Opinia Urzędu Zamówień Publicznych

Publikacja: 17.05.2010 03:00

Zgodnie z treścią art. 4 pkt 3 lit. i) [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172222]ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177)[/link], przepisów ustawy nie stosuje się do nabywania własności i innych praw do nieruchomości. Z powyższego zapisu jednoznacznie wynika, że nabywanie własności nieruchomości wyłączone zostało spod stosowania ustawy.

Ustawodawca nie doprecyzował jednak pojęcia "inne prawa do nieruchomości" dlatego interpretacja tego artykułu może budzić wątpliwości w kwestii jego zakresu - czy obejmuje on wyłącznie prawa rzeczowe inne niż własność, czy także prawa o charakterze obligacyjnym.

Lege non distinquente, skoro sama ustawa nie dokonuje rozróżnienia charakteru praw, w opinii Urzędu Zamówień Publicznych przyjąć należy, iż chodzi tutaj zarówno o rzeczowe jak i obligacyjne prawa do nieruchomości.

Jedną z przesłanek uchwalenia ustawy - [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A4BA1C52B731232ADCD978C1D7FD1E06?id=358718]Prawo zamówień publicznych[/link] było pełne dostosowanie prawa polskiego w zakresie zamówień publicznych do prawa unijnego, dlatego dokonując interpretacji powyższego artykułu, należy sięgnąć również do regulacji unijnych w tym zakresie. W prawie unijnym obrót nieruchomościami nie podlega pod przepisy dotyczące swobody przepływu towarów, w związku z tym [b]regulacje dotyczące tego przedmiotu nie zostały zawarte w Dyrektywie Rady z dnia 14 czerwca 1993r. dotyczącej koordynacji procedur w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy (93/36/EWG) lecz w Dyrektywie Rady z dnia 18 czerwca 1992r. dotyczącej koordynacji procedur w zakresie udzielania zamówień publicznych na usługi (92/50/EWG)[/b].

Zgodnie z art. 1 a) iii) powyższej dyrektywy "zamówieniami publicznymi na usługi są umowy o charakterze majątkowym, zawierane pomiędzy usługodawcą a zamawiającym w formie pisemnej, z wyłączeniem umów, których przedmiotem jest, bez względu na sposób finansowania, nabycie, najem lub dzierżawa gruntów, istniejących budynków i innych nieruchomości lub praw do nich".

Reklama
Reklama

Ponadto, [b]zgodnie z pkt 26 preambuły Dyrektywy Rady z dnia 14 czerwca 1993r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji (93/38/EWG), "umowy dotyczące nabycia, najmu lub dzierżawy nieruchomości lub praw do nich wykazują cechy powodujące, iż stosowanie do nich przepisów o zamówieniach nie jest właściwe."[/b]

Jak wynika z zacytowanych zapisów dyrektyw, wyłączeniu podlegają zamówienia, których przedmiotem jest nabycie praw do nieruchomości, zarówno rzeczowych jak i obligacyjnych.

Zgodnie z treścią art. 4 pkt 3 lit. i) [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172222]ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177)[/link], przepisów ustawy nie stosuje się do nabywania własności i innych praw do nieruchomości. Z powyższego zapisu jednoznacznie wynika, że nabywanie własności nieruchomości wyłączone zostało spod stosowania ustawy.

Ustawodawca nie doprecyzował jednak pojęcia "inne prawa do nieruchomości" dlatego interpretacja tego artykułu może budzić wątpliwości w kwestii jego zakresu - czy obejmuje on wyłącznie prawa rzeczowe inne niż własność, czy także prawa o charakterze obligacyjnym.

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama