w drodze porozumienia z powiatem, bądź w ramach pomocy rzeczowej lub finansowej - jednak nie może to dotyczyć środków stanowiących fundusz sołecki (por. uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 26 lutego 2014 r. Nr KI-411/81/14).

podstawa prawna: ustawa z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 301 ze zm.)

podstawa prawna: ustawa z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 301 ze zm.)

podstawa prawna: ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2222 ze zm.)

- W gminie planujemy wyodrębnić fundusz sołecki, a środki tam zgromadzone przeznaczyć m.in. na remont i przebudowę chodnika, położonego przy drodze powiatowej. Czy możemy remont sfinansować z tych środków?

Nie. Aby ustosunkować się merytorycznie do podanej problematyki należy odnieść się do ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim. Na szczególną uwagę zasługuje art. 2 ust. 6, gdzie ustawodawca postanowił, że środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które zgłoszone we wniosku, o którym mowa w art. 5, są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Zatem, aby można uznać kwalifikowalność określonego wydatku ponoszonego w ramach środków funduszu sołeckiego, muszą zostać spełnione wszystkie wspomniane wyżej przesłanki, i to łącznie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP