Stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 18 lutego 2014 r. w sprawie dozwolonej pracy w niedziele i święta

Publikacja: 18.02.2014 12:08

Zgodnie z przepisami art. 151

10

pkt 11 Kodeksu pracy, praca w niedziele i święta będzie dozwolona przy wykonywaniu prac polegających na świadczeniu usług z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium RP, jeżeli zgodnie z przepisami obowiązującymi odbiorcę usługi, niedziele i święta będące dniami ustawowo wolnymi od pracy w Polsce są u odbiorcy usługi dniami pracy. Praca w niedziele i święta będzie także dozwolona przy wykonywaniu prac zapewniających możliwość świadczenia powyższych usług.

Z przytoczonej regulacji prawnej wynika, że praca w niedziele i święta będzie dozwolona przy wykonywaniu prac polegających na świadczeniu usług transgranicznych z wykorzystaniem określonego rodzaju środków komunikacji lub określonego rodzaju urządzeń i jedynie wówczas, gdy niedziela lub święto będące dniem ustawowo wolnym od pracy w Polsce u odbiorcy usługi jest dniem roboczym, zgodnie z obowiązującymi go przepisami. Sama zatem współpraca z zagranicznym podmiotem nie będzie wystarczającą przesłanką do zobligowania pracowników do świadczenia pracy w niedziele i święta.

Przytoczona regulacja nie daje także podstaw do zobowiązania do pracy w niedziele i        święta wszystkich pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy, a jedynie pracowników zatrudnionych przy wykonywaniu prac polegających na świadczeniu usług w sposób opisany w przepisie lub przy wykonywaniu prac zapewniających możliwość świadczenia takich usług i dodatkowo po spełnieniu wymogu, zgodnie z którym niedziele i święta będące dniami ustawowo wolnymi od pracy w Polsce są u odbiorcy usługi dniami pracy.

Reklama
Reklama

Dopuszczalność pracy w niedziele i święta wynika wprost z przepisów Kodeksu pracy. Natomiast regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Treść regulaminu pracy określająca prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy została w przepisach Kodeksu pracy podana w sposób niewyczerpujący. Oznacza to, że w zależności od specyfiki funkcjonowania danego pracodawcy regulamin pracy może zawierać także inne regulacje, np. może wskazywać prace polegające na świadczeniu usług, których wykonywanie będzie związane z koniecznością pracy w niedziele i święta, zgodnie z art. 151

10

pkt 11 Kodeksu pracy. Regulamin pracy, a także zmiany w regulaminie pracy wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Zgodnie z przepisami art. 151

pkt 11 Kodeksu pracy, praca w niedziele i święta będzie dozwolona przy wykonywaniu prac polegających na świadczeniu usług z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium RP, jeżeli zgodnie z przepisami obowiązującymi odbiorcę usługi, niedziele i święta będące dniami ustawowo wolnymi od pracy w Polsce są u odbiorcy usługi dniami pracy. Praca w niedziele i święta będzie także dozwolona przy wykonywaniu prac zapewniających możliwość świadczenia powyższych usług.

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama