Zasady sporządzania spisu wyborców przebywających za granicą określają przepisy rozporządzenia ministra spraw zagranicznych, które jutro wchodzi w życie.
Mówią one, że za sporządzenie spisu wyborców odpowiada konsul. Podstawą wpisania jest zgłoszenie wyborcy. Sporządza się je według wzoru. O tym, który stosować, rozstrzyga to, czy zgłoszenia dokonuje obywatel polski, czy też posiadający prawo do wybierania w wyborach zarządzonych w Rzeczypospolitej Polskiej obywatel Unii Europejskiej, nieposiadający obywatelstwa polskiego. Chodzi m.in. o wyborców obcokrajowców uprawnionych do głosowania w zarządzonych w Polsce wyborach do Parlamentu Europejskiego.
Poza sporządzeniem spisu zadaniem konsula jest poinformowanie gmin o tym, że dana osoba została do prowadzonego przez niego spisu dopisana. Informację taką przekazuje się drogą elektroniczną. Wzór zawiadomienia określa załącznik do rozporządzenia.
Zadaniem konsulów jest również wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania tym wyborcom, którzy przed dniem wyborów zmieniają swoje miejsce pobytu. Wskazuje się w nim imię (imiona) i nazwisko wyborcy, datę urodzenia oraz jego PESEL. Zaświadczenie sporządzone według wzoru określonego w rozporządzeniu konsul zabezpiecza, umieszczając na nim odcisk pieczęci.
Podstawa prawna: