Nieznośna lekkość mroku

Wieczór piosenek Nicka Cave’a dla wielu widzów może być szokujący.

Publikacja: 08.07.2010 17:01

Nieznośna lekkość mroku

Foto: Fotorzepa, Michał Warda Mic Michał Warda

Realizm ballad australijskiego kompozytora, autora tekstów, prozaika i dramaturga budzi grozę. Jak słusznie zauważono: w ukazywaniu okrucieństwa i głupoty zbrodni, a także bezsensu śmierci i tragizmu życia Cave poszedł dalej niż Brecht, Genet, Waits i Kosiński.

Kiedy sięgnąłem do Internetu, by poszukać kilku najczęściej używanych cytatów Cave’a, większość poprzedzona była ostrzeżeniem: „w tej części znajdują się słowa powszechnie uznawane za wulgarne”.

Australijski twórca, mówiąc o tym, że żyjemy w czasach, kiedy zbrodnia i okrucieństwo jest czymś „przerażająco powszechnym”, stosuje terapię szokową. Pamiętam, jak przed laty w duecie z Kylie Minogue wykonywali piosenkę o niewinnym chłopcu, który na jednym ze spotkań z ukochaną pokazał jej dzikie róże, po czym twierdząc, że wszystko, co piękne musi umrzeć… kamieniem roztrzaskał jej głowę.

Pierwszą znaczącą prezentacją utworów Cave’a w Polsce był wieczór „Ballady morderców” zrealizowany w 1998 roku dla Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Koncert wyreżyserowany przez Jerzego Bielunasa odniósł spory sukces. Od tamtego czasu grany był z dużym powodzeniem jako samodzielne przedstawienie, które dość szybko okrzyknięto kultowym. Okazało się, że te mroczne ballady mają wiernych odbiorców, a wielu młodych ludzi traktuje je jako próbę rozładowania napięć i odreagowania codziennych lęków.

Bielunas zdawał sobie sprawę, że autorska interpretacja Nicka Cave’a jest nie do podrobienia. Rozpisał więc koncert na głosy Kingi Preis (na zdjęciu) i Mariusza Drężka. Dało to ciekawy efekt. Kinga Preis w swoim wykonaniu doskonale łączy ekspresję z liryzmem. Słuchając Drężka, ma się czasem wrażenie, że to wokalista jakiejś grupy rockowej, który chce wykrzyczeć swą niezgodę wobec świata, a wszelkie wulgaryzmy akcentuje z niekłamaną lubością. Wielki atut tego koncertu to doskonałe tłumaczenia utworów dokonane przez Romana i Aleksandra Kołakowskich.

[i]Ballady mordercze

19.05 | TVP Kultura | NIEDZIELA[/i]

Realizm ballad australijskiego kompozytora, autora tekstów, prozaika i dramaturga budzi grozę. Jak słusznie zauważono: w ukazywaniu okrucieństwa i głupoty zbrodni, a także bezsensu śmierci i tragizmu życia Cave poszedł dalej niż Brecht, Genet, Waits i Kosiński.

Kiedy sięgnąłem do Internetu, by poszukać kilku najczęściej używanych cytatów Cave’a, większość poprzedzona była ostrzeżeniem: „w tej części znajdują się słowa powszechnie uznawane za wulgarne”.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów