Reklama
Rozwiń

Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych spyta o wspólnotę i pokaże „Heksy" Szpili

„Iwona, księżniczką Burgunda” Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże rozpocznie 15 marca Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, który ponownie otwiera sezon najważniejszych festiwali.

Aktualizacja: 15.03.2025 08:41 Publikacja: 20.02.2025 20:29

Plakat XXXI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Plakat XXXI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Foto: JÓZEF ROBAKOWSKI/ TEATR POWSZECHNY

- Od 15 marca zapraszamy na XXXI Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, który tradycyjnie otwiera festiwalowy korowód w nowym roku kalendarzowym. To będzie edycja wybitnych twórców i autorytetów, a jednocześnie edycja „podwyższonego ryzyka artystycznego”: pokażemy aż trzy spektakle, których premiery dopiero przed nami – zapowiada Ewa Pilawska, dyrektorka artystyczna i twórczyni festiwalu, szefowa Teatru Powszechnego w Łodzi, która jako temat przewodni tej edycji zaproponowała hasło: „Wspólnota?”.

Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w marcu

- Część konkursowa obejmująca prezentacje spektakli, które biorą udział w Plebiscycie Publiczności, potrwa od 15 marca do 12 kwietnia - mówi Ewa Pilawska. - Festiwal zainaugurujemy „Iwoną, księżniczką Burgunda” Gombrowicza w reżyserii Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże, spektaklem, w którym jako widzowie w symboliczny sposób stajemy się częścią dworu, do którego przychodzi tytułowa Iwona. Następnie zaprosimy na „Wczoraj byłaś zła na zielono”, sztukę na podstawie książki Elizy Kąckiej, jednej z ciekawszych książek wydanych w ubiegłym roku. Spektakl w reżyserii Anny Augustynowicz z warszawskiego Teatru Dramatycznego to poruszająca wypowiedź o relacji matki z córką ze spektrum autyzmu, który premierę miał na początku lutego. Kolejnym przedstawieniem będzie „Latający Potwór Spaghetti” z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie, poruszający kwestię uczuć religijnych spektakl Mateusza Pakuły, obsypanego nagrodami twórcy „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”, które w ubiegłym roku głosami widzów (ex aequo ze spektaklem „Matki. Pieśń na czas wojny”) zwyciężyło na naszym festiwalu jako najlepszy spektakl. Marcową odsłonę zakończy „Persona. Ciało Bożeny” Huberta Sulimy w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego, czyli spektakl Teatru Zagłębia o wybaczaniu z wieloma autotematycznymi nawiązaniami ze świata teatru.

Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w kwietniu

W kwietniu – zaraz po zaplanowanej na koniec marca premierze – łódzki festiwal pokaże „Heksy” Agnieszki Szpili w reżyserii Moniki Pęcikiewicz.

Agnieszka Szpila na próbie czytanej „Heks"

Agnieszka Szpila na próbie czytanej „Heks"

Foto: Mat. Pras./Natalia Kabanow

- Spektakl Teatru Polskiego w Podziemiu opowie o potrzebie zmiany męskiej narracji, która zdaniem autorki „Heks” się wyczerpała, a tym samym potrzebie znalezienia języka, którym można opowiedzieć świat na nowo – mówi Ewa Pilawska. -Zaprosimy także na spektakl zrealizowany w ramach międzynarodowej współpracy – „Threesome/Trzy” Wojciecha Grudzińskiego, tegorocznego laureata Paszportu Polityki, który w swoim monodramie – jako tancerz i osoba queerowa – odwołuje się do życiorysów baletmistrzów Teatru Wielkiego z czasów PRL-u.

Kwietniową odsłonę Festiwalu zakończy podróż do Teatru Narodowego w Warszawie, gdzie uczestnicy festiwalu obejrzą „Hamleta” w reżyserii Jana Englerta dzień po premierze w Sali im. Bogusławskiego.

Będzie to specjalny Pokaz Mistrzowski dla widzów Festiwalu - zapowiada Ewa Pilawska. - Jako „wspólnota” festiwalowa chcemy podziękować Janowi Englertowi, wielkiemu artyście, który kształtował pokolenia; jednemu z ostatnich mistrzów i wybitnemu dyrektorowi Teatru Narodowego, który z wizją, charyzmą i odwagą po odejściu Jerzego Grzegorzewskiego tworzył oblicze artystyczne sceny narodowej. Za jego dyrekcji stała się punktem odniesienia dla polskiego teatru – wszyscy spoglądaliśmy, czym artystycznie pulsuje Teatr Narodowy. Pożegnanie Jana Englerta z Teatrem Narodowym to także symboliczny koniec pewnej epoki teatru, ale myślę, że to także otwarcie nowego rozdziału – mam nadzieję, że bez „ciężaru” bycia dyrektorem będziemy mogli w większej skali spotykać się z Janem Englertem jako aktorem i reżyserem – mówi dyrektorka artystyczna Festiwalu.

Jan Englert i próba „Hamleta" w Teatrze Narodowym

Jan Englert i próba „Hamleta" w Teatrze Narodowym

Foto: Marta Ankiersztajn/Teatr Narodowy

Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w maju i czerwcu

- W maju wspólnie wybierzemy się na „Wyzwolenie”, narodowy arcydramat Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty. To spektakl, który chciałam zaprosić już wcześniej, ale było to niemożliwe z powodów logistycznych i inscenizacyjnych, dlatego w tym roku pojedziemy obejrzeć ten Pokaz Mistrzowski w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku – dodaje Ewa Pilawska. - Bohaterką XXXI Festiwalu będzie Maja Kleczewska, której twórczość śledzę od lat, począwszy od „Noży w kurach” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Na przestrzeni kilkunastu lat w repertuarze festiwalu znalazły się między innymi jej „Fedra”, „Babel”, „Pod presją”, „Dziady”, „Ulisses”. Prezentowaliśmy też naszą prapremierę „Podróży zimowej” Elfiriede Jelinek w jej reżyserii – koprodukcję z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, gdy dyrektorem był Paweł Łysak – przypomina Ewa Pilawska. - W tym roku pokażemy dwa spektakle Mai Kleczewskiej. W kwietniu zagramy „Ocalone”, czyli opowiadający o traumatycznych doświadczeniach wojennych kobiet z warszawskiego Zieleniaka monodram Agnieszki Przepiórskiej, który przeszedł już do historii jako wybitny. Z kolei w czerwcu w Teatrze Zagłębia zaplanowana jest premiera „Ziemi obiecanej” Reymonta w reżyserii Mai Kleczewskiej (z udziałem międzynarodowej ekipy realizatorów), którą kilka dni później zaprezentujemy w Łodzi dwukrotnie – jako Pokaz Mistrzowski. Jestem przekonana, że w Roku Reymonta w naszym mieście sztuka ta wybrzmi w sposób szczególny. W jaki sposób Maja Kleczewska w 2025 roku zinterpretuje powieść, której akcja toczy się w dynamicznie rozwijającej się przemysłowej Łodzi końca XIX wieku? - pyta Ewa Pilawska.

Czerwcowym pokazom „Ziemi obiecanej” będzie towarzyszył panel dyskusyjny zatytułowany „Wspólnota?”. Jego tematyka będzie krążyć wokół pojęcia wspólnotowości w teatrze, ale przede wszystkim wokół twórczości Mai Kleczewskiej – jako przedstawicielki pokolenia twórców, którzy kreują oblicze artystyczne (a za chwilę także instytucjonalne) polskiego teatru

Ewa Pilawska, dyrektorka Festiwalu

Czerwcowym pokazom „Ziemi obiecanej” będzie towarzyszył panel dyskusyjny zatytułowany „Wspólnota?”.

- Jego tematyka będzie krążyć wokół pojęcia wspólnotowości w teatrze, ale przede wszystkim wokół twórczości Mai Kleczewskiej – jako przedstawicielki pokolenia twórców, którzy kreują oblicze artystyczne (a za chwilę także instytucjonalne) polskiego teatru - zapowiada Ewa Pilawska. - Dyskusja nawiązywać będzie także do zmian, które zachodzą we współczesnym teatrze. Maja Kleczewska i Jan Klata, w mojej ocenie dwójka najwybitniejszych twórców z pokolenia 50+, od nowego sezonu pokieruje dwoma ważnymi teatrami – Teatrem Narodowym i warszawskim Teatrem Powszechnym. Bardzo cieszę się, że będziemy świadkami budowania przez nich oblicza artystycznego instytucji. Bardzo im sekunduję i trzymam za nich palce – to dojrzali, ukształtowani twórcy, mówiący własnym językiem teatralnym, tworzący w odmiennej estetyce. To twórcy z wyrazistą wizją. Jestem niezwykle ciekawa, jaki pejzaż polskiego teatru namalują - mówi Ewa Pilawska. - Właściwie teatr Mai Kleczewskiej i Jana Klaty na przestrzeni lat współtworzył i rozwijał się razem z Festiwalem Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Dziś są już zdecydowanie w półce mistrzów. Zapraszam Państwa do spotkania z ich teatrem, ale także do udziału w czerwcowym panelu dyskusyjnym z ich udziałem - podsumowuje Ewa Pilawska.

„Wyzwolenie" Jana Klaty w gdańskim Teatrze Wybrzeże

„Wyzwolenie" Jana Klaty w gdańskim Teatrze Wybrzeże

Foto: R.Skwarek/Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych i mecenat Łodzi

Po wszystkich pierwszych festiwalowych prezentacjach odbędą się spotkania twórców z widzami. Zaś w tym roku wzbogaciła się̨ Galeria Mistrzów Plakatu Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (autorami plakatów byli dotychczas między innymi Waldemar Świerzy, Rafał Olbiński, Eugeniusz Get-Stankiewicz, Michał Batory, Andrzej Pągowski, Stanisław Fijałkowski). Autorem plakatu XXXI Festiwalu jest Józef Robakowski, jeden z najważniejszych współczesnych polskich artystów, historyk sztuki, autor filmów, cykli fotograficznych, zapisów video, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych. Prace Józefa Robakowskiego znajdują̨ się̨ w zbiorach na całym świecie, poza Polską między innymi w Centre Georges Pompidou w Paryżu, w muzeach i galeriach w Kanadzie, Niemczech, Holandii, Austrii, Węgrzech, Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych.

XXXI edycja Festiwalu, jednego z najstarszych festiwali teatru zawodowego w kraju i pierwszy festiwal teatralny powołany do życia po 1989 roku, odbywa się pod patronatem Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej i współfinansowany jest ze środków Miasta Łodzi.

Sprzedaż biletów na XXXI Festiwal rozpocznie się w czwartek 27 lutego 2025 o godzinie 13:00 – równocześnie w kasie biletowej, online oraz w biletomacie w Galerii Łódzkiej.

W Plebiscycie Publiczności widzowie tradycyjnie wybiorą Najlepszy Spektakl, Najlepszą Aktorkę i Najlepszego Aktora.

„Rzeczpospospolita” jest patronem medialnym.

Program XXXI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

15 marca (sobota) o 19:15

Witold Gombrowicz, „IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA”, reżyseria: Adam Orzechowski

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi

16 marca (niedziela) o 19:15

Witold Gombrowicz, „IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA”, reżyseria: Adam Orzechowski

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi

21 marca (piątek) o 19:15

Eliza Kącka, „WCZORAJ BYŁAŚ ZŁA NA ZIELONO”, reżyseria: Anna Augustynowicz

Teatr Dramatyczny im. G. Holoubka w Warszawie

Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

22 marca (sobota) o 19:15

Eliza Kącka, „WCZORAJ BYŁAŚ ZŁA NA ZIELONO”, reżyseria: Anna Augustynowicz

Teatr Dramatyczny im. G. Holoubka w Warszawie

Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

26 marca (środa) o 19:00

„LATAJĄCY POTWÓR SPAGHETTI”, scenariusz i reżyseria: Mateusz Pakuła

Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

27 marca (czwartek) o 19:00

„LATAJĄCY POTWÓR SPAGHETTI”, scenariusz i reżyseria: Mateusz Pakuła

Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

29 marca (sobota) o 19:00

Hubert Sulima, „PERSONA. CIAŁO BOŻENY”, reżyseria: Jędrzej Piaskowski

Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

30 marca (niedziela) o 19:00

Hubert Sulima, „PERSONA. CIAŁO BOŻENY”, reżyseria: Jędrzej Piaskowski

Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

7 kwietnia (poniedziałek) o 19:00

Agnieszka Szpila, „HEKSY”, reżyseria: Monika Pęcikiewicz

Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu

Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

8 kwietnia (wtorek) o 19:00

Agnieszka Szpila, „HEKSY”, reżyseria: Monika Pęcikiewicz

Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu

Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

11 kwietnia (piątek) o 19:00

Piotr Rowicki, „OCALONE”, reżyseria: Maja Kleczewska

Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

12 kwietnia (sobota) o 19:00

Piotr Rowicki, „OCALONE”, reżyseria: Maja Kleczewska

Dom Spotkań z Historią w Warszawie

Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

12 kwietnia (sobota) o 19:15

„THREESOME/TRZY”,

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Wojciech Grudziński

Produkcja: Wojciech Grudziński / Fundacja 910113

Koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie, Belluard Bollwerk

We współpracy z Cité Internationale des Arts, Frascati, Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts, Centre national de la danse – Pantin i miasto Warszawa

Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

13 kwietnia (niedziela) o 18:00

POKAZ MISTRZOWSKI:

William Shakespeare, „HAMLET”, reżyseria: Jan Englert

Teatr Narodowy w Warszawie

Miejsce prezentacji: Teatr Narodowy w Warszawie

Cena biletu obejmuje przejazd autokarem z Łodzi do Teatru Narodowego w Warszawie oraz powrót do Łodzi.

Odjazd do Warszawy: wyjazd 13 kwietnia 2025 o godzinie 15:00 z parkingu przy Manufakturze (od strony ulicy Jana Karskiego).

13 kwietnia (niedziela) o 19:15

„THREESOME/TRZY”,

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Wojciech Grudziński

Produkcja: Wojciech Grudziński / Fundacja 910113

Koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie, Belluard Bollwerk

We współpracy z Cité Internationale des Arts, Frascati, Visegrad Artist Residency Program for

Performing Arts, Centre national de la danse – Pantin i miasto Warszawa

Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

31 maja (sobota) o 16:00

POKAZ MISTRZOWSKI:

Stanisław Wyspiański, „WYZWOLENIE”, reżyseria: Jan Klata

Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Miejsce prezentacji: Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Spektakl zaprezentowany zostanie w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Cena biletu obejmuje przejazd autokarem z Łodzi do Teatru Wybrzeże w Gdańsku oraz powrót do Łodzi.

Odjazd do Gdańska: wyjazd 31 maja 2025 o godzinie 10:00 z parkingu przy Manufakturze (od strony ulicy Jana Karskiego).

21 czerwca (sobota)

POKAZ MISTRZOWSKI:

Władysław Reymont, „ZIEMIA OBIECANA”, reżyseria: Maja Kleczewska

Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Miejsce prezentacji w Łodzi oraz godzina zostaną podane w późniejszym terminie

22 czerwca (niedziela) o 13:00

Panel dyskusyjny „Wspólnota?”. 
Miejsce: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

22 czerwca (niedziela)

POKAZ MISTRZOWSKI:

Władysław Reymont, „ZIEMIA OBIECANA”, reżyseria: Maja Kleczewska

Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Miejsce prezentacji w Łodzi oraz godzina zostaną podane w późniejszym terminie.

- Od 15 marca zapraszamy na XXXI Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, który tradycyjnie otwiera festiwalowy korowód w nowym roku kalendarzowym. To będzie edycja wybitnych twórców i autorytetów, a jednocześnie edycja „podwyższonego ryzyka artystycznego”: pokażemy aż trzy spektakle, których premiery dopiero przed nami – zapowiada Ewa Pilawska, dyrektorka artystyczna i twórczyni festiwalu, szefowa Teatru Powszechnego w Łodzi, która jako temat przewodni tej edycji zaproponowała hasło: „Wspólnota?”.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Teatr
XXXI Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi rozpoczęty z przytupem
Teatr
Teatry operowe. Dyrektor musi odejść, bo jest za długo
Teatr
Klata powołany na dyrektora Teatru Narodowego. Teraz pojechał do Kijowa
Teatr
„Na prochach” to musical mocniejszy niż narkotyk
Teatr
Pokazy mistrzów i autorytetów
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Teatr
Europejska nagroda dla Krzysztofa Warlikowskiego
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń