Reklama
Rozwiń
Reklama

365 dni bez pasty do zębów

Zwyczajna rodzina z przedmieścia na rok porzuca dotychczasowe nawyki i postanawia żyć ultraekologicznie. Założenie projektu jest ambitne, jednak skutki nieprzewidywalne

Publikacja: 21.01.2010 10:38

fot: PETRI KAIPIAINEN/KUVARYHMÄ/SKOY

fot: PETRI KAIPIAINEN/KUVARYHMÄ/SKOY

Foto: Rzeczpospolita

Reżyserem tego fascynującego dokumentu jest John Webster, trzydziestoparolatek mieszkający z żoną i dwoma synami w Finlandii. Jest idealistą, ale nie interesują go bezowocne debaty. Chce działać. – Co powiem dzieciom, kiedy dorosną – zastanawia się. – Że nie ponoszę winy za zmiany klimatyczne? Że nigdy nie użyłem ropy, gazu ani węgla? Przecież wiedziałem, jaki mają wpływ na planetę. Co zrobiłem w tej sprawie?

John ma plan. Jego rodzina postara się zmniejszyć ilość wydzielanych gazów cieplarnianych. Przez rok będą unikać wszelkich pochodnych ropy i tworzyw sztucznych. W praktyce oznacza to rezygnację z samochodu, ale także takich produktów jak płyny do czyszczenia, mrożonki, lody, szampony, kremy, rajstopy, pasta do zębów...

Z pozoru zadanie wydaje się w miarę proste, jednak nawet robienie zakupów okazuje się dla Websterów wyzwaniem. Ekspedientkom trudno zrozumieć dlaczego John nie chce, by pakować mu mięso w foliowe torebki – przecież inaczej będzie przeciekać. Łatwiej przyjmują wymyślone przez mężczyznę kłamstwo, że jest uczulony na plastik, niż jego tłumaczenia na temat ekologii.

Wiele jest w tym filmie momentów zabawnych, niecodziennych sytuacji spowodowanych niestandardowym zachowaniem bohaterów. Żona Johna reaktywuje stary tusz do rzęs, dolewając do niego wody. Wspólnie z synami podróżuje komunikacją miejską, osiągając rekord kilkunastu przesiadek, by dotrzeć do celu. John, zamiast włączyć silnik rodzinnej motorówki, postanawia wiosłować. Chwilami ekologiczne zmagania Websterów przypominają walkę z wiatrakami. Zwłaszcza, gdy głowa rodziny dochodzi do wniosku, że powinni zrezygnować z centralnego ogrzewania i zastąpić je elektrycznymi grzejnikami zasilanymi energią z elektrowni wiatrowej. Albo gdy kupuje jeżdżący na ekopaliwo samochód, który musi tankować w oddalonej o 300 kilometrów stacji. Zdarzają się także chwile dramatyczne, gdy rodzina, a przede wszystkim żona Johna jest zmęczona eksperymentem i bliska załamania nerwowego.

Przed rozpoczęciem projektu roczna produkcja gazów cieplarnianych w domu Websterów wynosiła około 20 ton dwutlenku węgla. Czy rodzina przetrwa ekologiczny eksperyment i jak bardzo zmniejszy ilość gazów cieplarnianych? Warto przekonać się osobiście, oglądając film. A przy okazji poszukać odpowiedzi na pytanie: co sami robimy, by ocalić nasz świat?

Reklama
Reklama

[i]Recepta na klęskę

21.45 | planete | NIEDZIELA[/i]

Reżyserem tego fascynującego dokumentu jest John Webster, trzydziestoparolatek mieszkający z żoną i dwoma synami w Finlandii. Jest idealistą, ale nie interesują go bezowocne debaty. Chce działać. – Co powiem dzieciom, kiedy dorosną – zastanawia się. – Że nie ponoszę winy za zmiany klimatyczne? Że nigdy nie użyłem ropy, gazu ani węgla? Przecież wiedziałem, jaki mają wpływ na planetę. Co zrobiłem w tej sprawie?

John ma plan. Jego rodzina postara się zmniejszyć ilość wydzielanych gazów cieplarnianych. Przez rok będą unikać wszelkich pochodnych ropy i tworzyw sztucznych. W praktyce oznacza to rezygnację z samochodu, ale także takich produktów jak płyny do czyszczenia, mrożonki, lody, szampony, kremy, rajstopy, pasta do zębów...

Reklama
Telewizja
Gwiazda „Hotelu Zacisze” nie żyje. Prunella Scales miała 93 lata
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Telewizja
Nagrody Emmy 2025: Historyczny sukces 15-latka z „Dojrzewania”. „Studio” i „The Pitt” najlepszymi serialami
Telewizja
Legendy i nieco sprośności w nowym sezonie Teatru TV: Fredro spotyka Mickiewicza
Telewizja
Finał „Simpsonów” zaskoczył widzów. Nie żyje jedna z głównych bohaterek
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama