Biskupi idą do mediów

Aby poprawić relacje z dziennikarzami, hierarchowie wezmą udział w specjalnych warsztatach.

Aktualizacja: 04.03.2014 05:00 Publikacja: 04.03.2014 01:00

Czy powstanie jednolity model komunikowania się biskupów z mediami? Na zdjęciu od lewej abp. Stanisł

Czy powstanie jednolity model komunikowania się biskupów z mediami? Na zdjęciu od lewej abp. Stanisław Gądecki, abp Józef Michalik oraz bp Wojciech Polak na konferencji prasowej po posiedzeniu episkopatu (marzec 2012 r.)

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

W przyszłym tygodniu biskupi spotkają się w Warszawie na pierwszym w tym roku posiedzeniu episkopatu. Głównym tematem będzie podsumowanie wizyty u papieża (zwanej ad limina apostolorum) oraz wybór nowego przewodniczącego, bo kończy się właśnie druga pięcioletnia kadencja abp. Józefa Michalika na tym stanowisku. Ale przewidziano też specjalne konwersatorium dla biskupów na temat kontaktów z mediami.

Szczebel wyżej

– Musimy pogłębiać swoją wiedzę o sposobie funkcjonowania mediów we współczesnym świecie – wyjaśnia „Rz" bp Wojciech Polak, sekretarz generalny episkopatu. – Wprawdzie znamy je jako odbiorcy, ale musimy też odpowiadać na oczekiwania dziennikarzy. Stąd też wykłady medioznawców.

Warsztaty to będzie dla hierarchów nowość. Biskup Polak mówi, że wcześniej mogli zapoznać się z działalnością biura prasowego episkopatu, Katolickiej Agencji Informacyjnej oraz portali internetowych o tematyce chrześcijańskiej. – O roli mediów i naszych wzajemnych kontaktach rozmawialiśmy też na posiedzeniu Rady Stałej (liczącej 14 biskupów – red.) – mówi sekretarz episkopatu. – Wiemy, że warsztaty dla rzeczników prasowych diecezji cieszą się dużym zainteresowaniem i dlatego postanowiliśmy przenieść je poziom wyżej.

Na konwersatorium medialne zaplanowano całą sesję w pierwszym dniu obrad episkopatu 12 marca. Ma ona trwać półtorej godziny.

Jak dowiedziała się „Rz", sesję poprowadzi bp Polak, a o funkcjonowaniu środków masowego przekazu będzie mówiło trzech wykładowców Instytutu Edukacji Medialnej UKSW w Warszawie – prof. dr hab. Jerzy Olędzki, specjalista komunikowania społecznego oraz public relations; dr Monika Przybysz, której praca doktorska dotyczyła zarządzania kryzysowego w Kościele w Polsce, i ks. Józef Kloch, rzecznik episkopatu. Czwartym prelegentem będzie Marcin Przeciszewski, redaktor naczelny KAI.

Krótko i na temat

– W gronie biskupów są osoby, które doskonale znają mechanizmy funkcjonowania mediów i dobrze sobie z nimi radzą – tłumaczy „Rz" ks. Kloch. – Ale są też tacy, którzy nie mają takiej wiedzy. I my chcemy jej dostarczyć.

Rzecznik episkopatu będzie mówił biskupom m.in. o zasadach wypowiadania się w mediach. Jak wyjaśnia, chce uświadomić hierarchom, że w wystąpieniach radiowych czy telewizyjnych powinni mówić krótko, zwięźle i na temat.

– Pojawiają się bowiem zarzuty, często uzasadnione, że media wyrywają z kontekstu jakąś wypowiedź i tym samym manipulują – mówi. – Tymczasem dziennikarze potrzebują krótkiej, najczęściej kilkudziesięciosekundowej wypowiedzi. Niejednokrotnie muszą ją wyciąć z bardzo długiego wystąpienia. Jeśli rozmówca nie będzie robił przed kamerą wykładu, tylko zwięźle odpowie na pytanie, to możemy uniknąć manipulacji.

Inni prelegenci wygłoszą referaty o tworzeniu strategii komunikacyjnej Kościoła, modelu rzecznikowania, który powinien funkcjonować w diecezjach, oraz o kreowaniu informacji w mediach. Hierarchowie dostaną także specjalną ulotkę, w której w skondensowanej formie podane zostaną najważniejsze zasady dotyczące kontaktów z dziennikarzami. Przewidziano także czas na pytania oraz krótką dyskusję.

– Liczymy na to, że to konwersatorium zbliży nas do jednolitego modelu komunikowania się z mediami. Być może przyczyni się także do tego, że w diecezjach, w których nie ma jeszcze rzeczników prasowych, zostaną oni powołani – tłumaczy ks. Kloch. – Wierzę w to, że biskupi skorzystają z takiej możliwości.

Kłopoty ?z szybkością reakcji

Pomysł hierarchów chwali Eryk Mistewicz, specjalista w dziedzinie marketingu politycznego i komunikacji oraz szef kwartalnika „Nowe Media".

– Im więcej profesjonalnej wiedzy, tym lepiej dla Kościoła – przekonuje. – W dzisiejszym świecie bardzo ważna jest na przykład szybkość reakcji, a tej w istniejącej od dwóch tysięcy lat instytucji brakuje.

Zdaniem Mistewicza hierarchowie nie mogą zadowolić się tylko jednym konwersatorium. Powinni pójść dalej i zorganizować cykl tego typu spotkań.

– Dobrze, że teraz zaczynają od podstaw, którymi rządzi się świat mediów. Ale w kolejnych etapach muszą poznać specyfikę tzw. nowych mediów, czyli wszelkiego rodzaju mediów społecznościowych, nauczyć się tworzenia marketingu narracyjnego – wylicza. – W dłuższej perspektywie przyniesie to same korzyści.

Konwersatorium dla biskupów to niejedyna inicjatywa, która ma poprawić komunikację Kościoła z mediami. Jesienią ubiegłego roku w Warszawie po raz szósty odbyły się warsztaty medialne dla rzeczników prasowych instytucji kościelnych. W trzydniowym spotkaniu uczestniczyło prawie sto osób.

Na panewce spaliła jednak próba zaangażowania świeckich do występów w mediach. Jesienią 2011 r. ogłoszono nabór do projektu Catholic Voices Polska. Zgłosiło się prawie 300 osób, z których wybrano 14. Po przejściu szkolenia osoby te miały być przygotowane do fachowego mówienia w telewizji i radiu m.in. o życiu Kościoła.

Inicjatywa wystartowała oficjalnie w kwietniu 2012 r. i znikła. Ostatni wpis na facebookowym profilu CVP pojawił się na początku roku, a dziś nie istnieje już nawet strona internetowa projektu.

W przyszłym tygodniu biskupi spotkają się w Warszawie na pierwszym w tym roku posiedzeniu episkopatu. Głównym tematem będzie podsumowanie wizyty u papieża (zwanej ad limina apostolorum) oraz wybór nowego przewodniczącego, bo kończy się właśnie druga pięcioletnia kadencja abp. Józefa Michalika na tym stanowisku. Ale przewidziano też specjalne konwersatorium dla biskupów na temat kontaktów z mediami.

Szczebel wyżej

Pozostało 91% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!