OC dla pirata będzie wyższe

Punkty karne zdecydują o składce ubezpieczeniowej. To może oznaczać niezdrową konkurencję.

Aktualizacja: 14.12.2021 10:27 Publikacja: 13.12.2021 19:38

OC dla pirata będzie wyższe

Foto: Adobe Stock

Prezydent Andrzej Duda podpisał w poniedziałek zmiany w prawie o ruchu drogowym. A to oznacza surowe kary za łamanie przepisów drogowych. I tak, od 1 stycznia kierowców na bakier z prawem czekają wysokie mandaty i surowe kary. Nowe przepisy zakładają również od 1 stycznia 2022 r. wprowadzenie mechanizmu uzależniającego usunięcie punktów karnych od uregulowania mandatu.

Oznacza to, że będą one usuwane z konta kierowcy dopiero po dwóch latach od dnia opłacenia kary. W dodatku im więcej punktów, tym stawka OC będzie wyższa. Czy to odstraszy drogowych piratów? Zdania są podzielone.

– Walka ubezpieczycieli o klienta może szybko zniweczyć te oczekiwania. Mogą oferować w ubezpieczeniu dużo mniej gwarancji, schodząc z ceny – twierdzą prawnicy. Podnoszą także, że przepisy są dziurawe i nie dotkną wszystkich winnych brawurowej jazdy. Bo co z tymi, co jeżdżą, ale auta nie mają?

Czytaj więcej

Mandaty - ile, za co od 1 stycznia 2022 r.

Po kieszeni

Co się zmieni?

Po pierwsze, gdy będzie to już możliwe z technicznego punktu widzenia, kierowca, którego przyłapie policja, będzie musiał liczyć się z tym, że przy następnym ubezpieczaniu pojazdu zapłaci więcej. Ta zmiana również nastąpi, kiedy już od strony technicznej możliwe się stanie udostępnienie ubezpieczycielom potrzebnych informacji.

–Jeśli chodzi o wpływ nowego rozwiązania na sposób obliczania składki, to zawsze jest to indywidualna decyzja ubezpieczyciela – mówi „Rzeczpospolitej" Łukasz Kulisiewicz, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Stosowane dzisiaj taryfy są bardzo złożone i biorą pod uwagę wiele czynników ryzyka – uważa.

Dane o mandatach i punktach karnych będą kolejnymi zmiennymi, które pozwolą ubezpieczycielom na lepsze dostosowanie składki do konkretnego ubezpieczonego.

W jakim konkretnie stopniu mandaty wpłyną na wysokość składki?

– O tym będą decydować ubezpieczyciele – twierdzi Kulisiewicz.

Czytaj więcej

Wysokie kary mają odstraszyć piratów

Nie będzie bezpieczniej

Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń mówi „Rz", że taka polityka „kary i nagrody" premiować będzie osoby, które jeżdżą bezpiecznie, czyli nie tylko nie powodują wypadków, ale również nie popełniają wykroczeń w ruchu drogowym.

Nie wszyscy są tak optymistyczni.

– Poza planowanym systemem mogą się znaleźć osoby, które mają prawo jazdy, lecz nie własny pojazd i po prostu nie wykupują OC. Często są to jeżdżący brawurowo młodzi kierowcy, poruszający się np. autami rodziców. Nowe przepisy nie dotkną ich bezpośrednio, a najwyżej właścicieli pojazdów, którymi się poruszają. Jest około 3,5 mln osób, które nie mają własnych aut, ale kierują pojazdami innych – mówi Aleksandra Biały z porównywarki ubezpieczeń Porówneo.

Adwokat Natalia Seweryn także ma wiele zastrzeżeń do skuteczności nowych regulacji w praktyce.

– Wątpię, że przełoży się to na poprawę bezpieczeństwa na drodze – uważa.

Jej zdaniem za to mogą na rynku pojawić się ubezpieczenia gorszej jakości, co w efekcie przełoży się na coraz gorsze usługi.

– Znajdą się tacy, którzy chętnie zejdą z ceny polisy, żeby przyciągnąć klientów – uważa adwokat.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów