Filmy tygodnia - Ocenia Marek Sadowski

Publikacja: 03.06.2010 01:40

Solaris

Solaris

Foto: Forum

[srodtytul]Solaris[/srodtytul]

Dla Andrieja Tarkowskiego powieść Stanisława Lema była przede wszystkim rozprawą światopoglądowo-moralną. Kosmos i spotkanie bohatera z nieznaną cywilizacją są tylko tłem rozważań o postawie etycznej, odpowiedzialności i moralnych obowiązkach człowieka. „Nie widzę żadnej różnicy między filmem fantastycznym, historycznym czy współczesnym – mówił. – Jeśli robi go artysta, to niezależnie od czasu, w jakim przebiega akcja, problemy nurtujące tego artystę są własnością dnia dzisiejszego. Najbardziej realistyczny temat zawsze jest wymyślony, zawsze fantastyczny, a idee, myśli reżysera zawsze współczesne i zawsze realne, choćby nie wiem, w jak fantastycznej formie zostały wyrażone”.

[i]PIĄTEK | 20.00 | TVP Kultura ***

Science fiction, ZSRR 1972[/i]

[srodtytul]Zawód – reporter[/srodtytul]

Arcydzieło mistrza światowego kina. Michelangelo Antonioni kontynuuje w nim temat przewijający się przez całą jego twórczość: niemożności ucieczki od samego siebie. Sławny reporter brytyjskiej telewizji David Locke (Jack Nicholson) w poczuciu pustki życiowej, izolacji uczuciowej i zniechęcenia do pracy decyduje się na desperacki krok: ucieczkę od spraw i ludzi, wśród których dotąd egzystował, a przede wszystkim ucieczkę od siebie, jakby wierzył, że wychodzi na spotkanie nieoczekiwanej wolności. Przyjmuje nową tożsamość. Ale dezercja z życia jest niemożliwa.

[i]PIĄTEK | 23.50 | Polsat ****

Psychologiczny, Francja, Włochy, USA, Hiszpania 1975[/i]

[srodtytul]U Pana Boga za miedzą[/srodtytul]

Jacek Bromski po raz trzeci patrzy na współczesną Polskę poprzez doświadczenia ludzi mieszkających daleko od wielkich miast. Pokazuje Podlasie jako nieskalaną cywilizacją krainę dobrych ludzi, żyjących w zgodzie z rytmem natury i prawami boskimi. Bynajmniej ich nie idealizuje. Pokazuje wady, pokpiwa ze słabości. W trzeciej części cyklu nadal rząd dusz (i nie tylko) sprawuje dobroduszny, wyrozumiały, a kiedy trzeba stanowczy ksiądz proboszcz wspierany przez komendanta policji. Pojawiają się też nowe postacie: Amerykan, czyli Staś Niemotko, tutejszy, który po wielu latach pobytu za oceanem wraca na opuszczoną ojcowiznę, i Marina, czyli inspektor z komendy wojewódzkiej z zadaniem zapoznania miejscowych policjantów z obsługą komputera.

[i]NIEDZIELA | 20.10 | hbo ***

Komedia, Polska 2009[/i]

[srodtytul]Fundacja[/srodtytul]

Komediowe opisywanie nuworyszowskiego kapitalizmu jakoś Filipowi Bajonowi nie wychodzi. Po raz pierwszy poległ w „Lepiej być piękną i bogatą”, w „Fundacji” poszło mu nie lepiej. Ten opatrzony gogolowską dedykacją film odwołuje się podobno do sytuacji, która zaistniała naprawdę. W komediowej, a właściwie szyderczo-ironicznej, formie przedstawia patologie wykorzystujące nie tylko luki w prawie już obowiązującym, ale także błędy być może świadomie uchwalane. Jan Nowicki tym razem stworzył bohatera, któremu trudno kibicować.

To nie pełny wdzięku Wielki Szu czy nostalgiczny oszust ze „Sztosu”, ale odpychająca cynizmem ludzka kreatura.

[i]WTOREK | 21.00 | Canal+ ***

Sensacyjny, Polska 2006[/i]

[srodtytul]Solaris[/srodtytul]

Dla Andrieja Tarkowskiego powieść Stanisława Lema była przede wszystkim rozprawą światopoglądowo-moralną. Kosmos i spotkanie bohatera z nieznaną cywilizacją są tylko tłem rozważań o postawie etycznej, odpowiedzialności i moralnych obowiązkach człowieka. „Nie widzę żadnej różnicy między filmem fantastycznym, historycznym czy współczesnym – mówił. – Jeśli robi go artysta, to niezależnie od czasu, w jakim przebiega akcja, problemy nurtujące tego artystę są własnością dnia dzisiejszego. Najbardziej realistyczny temat zawsze jest wymyślony, zawsze fantastyczny, a idee, myśli reżysera zawsze współczesne i zawsze realne, choćby nie wiem, w jak fantastycznej formie zostały wyrażone”.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów