Reklama
Rozwiń
Reklama

Moda na seriale o show-biznesie w USA

W HBO 4 stycznia premiera szóstego sezonu „Ekipy”, jednego z wielu seriali o show-biznesie w USA. Tego typu serie wyśmiewają próżnych celebrytów oraz tandetne produkcje dużego i małego ekranu

Publikacja: 02.01.2011 00:01

Rockefeller Plaza 30

Rockefeller Plaza 30

Foto: Materiały Producenta

Nie dystansują się wobec show-biznesu, jedynie do jego patologii i nadużyć. Bohaterowie, choć nie wolni od wad i gwiazdorskich fochów, na ogół wzbudzają sympatię.

[srodtytul]Pieniądze, sława i upokorzenie [/srodtytul]

W „Ekipie” młody aktor robi karierę w Hollywood. Zagubiłby się w świecie show-biznesu, gdyby nie trzej przyjaciele. Razem imprezują i pomagają mu wybierać filmowe role. Początkujący gwiazdor chce być artystą, ale nie zdaje sobie sprawy z reguł rządzących fabryką snów – talent i ambicje są zbędne, wystarczy uroda oraz umiejętność promocji. Ścieżka dźwiękowa serialu – hiphopowe przeboje Jay-z czy Outcast – tworzą klimat przepychu. Aby uwiarygodnić świat blichtru i sławy, w epizodycznych rolach występują znani aktorzy, m.in. Jessica Alba i Mark Wahlberg.

Jednym z pierwszych seriali analizujących show-biznes był „Larry Sanders Show” (emitowany w HBO w latach 1992 – 1998). Pokazuje kulisy fikcyjnego talk-show. Prowadzący stara się, aby program trzymał wysoki poziom, ale producentom zależy tylko na oglądalności i pieniądzach. Zmuszają Larry’ego do reklamowania środków użyźniających glebę czy wykorzystania na wizji pająka tarantuli. Na ekranie pojawia się plejada gwiazd lat 90., m.in. Billy Crystal, Robin Williams czy Michelle Pfeiffer.

[srodtytul] Gbury show-biznesu [/srodtytul]

Reklama
Reklama

W serialu „Pohamuj entuzjazm” (nadawany w HBO od 2000 r.), komik Larry David, twórca legendarnego w USA sitcomu „Kroniki Seinfelda”, gra samego siebie. Nie kreuje się na gwiazdę – jest łysym facetem po pięćdziesiątce w za dużych ciuchach – ale zachowuje się jak krnąbrny celebryta: zrzędzi, marudzi i często popada w konflikty. Obraża i irytuje ludzi żartami albo zbyt szczerymi uwagami.

David tworzy w serialu ironiczny autoportret. Pokazuje siebie jako człowieka show-biznesu, który nie zabiega o popularność ani o względy producentów. Tak samo sarkastycznie traktuje przypadkowych przychodniów, jak grube ryby z telewizji. Podobną postać zagrał w „Co nas kręci, co nas podnieca” Woody’ego Allena. Wcielił się w rolę fizyka z Nowego Yorku o nieznośnym charakterze.

Serial „Rockefeller Plaza 30” (emitowany w NBC od 2005 r.) przedstawia show-biznes w krzywym zwierciadle. Główna bohaterka jest producentem kabaretowego programu w stacji NBC. Jej praca sprowadza się do codziennych potyczek z dwoma niesfornymi gwiazdami. Jenna jest zawistna, złośliwa i obsesyjnie się odmładza (sama nie wie w końcu, ile ma lat). Tracy, czarnoskóry komik, to półgłówek, który bez przerwy pakuje się w tarapaty.

Serial balansuje między inteligentnym humorem a cytatami z młodzieżowej popkultury. Twórcy parodiują programy MTV, m.in. robią skecz z maszyną do puszczania bąków. Naśmiewają się także z telewizji NBC. W serialu stacja rządzona jest przez wyznawców republikańskich prezydentów – Reagana i Busha. Zarabia nie tylko na reklamach, ale także sprzedając mikrofalówki.

W kilku odcinkach hollywoodzkie gwiazdy występują w nowych wcieleniach, np. znana z poważnych kreacji Julianne Moore – jako krewka Irlandka, a zwykle słodka na ekranie Jennifer Aniston – w roli kobiety demonicznej.

Nie dystansują się wobec show-biznesu, jedynie do jego patologii i nadużyć. Bohaterowie, choć nie wolni od wad i gwiazdorskich fochów, na ogół wzbudzają sympatię.

[srodtytul]Pieniądze, sława i upokorzenie [/srodtytul]

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Telewizja
Gwiazda „Hotelu Zacisze” nie żyje. Prunella Scales miała 93 lata
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Telewizja
Nagrody Emmy 2025: Historyczny sukces 15-latka z „Dojrzewania”. „Studio” i „The Pitt” najlepszymi serialami
Telewizja
Legendy i nieco sprośności w nowym sezonie Teatru TV: Fredro spotyka Mickiewicza
Telewizja
Finał „Simpsonów” zaskoczył widzów. Nie żyje jedna z głównych bohaterek
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama