W odpowiedzi na pismo Pana Ministra z dnia 19 września 2008 r. (FN/716/82-2/SU/RDQ/2008/1806) w sprawie oferowania na rynku finansowym krótkoterminowych produktów ubezpieczeniowych, z których dochód jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym, uprzejmie proszę o przyjęcie następującego stanowiska Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w przedmiotowej sprawie.
W przedmiotowym piśmie poruszona została kwestia warunków, na jakich oferowane są te produkty, tj. stosunkowo krótkiego okresu, na jaki zawierana jest umowa oraz zdarzenia warunkującego wypłatę świadczenia, a w konsekwencji ich charakteru. Odnosząc się do argumentacji przedstawionej w Piśmie Pana Ministra należy zauważyć, że dopuszczalność zawarcia umowy ubezpieczenia na życie i dożycie na dowolny, uzgodniony przez strony okres, nie budzi wątpliwości prawnych w świetle treści art. 829 par. 1 pkt 1 kodeksu cywilnego, jak też art. 2 ust. 1 lit. a dyrektywy 2002/83/WE w sprawie ubezpieczeń na życie. Żaden przepis prawa nie wskazuje, że umowy ubezpieczenia na życie i dożycie oraz umowy ubezpieczenia posagowego mają mieć charakter wyłącznie długoterminowy. Nie budzi również wątpliwości swoboda ustalania przez strony umowy wysokości sumy ubezpieczenia (czyli świadczenia wypłacanego w razie zajścia zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową), która wynika z art. 353[sup]1[/sup] oraz art. 805 par. 2 pkt 2 kodeksu cywilnego. Dodatkowo podkreślić należy, że zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o działalności ubezpieczeniowej ocena ryzyka jest wykorzystywana jedynie do ustalenia wysokości składki za zawieraną umowę ubezpieczenia (a więc oceny za oferowany produkt), nie zaś do ustalania "wypłaty świadczenia".
Powyższe wskazuje więc, że zarówno polskie prawo, jak i prawo wspólnotowe dopuszcza zawieranie umów, na podstawie których zakłady ubezpieczeń zobowiązują się do wypłaty świadczenia w razie śmierci ubezpieczonego albo dożycia przez niego do określonego wieku, zaś ustalenie długości i okresu świadczenia ochrony ubezpieczeniowej oraz wysokości tego świadczenia pozostawione jest stronom umowy.
Mając na uwadze powyższe, odnosząc się do aspektów podatkowych związanych z funkcjonowaniem na polskim rynku finansowym umów, wspomnianych w piśmie Pana Ministra, należy zauważyć, że przychody z tytułu świadczeń z ubezpieczeń osobistych zwolnione są z podatku dochodowego, co wynika art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wyjątkiem przychodów uzyskanych z tytułu partycypacji w ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym (art. 24 ust. 15 wspomnianej ustawy. Należy więc stwierdzić, że [b]w obecnym stanie prawnym, o ile dany produkt ubezpieczeniowy jest umową ubezpieczenia osobowego i nie jest kwalifikowany do umów ubezpieczenia z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, świadczenia uzyskane przez klientów z tytułu jego nabycia są zwolnione z podatku dochodowego.[/b]
Z informacji będących w posiadaniu organu nadzoru wynika, że krótkoterminowe umowy ubezpieczenia na życie i dożycie oraz umowy ubezpieczenia posagowego oferowane były przez zakłady ubezpieczeń na większą skalę od momentu wprowadzenia podatku od zysków kapitałowych, czyli do końca 2001 roku. W opinii organu nadzoru o atrakcyjności tego typu produktów ubezpieczeniowych nie decyduje jednak tylko to, iż wypłata świadczeń jest zwolniona z podatku dochodowego. Istotnym kryterium branym pod uwagę przez potencjalnych nabywców jest bowiem przewidywana wartość świadczenia, warunkowana skalą zysku z zainwestowanych składek oraz, jak pokazują wydarzenia ostatniego półrocza zwrotu całości lub znacznej części zainwestowanych w tego typu produkt środków.