Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii

Rząd USA nie da pieniędzy na połączenie superszybkiej kolei z Los Angeles do San Francisco – powiedział dziennikarzom prezydent Donald Trump. Powodem są nadmierne wydatki z budżetu.

Publikacja: 07.05.2025 14:09

Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii

Foto: PAP/EPA/FRANCIS CHUNG / POOL

Administracja republikanów rozpoczęła w lutym postępowanie wyjaśniające, czy nie należałoby anulować ok. 4 mld dolarów środków federalnych na projekt budowy połączenia superszybkiej kolei w Kalifornii. W 2008 r. wyborcy zatwierdzili ten projekt, ale od tamtej pory jego koszty znacznie rosły, a Donald Trump mocno go krytykował. Całkowite koszty szacowano początkowo na 40 mld, ale teraz mówi się o 89 mld do 128 mld.

Czytaj więcej

Amerykańsko-chińskie rozmowy handlowe zaczną się w Szwajcarii

Resort transportu za kadencji Joe Bidena przeznaczył na tę budowę ok. 4 mld dolarów. W 2021 r. Joe Biden przywrócił grant cofnięty w 2019 r. przez Donalda Trumpa, który uznał wtedy, że ten projekt to „katastrofa” – pisze Reuter.

Rzecznik demokratycznego gubernatora stanu Kalifornia, Gavina Newsoma, powiedział: Rezygnacja z tego projektu po ukończeniu ok. 50 jego większych elementów teraz, gdy przystępujemy do układania torów, byłaby lekkomyślnością: marnowaniem miliardów już zainwestowanych i pozwalaniem zabójcom miejsc pracy na oddawanie przewagi w infrastrukturze Chinom”.

Budowa szybkiej kolei w Kalifornii w toku

Stanowy urząd ds. superszybkiej kolei poinformował, że tej projekt „ma realne wyniki". Trwa aktywna budowa obiektów cywilnych wzdłuż trasy długości ponad 190 km w Central Valley, powstało ponad 15 tys. miejsc pracy, trwa jteż projektowanie i prace przygotowawcze nad przedłużeniem połączenia do Merced i Bakersfield do łącznej długości  ok. 275 km.

Federalny urząd kolei poinformował w lutym o podjęciu przeglądu kalifornijskiego projektu pod kierownictwem ministra transportu Seana Duffy pod kątem finansowania odcinka między Central Valley a Merced i Bakersfield. Cały szlak z Los Angeles do San Francisco miał być początkowo ukończony w 2020 r. 

Administracja republikanów rozpoczęła w lutym postępowanie wyjaśniające, czy nie należałoby anulować ok. 4 mld dolarów środków federalnych na projekt budowy połączenia superszybkiej kolei w Kalifornii. W 2008 r. wyborcy zatwierdzili ten projekt, ale od tamtej pory jego koszty znacznie rosły, a Donald Trump mocno go krytykował. Całkowite koszty szacowano początkowo na 40 mld, ale teraz mówi się o 89 mld do 128 mld.

Resort transportu za kadencji Joe Bidena przeznaczył na tę budowę ok. 4 mld dolarów. W 2021 r. Joe Biden przywrócił grant cofnięty w 2019 r. przez Donalda Trumpa, który uznał wtedy, że ten projekt to „katastrofa” – pisze Reuter.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Konflikt Indii z Pakistanem. Mnóstwo lotów odwołanych bądź wydłużonych
Transport
Hiszpania, Grecja i Wielka Brytania też mają swoje „Radomie”
Transport
„Mój rower elektryczny” po nowemu. Dopłaty jednak będą, ale dużo mniejsze
Transport
Prezes PPL: Myślimy o partnerze do inwestycji w modernizację
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku