Jak będzie działał i jaki jest cel jego uruchomienia - o tym dyskutowano dzisiaj w Krajowej Radzie Notarialnej. W prezentacji Rejestru wziął udział m.in.: Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.
- Mam nadzieję, że uruchamiany za kilka dni Notarialny Rejestr Testamentów pozwoli uniknąć problemów wynikających z zaginięcia lub zniszczenia testamentu, a przede wszystkim ułatwi Polkom i Polakom załatwianie swoich ważnych życiowych spraw, które z wielkim zaufaniem powierzają notariuszom - powiedział w trakcie spotkania Krzysztof Kwiatkowski.
- Cieszę się, że polski notariat aktywnie uczestniczy w informatyzacji wymiaru sprawiedliwości. Jednym z moich najważniejszych celów, od początku pracy w Ministerstwie Sprawiedliwości jest zapewnienie obywatelom łatwiejszego dostępu do efektywnego i przyjaznego wymiaru sprawiedliwości m.in.: poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii - dodał.
Notarialny Rejestr Testamentów zawierać będzie wyłącznie potwierdzenie, że dana osoba sporządziła lub zdeponowała testament w konkretnej kancelarii notarialnej. Za życia testatora nikt nie będzie mógł sprawdzić, czy sporządził on testament. Stanie się to możliwe dopiero po jego śmierci – po okazaniu aktu zgonu.
Rejestr prowadzony będzie elektronicznie, ale dostęp do niego wymagać będzie pośrednictwa notariusza. Aby sprawdzić, czy został zarejestrowany testament zmarłego, wystarczy pójść do dowolnej kancelarii notarialnej. Kto może zarejestrować testament? Każdy, kto sporządza testament. Nie ma znaczenia jego miejsce zamieszkania, ani obywatelstwo.