„Ziemia obiecana": co powiedzą Kleczewska, Głuchowski i Klata o dzisiejszej sytuacji?

Pokazy Mistrzowskie „Ziemi obiecanej" Mai Kleczewskiej i panel dyskusyjny „Wspólnota? Teatr i twórczość Mai Kleczewskiej. Jan Klata, czyli nowe otwarcie w Teatrze Narodowym” zakończą 21 i 22 czerwca XXXI Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.

Publikacja: 18.06.2025 14:58

„Ziemia obiecana" Mai Kleczewskiej

„Ziemia obiecana" Mai Kleczewskiej

Foto: Mat.Pras./ Teatr Zagłębia

- Przed nami finałowy weekend XXXI Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych – powiedziała Ewa Pilawska, dyrektorka festiwalu i Teatru Powszechnego w Łodzi. - Budując program tej edycji, chciałam, aby był odważny, mocny, nieoczywisty; abyśmy wspólnie z widzami podjęli ryzyko artystyczne - uważam, że festiwal nie powinien być przeglądem sprawdzonych, bezpiecznych spektakli. Wartością jest, gdy wspólnie poszukujemy, spieramy się, dyskutujemy. Taki festiwal buduje rozmowę przy nieuniknionej różnicy zdań i poglądów, pewnych kontrowersjach – ale czy nie na tym właśnie polega „wspólnota”, która jest tematem tej edycji? Oczywistą wspólnotą jest zbiorowość o podobnych poglądach, celach, wyznająca wspólne wartości… Taka wspólnota kształtuje się w naturalny sposób. Dużo trudniej budować wspólnotę, w której szanujemy się pomimo przeciwnych, często skrajnie odmiennych, poglądów – ale tym bardziej warto taką wspólnotę tworzyć. Ona wyznacza nowe kierunki, daje nowe otwarcie.

Czytaj więcej

Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych spyta o wspólnotę i pokaże „Heksy" Szpili

Pokaz Mistrzowski Mai Kleczewskiej, czyli „Ziemia obiecana" z Sosnowca w Łodzi

Na ostatni weekend festiwalu złoży się Pokaz Mistrzowski „Ziemi obiecanej” w reżyserii Mai Kleczewskiej w Klubie Wytwórnia (Łąkowa 29), spektakl Teatr Zagłębia w Sosnowcu (rok 2025 uchwałą Senatu RP ogłoszony został rokiem Władysława Reymonta). Kilka dni po premierze spektakl zostanie zaprezentowany w Łodzi – na XXXI Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.

Zapowiedź jest następująca: „Ziemia obiecana” to realistyczny portret świata na progu rewolucji. Rewolucji gospodarczej, przemysłowej, ale też rewolucji modeli relacji międzyludzkich. Taka była „Ziemia obiecana” Reymonta, taka była Wajdy – i taka jest Mai Kleczewskiej.

Jedna z najważniejszych współczesnych reżyserek teatralnych razem z dramaturgiem Tomaszem Śpiewakiem (m. in. słynny „Korzeniec”, czy „Koń, kobieta i kanarek”) ziemię obiecaną odkrywają w Sosnowcu, mieście o historii zaskakująco podobnej do historii Łodzi. Jednak ich „Ziemia obiecana” nie jest opowieścią o przeszłości. To, znów, realistyczny portret świata na progu rewolucji – ale rewolucji jak najbardziej współczesnej, której nośnikiem są już nie fabryki a nowoczesne technologie i sztuczna inteligencja. Spektakl stawia pytania o przyszłość pracy, o wiecznie żywe napięcia kapitalizmu, brutalność jego reguł oraz nierówności, ale też o wciąż aktualne mechanizmy dążenia do sukcesu. Bohaterowie tej „Ziemi obiecanej” nie różnią się bowiem zasadniczo od tych Reymonta i Wajdy: nadal kalkulują, kochają, zdradzają, ryzykują wszystko – tylko w innym kostiumie epoki".

Czytaj więcej

Pokazy mistrzów i autorytetów

Odbędą się dwa pokazy spektaklu – 21 i 22 czerwca. Partnerem Strategicznym prezentacji „Ziemi obiecanej” w reżyserii Mai Kleczewskiej jest TOYA.

Dyskusja o wspólnocie w polskim teatrze

Pokazowi „Ziemi obiecanej” towarzyszyć będzie 22 czerwca na Małej Scenie Teatru Powszechnego w Łodzi (Legionów 21) panel dyskusyjny: „Wspólnota? Teatr i twórczość Mai Kleczewskiej. Jan Klata, czyli nowe otwarcie w Teatrze Narodowym”. Początek o godz. 13:00. Moderatorką dyskusji będzie Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM, TVP Kultura), uczestnikami m. in. Krzysztof Głuchowski (dyrektor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, aktor), Jacek Jabrzyk (reżyser, dyrektor artystyczny Teatru Zagłębia w Sosnowcu), Jan Klata (reżyser, od sezonu 2025/2026 dyrektor Teatru Narodowego w Warszawie), Maja Kleczewska (reżyserka, od sezonu 2025/2026 dyrektorka Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Piotr Kruszczyński (reżyser, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu).

Zaś w trakcie festiwalu Teatr Powszechny w Łodzi podpisał umowę z wykonawcą inwestycji pod nazwą „Teatr Powszechny w Łodzi – Europejskie Centrum Komedii i Edukacji Teatralnej”

To największa inwestycja infrastrukturalna w historii teatru, który działa od 1945 roku. 10 czerwca 2025 Akt Erekcyjny podpisali: prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, wiceprezydent Łodzi Małgorzata Moskwa-Wodnicka, dyrektorka Teatru Powszechnego w Łodzi Ewa Pilawska praz przedstawiciele Spółki Budimex, z którą również 10 czerwca 2025 Teatr Powszechny zawarł umowę na realizację inwestycji.

Wartość całkowita projektu „Teatr Powszechny w Łodzi - Europejskie Centrum Komedii i Edukacji Teatralnej” to 59 926 055,00 złotych. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich to 26 952 813,40 złotych. Dofinansowanie ze środków Miasta Łodzi to 32.876,850,00 zł.

Czytaj więcej

Głosowanie widzów i święto na „Hamlecie” Englerta. Laureaci łódzkiego festiwalu

Nowa inwestycja: Europejskie Centrum Komedii i Edukacji Teatralnej

- Realizację naszej inwestycji przeprowadzi firma Budimex S.A., która zaoferowała najkorzystniejszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez Teatr Powszechny w Łodzi. Oferta przekraczała budżet projektu, ale Miasto Łódź zdecydowało o zwiększeniu wkładu finansowego. Gdyby nie wielkie wsparcie ze strony pani prezydent Hanny Zdanowskiej oraz Rady Miejskiej, nie bylibyśmy w stanie zrealizować projektu. Czujemy ogromną opiekę ze strony Miasta Łodzi. Nasze marzenie się urzeczywistnia. Dziękujemy pani prezydent za otwartość i pomoc w znalezieniu siedziby zastępczej. Od września, w czasie realizacji inwestycji, będziemy grać w EXPO – mówi dyrektorka Teatru Powszechnego w Łodzi Ewa Pilawska.

- Zaczynamy! Teatr, który ma tak ważne miejsce na mapie kulturalnej naszego miasta, teatr, który kochają łodzianie i nie tylko, który jest wizytówką Łodzi, znajdzie wreszcie swoje miejsce w nowoczesnych wnętrzach – mówi Hanna Zdanowska, prezydent Miasta Łodzi. - Dziś robimy wspólnie ważny krok w stronę przyszłości – bardziej nowoczesnej, bardziej dostępnej i bardziej europejskiej. Wiem, że remont to zawsze czas próby – dla zespołu, dla organizacji pracy, dla twórczości. Teatr „na uchodźstwie” będzie wymagał jeszcze więcej pracy, jeszcze więcej poświęcenia. Ale wiem również, że zespół Teatru Powszechnego ma w sobie ogromny potencjał, doświadczenie i pasję. Macie świetnego dyrektora. Jestem przekonana, że wspólnie przetrwacie ten czas przeobrażeń i z jeszcze większą siłą wrócicie na scenę – w nowej, lepszej przestrzeni, z jeszcze szerszą publicznością. Cieszę się, że w przetargu wygrał Budimex, bo to firma, które gwarantuje jakość i terminowość – mówi Hanna Zdanowska.

Dzięki projektowi polskie teksty sztuk komediowych będą miały artystycznie dużo większe możliwości realizacji scenicznych. Będziemy skoncentrowani na poszukiwaniach wokół polskich autorów i konfrontacji rodzimej twórczości ze dramaturgią europejską i światową

Ewa Pilawska

- Budimex ma duże doświadczenie w realizacji inwestycji kulturalnych. W ostatnich latach z powodzeniem prowadził duże inwestycje w dwóch teatrach – Teatrze Polskim w Szczecinie oraz w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Realizował też między innymi projekt przebudowy Centrum Spotkania Kultur w Lublinie – dodaje Ewa Pilawska. Współczesny widz oczekuje nowoczesnych środków i nowoczesnych technologii. Inwestycja obejmuje przebudowę całego budynku teatru (z wyłączeniem Małej Sceny), zmianę układu widowni Dużej Sceny na bardziej amfiteatralną oraz dostosowanie architektoniczne budynku. Teatr po modernizacji będzie nowoczesny, bezpieczny, będzie mówił współczesnymi językami artystycznymi, ale będzie także nowoczesny pod względem technologicznym, będzie bardziej dostępny i dostosowany dla osób ze szczególnymi potrzebami i niepełnosprawnościami – mówi Dyrektorka Ewa Pilawska.

Podpisanie Aktu Erekcyjnego. Pierwsza od prawej dyrektor Ewa Pilawska, druga od prawej prezydent Han

Podpisanie Aktu Erekcyjnego. Pierwsza od prawej dyrektor Ewa Pilawska, druga od prawej prezydent Hanna Zdanowska

Foto: Urząd Miasta Łodzi/ Mat. Pras.

Europejskie Centrum Komedii będzie rozwinięciem projektu Polskiego Centrum Komedii, które działa w Teatrze Powszechnym w Łodzi - będzie „laboratorium” poszukiwań współczesnej estetyki komediowej.

- Dzięki projektowi polskie teksty sztuk komediowych będą miały artystycznie dużo większe możliwości realizacji scenicznych. Będziemy skoncentrowani na poszukiwaniach wokół polskich autorów i konfrontacji rodzimej twórczości ze dramaturgią europejską i światową – podkreśla Ewa Pilawska.

Europejskie Centrum Komedii będzie rozwinięciem projektu Polskiego Centrum Komedii

Europejskie Centrum Komedii będzie rozwinięciem projektu Polskiego Centrum Komedii

Foto: Mat. Pras.

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.

- Przed nami finałowy weekend XXXI Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych – powiedziała Ewa Pilawska, dyrektorka festiwalu i Teatru Powszechnego w Łodzi. - Budując program tej edycji, chciałam, aby był odważny, mocny, nieoczywisty; abyśmy wspólnie z widzami podjęli ryzyko artystyczne - uważam, że festiwal nie powinien być przeglądem sprawdzonych, bezpiecznych spektakli. Wartością jest, gdy wspólnie poszukujemy, spieramy się, dyskutujemy. Taki festiwal buduje rozmowę przy nieuniknionej różnicy zdań i poglądów, pewnych kontrowersjach – ale czy nie na tym właśnie polega „wspólnota”, która jest tematem tej edycji? Oczywistą wspólnotą jest zbiorowość o podobnych poglądach, celach, wyznająca wspólne wartości… Taka wspólnota kształtuje się w naturalny sposób. Dużo trudniej budować wspólnotę, w której szanujemy się pomimo przeciwnych, często skrajnie odmiennych, poglądów – ale tym bardziej warto taką wspólnotę tworzyć. Ona wyznacza nowe kierunki, daje nowe otwarcie.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Czy Urząd Świętokrzyskiego planuje przetarg na teatr w Kielcach?
Teatr
Co będzie, gdy wejdą Ruscy i zaczną się rozbiory? Nowa sztuka Szczepana Twardocha
Teatr
Historia mężczyzny bez ręki, którą obcięło ISIS
Teatr
Nie żyje Ewa Dałkowska. Była artystką ponad podziałami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Patronat Rzeczpospolitej
Latem Warszawa oddycha komediami Teatru Capitol