Po prawie 6 miesiącach blokady ukraińskich portów po rosyjskiej agresji zostały one odblokowane w lipcu na mocy umowy władz w Moskwie i w Kijowie z inicjatywy ONZ i Turcji. Ukraina stale zarzucała Rosji opóźnianie kontroli statków z jej płodami rolnymi, co doprowadziło do zmniejszenia ich wysyłki i strat dla handlowców. Rosja zaprzeczała temu.

Czytaj więcej

Ukraińskie zboże na Węgrzech pod ścisłą kontrolą. Musi spełniać unijne normy

Resort rolnictwa w Kijowie poinformował w komunikacie, że z powodu zwolnienia tempa tych kontroli w cieśninie przy Bosforze utworzyła się od 9 lutego kolejka 108 statków — informuje Reuter. Aby skrócić te przestoje i zwiększyć eksport można by zwiększyć nośność statków z 20 tys. ton zboża do 25 tys. ton z i z 6000 do 10 tys. ton oleju jadalnego. „Ze względu na średnią liczbę inspekcji 2,5 statków dziennie oczekujemy, że skutkiem nowych reguł będzie zwiększenie wysyłki ładunków w ciągu półtora miesiąca” — brzmi komunikat resortu. Dodano, że nowe przepisy dotyczyłyby statków, które nie czekają w tej kolejce.

Ukraina wysłała w ramach eksportu prawie 17 mln ton zboża i nasion roślin oleistych od otwarcia tego korytarza do końca stycznia — podała organizacja miejscowych handlowców UGA. Zauważyła, że w styczniu eksport rolny „znacznie zmalał z powodu świadomie opóźnianych inspekcji statków przez Rosję”.

Eksport ukraińskiego zboża w bieżącej kampanii (do końca czerwca) zmalał do 8 lutego o 29,2 proc. do 28,7 mln ton z powodu mniejszych zbiorów i komplikacji logistycznych wywołanych przez wojnę. Łączna produkcja zbóż zmaleje w 2022 r. do ok. 51 mln ton czystej wagi z rekordowych 86 mln ton w 2021 r. Ten spadek wynika również z wojny na wschodzie, północy i południu kraju.