Donald Tusk pokazał przyszłość CPK. "Polska ma stać się megalopolis"

Premier Donald Tusk przedstawił „urealnioną” koncepcję CPK wraz z siatką szybkich kolei. Tymczasem konkurencyjny port chcą budować Węgrzy.

Aktualizacja: 27.06.2024 06:18 Publikacja: 27.06.2024 04:30

Premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej w KPRM w Warszawie

Premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej w KPRM w Warszawie

Foto: PAP/Piotr Nowak

„Trójskok w nowoczesność” – to hasło rozbudowy infrastruktury w Polsce, którą zaprezentował w środę premier Tusk. Dzięki szybkiej kolei i autostradom Polska ma stać się jednym wielkim megalopolis. – W projekt nowoczesnej komunikacji zostaną włączone wszystkie miasta w Polsce – zapowiedział Tusk.

Urealniony CPK

Elementem planu ma być inwestycja w CPK. Ale poprzedni projekt został mocno zmodyfikowany. Lotnisko nie będzie tak wielkie (na 34 mln zamiast 40 mln pasażerów), skromniejsza może wydawać się także część kolejowa, realizowana w odmiennej koncepcji. Ale minister infrastruktury Dariusz Klimczak rzucił w środę atrakcyjne obietnice: – Tak, budujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie. Tak, budujemy najlepszą kolej dużych prędkości w Europie.

Czytaj więcej

Rząd wreszcie pokazał, co zrobi z CPK. Chce zaoszczędzić 24 mld zł

Dodał, że przygotowywany projekt ma odchodzić od centralistycznego założenia systemu transportowego na rzecz mieszkańców całego kraju, nie tylko tych z Warszawy i dużych aglomeracji.

Zakończenie budowy nowego lotniska zaplanowano na 2031 r. – To realny termin, w którym oddana zostanie również część kolejowa: linia z Warszawy do Łodzi – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. W tym czasie zostanie poszerzona autostrada A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią, która teraz kompletnie się zapycha. Do obecnych dwóch pasów ruchu w każdą stronę zostaną dobudowane jeszcze po dwa, w rezultacie na tym odcinku będziemy jeździć czterema pasami w obu kierunkach. Jeden z naszych rozmówców z PO zwraca uwagę, że w retoryce premiera w sprawie lotniska wróciły autostrady, czyli jeden z symboli rządów z lat 2007–2014.

LOT i kolej pomogą

Do uruchomienia nowego centralnego lotniska konieczne będzie wzmocnienie narodowego przewoźnika. Założono, że LOT powinien obsługiwać co najmniej 50–60 proc. ruchu w Baranowie, by go więc wzmocnić, trzeba wcześniej zwiększyć przepustowość lotnisk na Okęciu i w Modlinie oraz powiększyć flotę LOT.

Czytaj więcej

Prezes CPK dla „Rz”: Żadna złotówka nie zostanie wydana niepotrzebnie

W części kolejowej CPK realizowany będzie projekt tzw. igreka – linii z Warszawy do Łodzi, która dalej w okolicach Sieradza będzie się rozgałęziać w kierunku Poznania i Wrocławia. „Igrek” ma być gotowy w 2032 r., choć bardziej realnym terminem całkowitej finalizacji tej części przedsięwzięcia miałby być rok 2035. Pociągi na tej trasie mają osiągać prędkość 300–320 km/h. Pierwotnej koncepcji tzw. piasty i dziesięciu szprych, czyli rozchodzących się promieniście od lotniska w Baranowie linii szybkiej kolei, mających połączyć ogromny węzeł kolejowy ze wszystkimi regionami kraju, już nie brano pod uwagę.

Poprawiony CPK ma kosztować 131 mld zł w perspektywie do 2032 r., z tego na inwestycje lotniskowe przypadnie 42,7 mld zł. Kolejowy „igrek” pochłonie zaś ok. 80 mld zł – to koszt budowy linii o długości 480 km z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Poprzednie kierownictwo CPK założyło wydanie 155 mld zł.

Politycy PiS przekonywali w środę, że ogłoszony przez Tuska projekt oznacza postawienie tylko na rozwój niektórych regionów Polski. – Jaki ma być obecnie CPK? Megalopolis to powrót do strategii PO z poprzednich rządów – rozwój jedynie wielkich miast. W naszym projekcie CPK miał podnieść bezpieczeństwo Polski. Mamy aktualnie do czynienia z karykaturą – mówił w Sejmie były premier Mateusz Morawiecki.

Czytaj więcej

Węgrzy chcą zbudować gigalotnisko. Czy zagrożą CPK?

Baranów w Budapeszcie

CPK może mieć niespodziewanego rywala. Własne megalotnisko chcą budować Węgrzy wspierani przez Francuzów z Vinci Airports, którzy będą mieli 20 proc. udziałów. Co ciekawe, firma Vinci Airports wspólnie z australijskim IFM Global Infrastructure Fund (IFM) w końcu października 2023 r. została wybrana przez poprzednią ekipę na strategicznego inwestora lotniska w Baranowie. Czy w tej sytuacji rozbudowany budapeszteński port miałby konkurować z polskim CPK? Wiadomo, że w planach jest punkt o „połączeniu stolic na wschodzie i na zachodzie”, a lotnisko ma stać się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie na świecie. Konkrety projektu węgierski rząd ma ogłosić na początku lipca.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach