Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii

Rząd USA nie da pieniędzy na połączenie superszybkiej kolei z Los Angeles do San Francisco – powiedział dziennikarzom prezydent Donald Trump. Powodem są nadmierne wydatki z budżetu.

Publikacja: 07.05.2025 14:09

Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii

Foto: PAP/EPA/FRANCIS CHUNG / POOL

Administracja republikanów rozpoczęła w lutym postępowanie wyjaśniające, czy nie należałoby anulować ok. 4 mld dolarów środków federalnych na projekt budowy połączenia superszybkiej kolei w Kalifornii. W 2008 r. wyborcy zatwierdzili ten projekt, ale od tamtej pory jego koszty znacznie rosły, a Donald Trump mocno go krytykował. Całkowite koszty szacowano początkowo na 40 mld, ale teraz mówi się o 89 mld do 128 mld.

Czytaj więcej

Amerykańsko-chińskie rozmowy handlowe zaczną się w Szwajcarii

Resort transportu za kadencji Joe Bidena przeznaczył na tę budowę ok. 4 mld dolarów. W 2021 r. Joe Biden przywrócił grant cofnięty w 2019 r. przez Donalda Trumpa, który uznał wtedy, że ten projekt to „katastrofa” – pisze Reuter.

Rzecznik demokratycznego gubernatora stanu Kalifornia, Gavina Newsoma, powiedział: Rezygnacja z tego projektu po ukończeniu ok. 50 jego większych elementów teraz, gdy przystępujemy do układania torów, byłaby lekkomyślnością: marnowaniem miliardów już zainwestowanych i pozwalaniem zabójcom miejsc pracy na oddawanie przewagi w infrastrukturze Chinom”.

Budowa szybkiej kolei w Kalifornii w toku

Stanowy urząd ds. superszybkiej kolei poinformował, że tej projekt „ma realne wyniki". Trwa aktywna budowa obiektów cywilnych wzdłuż trasy długości ponad 190 km w Central Valley, powstało ponad 15 tys. miejsc pracy, trwa jteż projektowanie i prace przygotowawcze nad przedłużeniem połączenia do Merced i Bakersfield do łącznej długości  ok. 275 km.

Federalny urząd kolei poinformował w lutym o podjęciu przeglądu kalifornijskiego projektu pod kierownictwem ministra transportu Seana Duffy pod kątem finansowania odcinka między Central Valley a Merced i Bakersfield. Cały szlak z Los Angeles do San Francisco miał być początkowo ukończony w 2020 r. 

Administracja republikanów rozpoczęła w lutym postępowanie wyjaśniające, czy nie należałoby anulować ok. 4 mld dolarów środków federalnych na projekt budowy połączenia superszybkiej kolei w Kalifornii. W 2008 r. wyborcy zatwierdzili ten projekt, ale od tamtej pory jego koszty znacznie rosły, a Donald Trump mocno go krytykował. Całkowite koszty szacowano początkowo na 40 mld, ale teraz mówi się o 89 mld do 128 mld.

Resort transportu za kadencji Joe Bidena przeznaczył na tę budowę ok. 4 mld dolarów. W 2021 r. Joe Biden przywrócił grant cofnięty w 2019 r. przez Donalda Trumpa, który uznał wtedy, że ten projekt to „katastrofa” – pisze Reuter.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Podróże na Bliski Wschód z utrudnieniami. Co czeka pasażerów?
Transport
Konflikt na Bliskim Wschodzie mocno uderza w lotnictwo. Bilety mogą podrożeć
Transport
Paris Air Show. Deszcz zamówień, ale nie dla wszystkich
Transport
Fundusz Kolejowy mało efektywny
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Transport
Indyjskie Dreamlinery sprawdzone po katastyrofie. Co wykazał przegląd?