Reklama

Dano nam raj, a my zamieniamy go w piekło. Startuje Festiwal Szekspirowski

„Burza” z Narodowego Akademickiego Ukraińskiego Teatru Dramatycznego we Lwowie na początek 29. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, który zakończy się 3 sierpnia.

Publikacja: 25.07.2025 10:40

The Tiger Lillies wystąpi w finale festiwalu

The Tiger Lillies wystąpi w finale festiwalu

Foto: Mat. Pras./GFS

Mottem tegorocznego festiwalu jest fraza: „Słowa, słowa, słowa” z „Hamleta”. Hamlet, wypowiadając tę sentencję krytykuje pustosłowie i hipokryzję. Organizator festiwalu Gdański Teatr Szekspirowski przywołuje frazę również w kontekście mediów społecznościowych i cyfrowej komunikacji.

Reklama
Reklama

Ukraińska „Burza” ze Lwowa

Na początek festiwalu 25 lipca zaplanowano ukraińską „Burzę” w reżyserii Oksany Dmitrijevej Narodowego Akademickiego Ukraińskiego Teatru Dramatycznego im. Marii Zankovetskiej we Lwowie.

Światowej sławy szekspirolog, dyrektor Shakespeare Institute w Stratford-upon-Avon, Michael Dobson napisał o spektaklu: „Burza” Oksany Dmitrijevej – którą zobaczyłem na festiwalu w Iwano-Frankiwsku w czerwcu 2024 roku – to po prostu najinteligentniejsza, najbardziej pomysłowa i logicznie spójna interpretacja tej sztuki, jaką widziałem w ciągu półwiecza oglądania takich przedstawień. To smutna bajka dla dorosłych o niezdolności ludzkości do dorastania, o megalomanii i szalonym świecie. Dano nam raj, a my zamieniamy go w piekło”.

Czytaj więcej

Elektryczna sonda Zimbardo na mózgu Williama Szekspira

27 lipca G. Garage Shakespeare-dô Company z Japonii zaprezentuje „Ryszarda II” w reżyserii Kochi Yamato, który ma bogate doświadczenie w wystawianiu dzieł Szekspira w stylu teatru noh. Liryczna muzyka zespołu Mama!milk i Emi Eleonory, japońskie kostiumy autorstwa słynnego Shingo Tokihiro – pozwalają Ryszardowi II na reinkarnację we współczesnym świecie.

Reklama
Reklama

Szekspir i jego duch w Gdańsku

The Tiger Lillies, mistrzowie awangardowego kabaretu i katalońscy aktorzy Màrcia Cisteró, Enric Cambray i Andrew Tarbet przeprowadzą widzów przez ironiczną wersję „Makbeta” już 31 lipca. Martyn Jacques, lider zespołu, stworzył 22 nowe piosenki specjalnie na potrzeby spektaklu. Są one grane na żywo, pełne mrocznego liryzmu i przeszywającej ironii, która będzie ścigać Makbeta z każdą nutą, każdą przepowiednią, każdym kłamstwem.

2 i 3 sierpnia zaprezentowany zostanie laureat konkursu ShakeSpheare zorganizowanego przez Europejską Sieć Festiwali Szekspirowskich. „Learlike” zespołu Greensleeved w reżyserii Cecilii Thoden van Velzen, to opowieść o Królu Learze z perspektywy jego córek. Córki-tyranki dopiero co przejęły władzę, lecz w sztuce manipulacji i intryg są zadziwiająco doświadczone.

„Wchodzi Duch” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej to propozycja Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Festiwalowa publiczność będzie miała okazję zobaczyć 2 sierpnia gdańską premierę tego autorskiego spektaklu.

Punktem wyjścia dla Weroniki Szczawińskiej, dramaturga Piotra Wawra jr. oraz olsztyńskiego teatru stał się pierwszy akt „Hamleta” Szekspira, w którym dwukrotnie pojawia się Duch ojca. „Wchodzi Duch” bierze na warsztat temat dziedziczenia, konfrontacji z przeszłością i wpływu autorytetów – zwłaszcza ojcowskich – na nasze życie i tożsamość.

Festiwal Szekspirowski i konkurs o Nagrodę Złotego Yoricka

Specjalnością festiwalu jest konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieła Williama Szekspira, który odbywa się od 1994 roku. Do konkursu o Złotego Yoricka podczas 29. Festiwalu Szekspirowskiego zakwalifikowały się: „Sen nocy letniej” Michała Zadary z Teatru Komedia w Warszawie, „Opowieść zimowa” Pameli Leończyk z Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz „Juliusz Cezar” Błażeja Biegasiewicza z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Reklama
Reklama

„Burza” Oksany Dmitrievej – którą zobaczyłem na festiwalu w Iwano-Frankiwsku w czerwcu 2024 roku – to po prostu najinteligentniejsza, najbardziej pomysłowa i logicznie spójna interpretacja tej sztuki, jaką widziałem w ciągu półwiecza oglądania takich przedstawień. To smutna bajka dla dorosłych o niezdolności ludzkości do dorastania, o megalomanii i szalonym świecie. Dano nam raj, a my zamieniamy go w piekło.

dyrektor Shakespeare Institute w Stratford-upon-Avon, Michael Dobson

Zwycięski teatr otrzyma statuetkę Złotego Yoricka oraz nagrodę finansową w wysokości 40 tys. zł.

Odbędzie się też Konkurs o Nowego Yoricka dla studentów reżyserii oraz Konkurs SzekspirOFF 2025. Zwycięzców konkursów organizowanych podczas Festiwalu Szekspirowskiego (Złoty Yorick, Nowy Yorick oraz SzekspirOFF 2025) wyłoni międzynarodowe Jury w składzie: prof. dr hab. Marta Gibińska – współzałożycielka Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego, członkini Deutsche Shakespeare Gesellschaft i International Shakespeare Association, członkini zarządu European Shakespeare Research Association, dr Agata Romaniuk – pisarka, reporterka, socjolożka oraz Zishan Ugurlu - aktorka, reżyserka i performerka-rezydentka w nowojorskim teatrze La MaMa.

Czytaj więcej

Marcin Dorociński, przeboje z Cannes i nie tylko

3 sierpnia, po ogłoszeniu werdyktów festiwalowych konkursów, wystąpi ponownie The Tiger Lillies, tym razem z koncertem.

Mottem tegorocznego festiwalu jest fraza: „Słowa, słowa, słowa” z „Hamleta”. Hamlet, wypowiadając tę sentencję krytykuje pustosłowie i hipokryzję. Organizator festiwalu Gdański Teatr Szekspirowski przywołuje frazę również w kontekście mediów społecznościowych i cyfrowej komunikacji.

Ukraińska „Burza” ze Lwowa

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Teatr
Joanna Kołaczkowska nie żyje. Legendarna artystka kabaretowa miała 59 lat
Teatr
Ministerstwo Kultury zawiadamia prokuraturę w sprawie teatru w Kielcach
Teatr
Jerzy Radziwiłowicz: Nie rozumiem pogardy dla inteligencji
Teatr
Krzysztof Głuchowski: W Kielcach wygrał Jacek Jabrzyk
Teatr
Wyjątkowa premiera w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Przy jakich przebojach umierają Romeo i Julia
Reklama
Reklama