Stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 18 lutego 2014 r. w sprawie dozwolonej pracy w niedziele i święta

Publikacja: 18.02.2014 12:08

Zgodnie z przepisami art. 151

10

pkt 11 Kodeksu pracy, praca w niedziele i święta będzie dozwolona przy wykonywaniu prac polegających na świadczeniu usług z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium RP, jeżeli zgodnie z przepisami obowiązującymi odbiorcę usługi, niedziele i święta będące dniami ustawowo wolnymi od pracy w Polsce są u odbiorcy usługi dniami pracy. Praca w niedziele i święta będzie także dozwolona przy wykonywaniu prac zapewniających możliwość świadczenia powyższych usług.

Z przytoczonej regulacji prawnej wynika, że praca w niedziele i święta będzie dozwolona przy wykonywaniu prac polegających na świadczeniu usług transgranicznych z wykorzystaniem określonego rodzaju środków komunikacji lub określonego rodzaju urządzeń i jedynie wówczas, gdy niedziela lub święto będące dniem ustawowo wolnym od pracy w Polsce u odbiorcy usługi jest dniem roboczym, zgodnie z obowiązującymi go przepisami. Sama zatem współpraca z zagranicznym podmiotem nie będzie wystarczającą przesłanką do zobligowania pracowników do świadczenia pracy w niedziele i święta.

Przytoczona regulacja nie daje także podstaw do zobowiązania do pracy w niedziele i        święta wszystkich pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy, a jedynie pracowników zatrudnionych przy wykonywaniu prac polegających na świadczeniu usług w sposób opisany w przepisie lub przy wykonywaniu prac zapewniających możliwość świadczenia takich usług i dodatkowo po spełnieniu wymogu, zgodnie z którym niedziele i święta będące dniami ustawowo wolnymi od pracy w Polsce są u odbiorcy usługi dniami pracy.

Dopuszczalność pracy w niedziele i święta wynika wprost z przepisów Kodeksu pracy. Natomiast regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Treść regulaminu pracy określająca prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy została w przepisach Kodeksu pracy podana w sposób niewyczerpujący. Oznacza to, że w zależności od specyfiki funkcjonowania danego pracodawcy regulamin pracy może zawierać także inne regulacje, np. może wskazywać prace polegające na świadczeniu usług, których wykonywanie będzie związane z koniecznością pracy w niedziele i święta, zgodnie z art. 151

10

pkt 11 Kodeksu pracy. Regulamin pracy, a także zmiany w regulaminie pracy wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Zgodnie z przepisami art. 151

pkt 11 Kodeksu pracy, praca w niedziele i święta będzie dozwolona przy wykonywaniu prac polegających na świadczeniu usług z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium RP, jeżeli zgodnie z przepisami obowiązującymi odbiorcę usługi, niedziele i święta będące dniami ustawowo wolnymi od pracy w Polsce są u odbiorcy usługi dniami pracy. Praca w niedziele i święta będzie także dozwolona przy wykonywaniu prac zapewniających możliwość świadczenia powyższych usług.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr