Reklama

Ziemia na Srebrnym Globie

Nabywanie atrakcyjnie położonych gruntów zawsze było dochodowym interesem. Dziś bogaci inwestorzy coraz chętniej wykupują działki w Kosmosie

Publikacja: 29.01.2009 14:23

Ziemia na Srebrnym Globie

Foto: AP

Nie ma traktatu określającego własność ziemi na Księżycu. Skorzystał na tym pewien przedsiębiorczy Amerykanin, Dennis Hope. Na początku lat 80. założył Ambasadę Księżycową zajmującą się sprzedażą tamtejszych gruntów i zarobił już 9 milionów dolarów, bo chętnych nie brakuje.

4 miliony podzielonych na papierze tamtejszych działek nabyli kupcy ze 183 krajów, w tym dwaj byli prezydenci USA, gwiazdy filmowe (m.in. Clint Eastwood, George Lucas, Tom Hanks, Nicole Kidman), 1700 poważnych korporacji, a także sieci hotelowe, takie jak Hilton i Marriott. Codziennie półtora tysiąca nowych działek znajduje kolejnych nabywców.

Ta znakomita passa Hope’a może się jednak wkrótce skończyć, bo coraz więcej krajów przymierza się do skolonizowania Księżyca. NASA prowadzi intensywne prace nad budową stacji księżycowej przystosowanej do długotrwałego pobytu ludzi. Według szacunków minuta pobytu człowieka na Księżycu kosztować będzie... milion dolarów. Ale Amerykanie nie rezygnują. Na pustyni wypróbowują już skafandry kosmiczne nowej generacji, które pozwolą na długi pobyt poza bazą.

Trudność stanowi przystosowanie organizmu do spędzenia wielu miesięcy na niewielkiej powierzchni. Klaustrofobiczne ograniczenia mogą powodować załamania psychiczne członków załóg, tym bardziej że będą oni musieli przebywać ze sobą przez pół roku bez przerwy. Muszą przejść wieloletni trening, by poznać swoje mocne i słabe strony i dzięki temu przetrwać potem trudne chwile. Uczą się także przeprowadzania drobnych zabiegów chirurgicznych pod kierunkiem lekarza po drugiej stronie wideotelefonu.

– Życie w bazie będzie bardzo podobne do życia w łodzi podwodnej – ocenia jeden z autorów projektu. Pomieszczenie mieszkalne do osobistego użytku będzie miało mniejszą powierzchnię niż cela więzienna. Problemem jest także przebywanie w martwym i jałowym otoczeniu, pozbawionym tlenu, wody i możliwości wytwarzania jedzenia. Naukowcy nie składają jednak broni i próbują z dostępnych na Księżycu surowców wytworzyć niezbędne dla Ziemian dobra. Opowiada o tym pasjonujący film zrealizowany przez brytyjskich dokumentalistów.

Reklama
Reklama

Wyścig po księżycowe bogactwa trwa. Własne plany mają m.in. Chińczycy i Rosjanie. Gra idzie o coś więcej niż zasiedlenie nowej planety. Naukowcy odkryli tam Hel 3, nowe niewyczerpane źródło energii, które mogłoby zaopatrywać Ziemię przez najbliższych 1000 lat. – Gdyby powierzchnia Księżyca był pokryta sztabkami złota, nie opłacałoby się przywozić go na Ziemię – wyjaśnia naukowiec. – Ale ten materiał jest wart... kilka miliardów dolarów za tonę.

[i]Księżyc na sprzedaż

14.00 | TVP 1 | środa[/i]

Nie ma traktatu określającego własność ziemi na Księżycu. Skorzystał na tym pewien przedsiębiorczy Amerykanin, Dennis Hope. Na początku lat 80. założył Ambasadę Księżycową zajmującą się sprzedażą tamtejszych gruntów i zarobił już 9 milionów dolarów, bo chętnych nie brakuje.

4 miliony podzielonych na papierze tamtejszych działek nabyli kupcy ze 183 krajów, w tym dwaj byli prezydenci USA, gwiazdy filmowe (m.in. Clint Eastwood, George Lucas, Tom Hanks, Nicole Kidman), 1700 poważnych korporacji, a także sieci hotelowe, takie jak Hilton i Marriott. Codziennie półtora tysiąca nowych działek znajduje kolejnych nabywców.

Reklama
Telewizja
Nagrody Emmy 2025: Historyczny sukces 15-latka z „Dojrzewania”. „Studio” i „The Pitt” najlepszymi serialami
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Telewizja
Legendy i nieco sprośności w nowym sezonie Teatru TV: Fredro spotyka Mickiewicza
Telewizja
Finał „Simpsonów” zaskoczył widzów. Nie żyje jedna z głównych bohaterek
Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama