Reklama

Gwiazdkowe nadzieje polskich pracowników

Zdaniem aż dziewięciu na dziesięciu pracujących Polaków świąteczne benefity powinny być standardem w każdej firmie. Mile widziane są zwłaszcza te, które pomogą sfinansować grudniowe wydatki.

Publikacja: 08.12.2025 04:19

Gwiazdkowe nadzieje polskich pracowników

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie są oczekiwania polskich pracowników dotyczące świątecznych benefitów?
  • Dlaczego prezenty okazjonalne zyskują na popularności w kontekście pracowniczym?
  • Jakie znaczenie mają świąteczne upominki z perspektywy pracowników?
  • W jaki sposób pracownicy wykorzystują środki z kart prezentowych?

Wprawdzie na czele listy najbardziej pożądanych w Polsce świadczeń pracowniczych są pakiety medyczne (ich postrzegana wartość rośnie w miarę ograniczania dostępności usług zdrowotnych) i ubezpieczenia, lecz na trzecim miejscu znalazły się prezenty okazjonalne, w tym świąteczne paczki, bony podarunkowe i karty przedpłacone – wynika z tegorocznego raportu firmy Pluxee Benefit Guidebook podsumowującego wyniki badania ponad 1,2 tys. pracowników. Co trzeci z nich przyznał, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy (w tym na ubiegłoroczne święta) nie otrzymał od pracodawcy żadnego prezentu.

Dla pracowników świąteczny prezent to z jednej strony wsparcie domowego budżetu w okresie Bożego Narodzenia, a z drugiej – moment prawdziwego docenienia – twierdzi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny i wiceprezes Pluxee Polska, przypominając że niemal wszystkim uczestnikom jej badania (94 proc.) zależy na regularnym docenianiu w pracy.

Z danych firmy wynika też, że wielu pracodawców przestaje traktować świąteczne prezenty wyłącznie jako benefity, a jako komponent pakietu wynagrodzeń. Już niedługo takie podejście stanie się zresztą standardem, gdyż zgodnie z unijną dyrektywą o przejrzystości i równości wynagrodzeń już od połowy 2026 r. większe firmy powinny być gotowe do przekazywania swoim pracownikom informacji o wynagrodzeniu z uwzględnieniem wartości wszystkich benefitów.

Reklama
Reklama

Gest ważny dla pracowników

Na razie tylko 22 proc. osób objętych badaniem Pluxee Polska uważa, że firmowy pakiet jest dopasowany do ich potrzeb, a 30 proc. otwarcie deklaruje potrzebę zmian. Różnie też bywa z dopasowaniem gwiazdkowych świadczeń. Specjalistka w jednej z korporacji, gdzie pracownicy dostali na gwiazdkę zestaw świec zapachowych i herbat, przyznaje, że w jej zespole podarunek nie spotkał się z entuzjazmem; oceniono go jako „mało sensowny wydatek”. Dlatego też wiele firm zamiast (albo obok) świątecznych paczek zapewnia finansowe wsparcie grudniowych wydatków w formie premii, bonów podarunkowych czy kart przedpłaconych.

Czytaj więcej

Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę

Mogą się w tym roku przydać, skoro – według ogłoszonego przed kilkoma dniami raportu Związku Banków Polskich – przeciętny Kowalski planuje wydać na tegoroczne święta Bożego Narodzenia prawie 1,8 tys. zł, czyli o 13 proc. więcej niż przed rokiem. Grudniowe zakupy będą więc większe, także dlatego, iż po raz pierwszy od kilku lat Boże Narodzenie 2025 może okazać się tańsze niż rok wcześniej. Wyliczona w raporcie ZBP szacunkowa wartość świątecznego koszyka dla czteroosobowej rodziny ma wynieść 3,66 tys. zł, czyli prawie o 150 zł mniej niż przed rokiem. Przyczynią się do tego m.in. tańsze paliwo i niższe ceny przygotowań do rodzinnych spotkań, chociaż część świątecznych produktów, na czele z czekoladowymi słodkościami, jest znacząco droższa niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Firmowy Święty Mikołaj częściej obdaruje pracowników premią

Nic więc dziwnego, że pracownicy doceniają gwiazdkowe upominki, a także premie, bony i karty. – To świąteczny zastrzyk finansowy, którego oczekuje 60 proc. zatrudnionych, a jednocześnie gest uznania ważny dla 62 proc. pracowników – cytuje badania Pluxee Arkadiusz Rochala, dodając że wartość nabywczą środków na kartach przedpłaconych zwiększają powiązane z nimi oferty promocyjne. Podkreśla też charytatywny aspekt karty Pluxee, która wspiera program Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej.

Benefit na świąteczny stół

Z danych Pluxee Polska wynika, że środki z kart prezentowych pracownicy najczęściej przeznaczają na zakupy spożywcze (62 proc.), odzież, kosmetyki i elektronikę (36 proc.) oraz prezenty dla bliskich (29 proc.).

Reklama
Reklama

Firma ocenia, że rynek świątecznych benefitów w Polsce nie zwalnia i rośnie stabilnie w tempie ok. 5-6 proc. rocznie. Według jej danych rośnie też wartość firmowych zamówień, która w tym roku zwiększyła się prawie do 705 zł na jednego pracownika (z 660 zł przed rokiem). Chociaż tegoroczne badanie Randstad pokazało, że mniej firm zainwestuje w gwiazdkowe benefity, w tym w bony czy karty podarunkowe, to ich plany mogą się jeszcze zmienić.

Czytaj więcej

Firmowy Mikołaj pomoże sfinansować święta. Wysyp benefitów

Zdaniem przedstawicieli Pluxee Polska, coraz wyraźniej zmienia się bowiem sposób, w jaki zapadają decyzje dotyczące gwiazdkowych upominków; pracodawcy – podobnie jak konsumenci – coraz częściej kupują prezenty „na ostatnią chwilę”, z przekonaniem, że zdążą przed świętami. Część tych prezentów trafi do paczek przygotowywanych w ramach różnych gwiazdkowych akcji charytatywnych. Z badania VeloBanku wynika, że 51 proc. Polaków bierze udział w akcjach pomocowych organizowanych z okazji świąt Bożego Narodzenia przez fundacje. Nierzadko z pomocą firm i ich pracowników- tak, jak w VeloBanku.

Rynek pracy
Dyrektywa Women on Boards – co o niej wiedzą Polacy?
Rynek pracy
Ważna jest nie tylko płaca
Rynek pracy
Masowe zwolnienia na Węgrzech. Potężne braki na rynku pracy Ukrainy i Rosji
Rynek pracy
Gdzie pracują bezdomni? Głównie w szarej strefie. Boją się komorników
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rynek pracy
Agencje zatrudnienia dostrzegły oznaki poprawy na rynku pracy
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama