[b]Czy rada gminy może zobowiązać zatrudnionego w urzędzie gminy radcę prawnego do świadczenia pomocy prawnej radnym „w sprawach związanych z wykonywaniem mandatu”, wyznaczając mu termin do załatwienia zgłoszonej przez radnego sprawy? Stosowna uchwała przewidywałaby, że czynności radcy prawnego związane z tą pomocą miałyby być finansowane z gminnego budżetu, czyli że miałyby być w tym budżecie corocznie zagwarantowane.[/b]
[b]Nie[/b]. Uchwała taka w sposób istotny narusza bowiem przepisy ustawy o samorządzie gminnym, a także ustawy o radcach prawnych.
Jak wynika z przepisów ostatniego z wymienionych aktów, radca prawny może wykonywać swój zawód w różnych formach. Zgodnie z art. 8 ustawy o radcach prawnych może to następować zarówno w ramach stosunku pracy, jak i na podstawie umowy cywilnoprawnej, kancelarii radcy prawnego oraz w spółce: cywilnej, jawnej, komandytowej czy partnerskiej.
Ustawa o radcach prawnych gwarantuje im dużą niezależność, a także odpowiednie umiejscowienie w strukturze zakładu pracy. Zgodnie z tymi przepisami radca prawny podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki organizacyjnej i zajmuje samodzielne stanowisko.
Z powyższego wynika, że radca zatrudniony w urzędzie gminy jest pracownikiem samorządowym, zatrudnionym na samodzielnym stanowisku, podległym bezpośrednio kierownikowi urzędu, czyli wójtowi.