Reklama
Rozwiń

Oczywista bezzasadność skargi

Oczywista bezzasadność skargi jest wtedy, gdy bez głębszej analizy prawnej, "na pierwszy rzut oka" nie można jej uwzględnić.

Publikacja: 17.11.2013 09:00

Luki prawne i niejasności w statucie sedziego nie przystają do założeń gwarancji sygnowanych przez K

Luki prawne i niejasności w statucie sedziego nie przystają do założeń gwarancji sygnowanych przez Konstytucję – twierdzą sędziowie.

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Dobrzyński

Tak stanowią przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, na które powołał się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, odrzucając skargę w sprawie bezczynności wójta gminy.

Mieszkaniec gminy poskarżył się na urzędnika, gdyż ten zwlekał z rozpoznaniem jego wniosku dotyczącego usług opiekuńczych. W skardze zawarł również wniosek o przyznanie mu pomocy prawnej z urzędu. WSA odmówił przyznania prawa pomocy wskazując, że w świetle ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przywilej ten nie przysługuje stronie w przypadku oczywistej bezzasadności skargi.

Zgodnie z przepisami oczywista bezzasadność skargi zachodzi, gdy bez głębszej analizy prawnej, "na pierwszy rzut oka", nie ma wątpliwości, że skarga nie może być uwzględniona, zwłaszcza gdy skarga kwalifikuje się do odrzucenia.

Sąd wskazał w uzasadnieniu, iż w sprawie nie wyczerpano do końca środków zaskarżenia, jakie służyły w postępowaniu administracyjnym. Mężczyzna złożył zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie przez wójta, skierowane do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a już trzy dni później wysłał do sądu skargę na bezczynność organu. Zdaniem sądu nie upłynął zatem ustawowy, miesięczny termin załatwienia zażalenia, co oznacza oczywistą bezzasadność skargi.

Mieszkaniec złożył zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Znalazły się w nim zarzuty przeciw wójtowi oraz SKO, a także pogląd, że brak pomocy prawnej uniemożliwia mu złożenie skargi kasacyjnej, a zatem i kontrolę NSA.

Naczelny Sąd Administracyjny 7 listopada 2013 roku uchylił orzeczenie WSA, twierdząc że skarga nie nosiła znamion oczywiście bezzasadnej.

NSA powołał przepisy postępowania, według których na niezałatwienie sprawy w terminie oraz przewlekłe postępowanie stronie przysługuje zażalenie do organu wyższego stopnia, a dopiero po wyczerpaniu tego trybu można wnieść skargę zarówno na bezczynność danego organu, jak i na przewlekłość. Jednak zdaniem sądu warunkiem formalnym wniesienia skargi na bezczynność jest samo złożenie zażalenia.

Dla dopuszczalności skargi wystarczy tylko, by została zachowana kolejność czynności: najpierw wnosi się zażalenie, a następnie wnosi się skargę do sądu administracyjnego. NSA orzekł, że w prawie nie ma wymogu, aby przed wniesieniem skargi upłynął ustawowy termin do załatwienia zażalenia przez organ wyższego stopnia (I OZ 1019/13).

Orzeczenie jest prawomocne.

Tak stanowią przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, na które powołał się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, odrzucając skargę w sprawie bezczynności wójta gminy.

Mieszkaniec gminy poskarżył się na urzędnika, gdyż ten zwlekał z rozpoznaniem jego wniosku dotyczącego usług opiekuńczych. W skardze zawarł również wniosek o przyznanie mu pomocy prawnej z urzędu. WSA odmówił przyznania prawa pomocy wskazując, że w świetle ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przywilej ten nie przysługuje stronie w przypadku oczywistej bezzasadności skargi.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono