Wyrafinowany, miłosny thriller

Miłość jest dzieckiem złudzenia i ojcem utraty złudzeń – twierdził Miguel de Unamuno, hiszpański filozof, pisarz i dramaturg. Do jednego z jego opowiadań nawiązał Tankred Dorst w sztuce „Fernando Krapp napisał do mnie ten list”, którą przypomni Teatr Telewizji

Publikacja: 01.10.2009 16:40

Wyrafinowany, miłosny thriller

Foto: East News/Polfilm

Rzecz tylko na pozór przypomina banalny melodramat, rozgrywający się w typowym małżeńskim trójkącie. Szybko okazuje się, że to niezwykły, bardzo wyrafinowany thriller psychologiczny, w którym prawda miesza się z pozorami, a miłość z nienawiścią. Dochodzą do tego szaleństwo i determinacja.

W swoim spektaklu Marcin Ziębiński wyraźnie nawiązuje do niemieckiego ekspresjonizmu lat 20. XX wieku. Dzięki temu zabiegowi reżyser mocno podkreślił nierealność świata, w którym rozgrywa się akcja.

Fernando Krapp (Marek Walczewski – na zdjęciu) to pragmatyk, który z pozycji człowieka silniejszego, bo bogatego, dla własnej korzyści „rąbie prawdę w oczy”. Robi to w sposób bezceremonialny, wbrew społeczno-towarzyskim konwenansom. Okazuje się też arcymistrzem w zdzieraniu masek z twarzy ludzi takich jak Hrabia (Paweł Wilczak), który westchnieniami pokrywa mało platoniczny afekt ku Julii (Małgorzata Rudzka – na zdjęciu), żonie Fernanda. W bezpośrednim starciu „wrażliwość na pokaz” Hrabiego przegra jednak z brutalną szczerością Krappa.

Dziś, po 14 latach od premiery, dodatkowego znaczenia nabiera obsada spektaklu. Odtwórca roli tytułowej Marek Walczewski w ostatnim okresie życia walczył z nieuleczalną chorobą, która wyeliminowała go z zawodu. Małgorzata Rudzka zaś, okrzyknięta wówczas jedną z najzdolniejszych artystek młodego pokolenia, sama zrezygnowała z aktorstwa.

Fernando Krapp napisał do mnie ten list

Rzecz tylko na pozór przypomina banalny melodramat, rozgrywający się w typowym małżeńskim trójkącie. Szybko okazuje się, że to niezwykły, bardzo wyrafinowany thriller psychologiczny, w którym prawda miesza się z pozorami, a miłość z nienawiścią. Dochodzą do tego szaleństwo i determinacja.

W swoim spektaklu Marcin Ziębiński wyraźnie nawiązuje do niemieckiego ekspresjonizmu lat 20. XX wieku. Dzięki temu zabiegowi reżyser mocno podkreślił nierealność świata, w którym rozgrywa się akcja.

Telewizja
Międzynarodowe jury oceni polskie seriale w pierwszym takim konkursie!
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Telewizja
Arya Stark może powrócić? Tajemniczy wpis George'a R.R. Martina
Telewizja
„Pełna powaga”. Wieloznaczny Teatr Telewizji o ukrywaniu tożsamości
Telewizja
Emmy 2024: „Szogun” bierze wszystko. Pobił rekord
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Telewizja
"Gra z cieniem" w TVP: Serial o feminizmie w dobie stalinizmu