Nie opłaca się wozić rosyjskiej ropy. Firma z Dubaju bankrutuje

Fractal Marine DMCC pojawił się dosłownie znikąd na rynku w połowie 2022 roku z 28 tankowcami. Tylko po to, żeby wozić rosyjską ropę. Brytyjskie sankcje zakończą jej działalność.

Publikacja: 24.03.2024 10:35

Nie opłaca się wozić rosyjskiej ropy. Firma z Dubaju bankrutuje

Foto: Adobestock

W ostatni piątek ,22 marca Fractal przegrał w londyńskim sądzie sprawę, jaką wytoczył rządowi w Londynie o nałożenie sankcji za transportowanie rosyjskiej ropy wycenionej poniżej obowiązującego limitu 60 dol. za baryłkę. Dubajska firma, będąca pośrednikiem pomiędzy rosyjskimi producentami, a odbiorcami tego surowca, zapewniała wtedy, że postawione jej zarzuty nie mają jakichkolwiek podstaw. Prawnicy informowali, że jeśli zarzuty nie zostaną wycofane, firma będzie musiała zostać zlikwidowana. Proponowali, że do czasu rozpatrzenia jej zażalenia powstrzyma się od świadczenia usług Rosjanom. I jednocześnie ostrzegali , że jeśli to nie jej tankowce będą wozić rosyjską ropę, to i tak zrobi to konkurencja.

Kuriozalna obrona

— Konsekwencje brytyjskich sankcji są takie, że Fractal Marine już nie jest w stanie normalnie działać i nie ma z czego zapłacić swoim pracownikom. Osiągnięto w ten sposób cel, który jest całkowicie odmienny od zamierzonego — broniła klienta brytyjska prawniczka, Maya Lester. Przekonywała, że na rynku nie zabraknie chętnych do wożenia rosyjskiej ropy. — Ta decyzja jest całkowicie nietrafiona — przekonywała. Wskazała, że Fractal zawsze działał w ramach istniejącego prawa, a mimo to cierpi teraz z powodu zablokowanych rachunków bankowych i unieważnienia ubezpieczenia. Rząd brytyjski nałożył sankcje na Fractala w lutym 2024 roku. A firma się odwołała.

Zarejestrowana w Dubaju Fractal to jedna z wielu firm, jakie pojawiły się praktycznie znikąd, krótko po tym, jak G7- czyli najbardziej uprzemysłowione kraje świata, nałożyły limit cenowy na rosyjską ropę w ramach sankcji po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Prawnicy brytyjskiego rządu, którzy przed sądami wygrali już wiele spraw dotyczących oprotestowania sankcji nałożonych na Rosję przekonywali ze swojej strony, że jakiekolwiek poluzowanie obowiązujących zasad będzie miało fatalne skutki dla podobnych spraw w przyszłości.

Wypadli także Grecy

Nie tylko Brytyjczycy nałożyli sankcje na firmy transportujące rosyjską ropę. Wcześniej, bo jeszcze w październiku 2023 zrobili to Amerykanie. Od tego czasu połowa z 50 jednostek wożących rosyjski surowiec wypadła z rynku. A jedynie 18 z nich zostało ponownie załadowanych. Ostatni z nich – należący do Sovcomflotu NS Leader zawrócił w ostatni czwartek u wybrzeży Portugalii i popłynął w kierunku Bałtyku do portu w Primorsku.

G7 wprowadziła limit cenowy na rosyjską ropę na poziomie 60 dol. za baryłkę jeszcze w grudniu 2022 roku. To w konsekwencji spowodowało znaczące uszczuplenie rosyjskich przychodów z eksportu tego surowca. W dwa miesiące później wprowadzone zostały limity na produkty pochodne ropy. Tyle, że Rosjanie nie próżnowali. Znaleźli mnóstwo możliwości obejścia sankcji, w czym zresztą często pomagały im firmy z krajów zachodnich, którym nie przeszkadzało, że wożą ropę sprzedaną drożej, niż wyznaczony limit. Wtedy Amerykanie zaostrzyli kontrole, co wyłączyło z tych operacji przynajmniej połowę floty zarejestrowanej w Grecji. To z kolei zaowocowało gwałtownym wzrostem kosztów transportu, więc ropa rosyjska nie była już taka tania.

W ostatni piątek ,22 marca Fractal przegrał w londyńskim sądzie sprawę, jaką wytoczył rządowi w Londynie o nałożenie sankcji za transportowanie rosyjskiej ropy wycenionej poniżej obowiązującego limitu 60 dol. za baryłkę. Dubajska firma, będąca pośrednikiem pomiędzy rosyjskimi producentami, a odbiorcami tego surowca, zapewniała wtedy, że postawione jej zarzuty nie mają jakichkolwiek podstaw. Prawnicy informowali, że jeśli zarzuty nie zostaną wycofane, firma będzie musiała zostać zlikwidowana. Proponowali, że do czasu rozpatrzenia jej zażalenia powstrzyma się od świadczenia usług Rosjanom. I jednocześnie ostrzegali , że jeśli to nie jej tankowce będą wozić rosyjską ropę, to i tak zrobi to konkurencja.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół