Prokurator Prokuratury Krajowej, który nie zostanie powołany na stanowisko prokuratora Prokuratury Generalnej, na swój wniosek złożony w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy przeniesiony zostanie w stan spoczynku, jeżeli ukończył 50 lat lub przepracował jako prokurator nie mniej niż 20 lat, w tym ostatnie trzy lata na stanowisku prokuratora Prokuratury Krajowej.
Tej treści art. 19 ust. 3 projektu nowelizacji ustawy o prokuraturze z 3 czerwca tego roku dotyczy zatem tych prokuratorów Prokuratury Krajowej, którzy nie zostaną powołani do Prokuratury Generalnej i nie przyjmą powierzonych im czynności w prokuraturach apelacyjnych, a zarazem spełniają warunki przewidziane w tej ustawie umożliwiające przejście w stan spoczynku, czyli na emeryturę.
Jednakże pośrednio przepis ten wpływa na status prawny oraz opcje w kształtowaniu kariery zawodowej przez pozostałych prokuratorów Prokuratury Krajowej, dla których nie będzie miejsca w Prokuraturze Generalnej.
Projektowana regulacja stoi w zasadniczej sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości. Art. 32 ustawy zasadniczej statuuje zasadę równości wobec prawa i zakaz dyskryminacji. Zasada równości wobec prawa oznacza, że jednakowe prawa i obowiązki będą dotyczyć wszystkich osób należących do tej samej kategorii, przy czym wyróżnienie owych kategorii nie będzie arbitralne, lecz oparte na usprawiedliwionych kryteriach możliwych do zaakceptowania w demokratycznym państwie prawnym.
Projektodawca, przyznając określone uprawnienia i obowiązki, określił krąg podmiotów objętych tymi preferencjami i obostrzeniami w sposób całkowicie dowolny. Ministerstwo Sprawiedliwości nie wyjaśniło, na jakiej podstawie została przyjęta cezura przywileju w postaci wieku czy też trzech lat pełnienia funkcji prokuratora Prokuratury Krajowej. Co więcej, dokonując zróżnicowania, oparto się na tzw. kryterium sztywnym w postaci wieku, czyli przesłance, która jest od ludzi niezależna. Projekt zawiera zatem arbitralne rozstrzygnięcia i prowadzi do faktycznych nierówności między osobami pełniącymi dotychczas funkcję prokuratora Prokuratury Krajowej. Oznacza to, iż przepis ten nie spełnia kryteriów postawionych zarówno przez konstytucję, jak i bogate orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego oparte na art. 32 konstytucji.