Wyrafinowany, miłosny thriller

Miłość jest dzieckiem złudzenia i ojcem utraty złudzeń – twierdził Miguel de Unamuno, hiszpański filozof, pisarz i dramaturg. Do jednego z jego opowiadań nawiązał Tankred Dorst w sztuce „Fernando Krapp napisał do mnie ten list”, którą przypomni Teatr Telewizji

Publikacja: 01.10.2009 16:40

Wyrafinowany, miłosny thriller

Foto: East News/Polfilm

Rzecz tylko na pozór przypomina banalny melodramat, rozgrywający się w typowym małżeńskim trójkącie. Szybko okazuje się, że to niezwykły, bardzo wyrafinowany thriller psychologiczny, w którym prawda miesza się z pozorami, a miłość z nienawiścią. Dochodzą do tego szaleństwo i determinacja.

W swoim spektaklu Marcin Ziębiński wyraźnie nawiązuje do niemieckiego ekspresjonizmu lat 20. XX wieku. Dzięki temu zabiegowi reżyser mocno podkreślił nierealność świata, w którym rozgrywa się akcja.

Fernando Krapp (Marek Walczewski – na zdjęciu) to pragmatyk, który z pozycji człowieka silniejszego, bo bogatego, dla własnej korzyści „rąbie prawdę w oczy”. Robi to w sposób bezceremonialny, wbrew społeczno-towarzyskim konwenansom. Okazuje się też arcymistrzem w zdzieraniu masek z twarzy ludzi takich jak Hrabia (Paweł Wilczak), który westchnieniami pokrywa mało platoniczny afekt ku Julii (Małgorzata Rudzka – na zdjęciu), żonie Fernanda. W bezpośrednim starciu „wrażliwość na pokaz” Hrabiego przegra jednak z brutalną szczerością Krappa.

Dziś, po 14 latach od premiery, dodatkowego znaczenia nabiera obsada spektaklu. Odtwórca roli tytułowej Marek Walczewski w ostatnim okresie życia walczył z nieuleczalną chorobą, która wyeliminowała go z zawodu. Małgorzata Rudzka zaś, okrzyknięta wówczas jedną z najzdolniejszych artystek młodego pokolenia, sama zrezygnowała z aktorstwa.

Fernando Krapp napisał do mnie ten list

Rzecz tylko na pozór przypomina banalny melodramat, rozgrywający się w typowym małżeńskim trójkącie. Szybko okazuje się, że to niezwykły, bardzo wyrafinowany thriller psychologiczny, w którym prawda miesza się z pozorami, a miłość z nienawiścią. Dochodzą do tego szaleństwo i determinacja.

W swoim spektaklu Marcin Ziębiński wyraźnie nawiązuje do niemieckiego ekspresjonizmu lat 20. XX wieku. Dzięki temu zabiegowi reżyser mocno podkreślił nierealność świata, w którym rozgrywa się akcja.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne