Reklama

Bezrobotni na żądanie

Agencje pracy tymczasowej pomagają wyjść z bezrobocia

Aktualizacja: 05.03.2013 15:57 Publikacja: 05.03.2013 15:18

Bezrobotni na żądanie

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

Aby znaleźć stałe zajęcie, trzeba pracy szukać przez ponad 13 miesięcy – wynika z najnowszego Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności. W porównaniu do poprzedniego roku, liczba bezrobotnych, którzy szukają pracy ponad rok wzrosła o 20 proc. To niepokojące, bo zdaniem ekspertów im dłużej człowiek nie ma pracy, tym trudniej jest mu znaleźć kolejne zajęcie.

Sposobem na ponowne wejście na rynek pracy jest korzystanie z pomocy agencji pracy tymczasowej, która zatrudnia pracowników i „wypożycza" ich przedsiębiorstwom, które w danym momencie potrzebują większej kadry.

Jak wynika z najnowszego raportu Eurociett i UNI Europa w przypadku Francji i Włoch ponad 40 proc. pracowników przed podjęciem pracy była wcześniej bezrobotna. Najwyższy tego typu wskaźnik dotyczy Niemiec - gdzie w 2011 r. ponad 60 proc. pracowników tymczasowych stanowiły osoby bezrobotne lub nigdy wcześniej niepracujące.

- Bardzo podobnie szacunki wyglądają w przypadku Polski. Z naszych analiz wynika, że między 2011 -2012 r. ok. 50 proc. osób które wcześniej deklarowały się jako bezrobotne, znalazły pracę dzięki elastycznym formom zatrudnienia – twierdzi Anna Wicha, Dyrektor Generalny Adecco Poland, firmy zajmującej się dostarczaniem pracowników tymczasowych.

- To dobry sposób na wejście na rynek pracy osób długotrwale bezrobotnych czy absolwentów, którzy w ten sposób mogą zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe – mówi Jerzy Bartnicki, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kwidzynie.

Reklama
Reklama

Agencje najczęściej szukają pracowników na produkcje, ale zdarzają się także oferty pracy biurowej, w działach obsługi klienta czy w księgowości.

Praca tymczasowa to nie tylko rynek pracownika, ale również pracodawcy. Zalety elastycznych form zatrudnienia dostrzegają również firmy, które doceniają przede wszystkim szybką i skuteczną odpowiedź agencji zatrudnienia na zmiany zachodzące w sytuacji gospodarczej czy elastyczne dopasowywanie kadry do aktualnych potrzeb firmy. - Większość dostępnych analiz potwierdza, że agencje zatrudnienia w znacznym stopniu wspierają przede wszystkim firmy w dostosowaniu się do wahań koniunktury. Ma to szczególne znaczenie w kontekście obecnej debaty nt. zapowiadanej drugiej fali kryzysu – podkreśla Anna Wicha.

Ale o ile takie rozwiązanie pomaga firmom w trudnej sytuacji, a bezrobotnym zarobić pieniądze na życie i nie wypaść z rynku pracy, nie jest to rozwiązanie, z którego należy korzystać długoterminowo. – Praca tymczasowa nie daje żadnej stabilizacji ekonomicznej. Są osoby, które tak funkcjonują od kilku lat i z roku na rok jest coraz gorzej z tego wyjść – mówi Bartnicki i dodaje, że należy się pilnować, aby nie zostać wiecznym pracownikiem tymczasowym.

Aby znaleźć stałe zajęcie, trzeba pracy szukać przez ponad 13 miesięcy – wynika z najnowszego Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności. W porównaniu do poprzedniego roku, liczba bezrobotnych, którzy szukają pracy ponad rok wzrosła o 20 proc. To niepokojące, bo zdaniem ekspertów im dłużej człowiek nie ma pracy, tym trudniej jest mu znaleźć kolejne zajęcie.

Sposobem na ponowne wejście na rynek pracy jest korzystanie z pomocy agencji pracy tymczasowej, która zatrudnia pracowników i „wypożycza" ich przedsiębiorstwom, które w danym momencie potrzebują większej kadry.

Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Społeczeństwo
Państwo w państwie. Rodzina Mai z Mławy walczy z grecką administracją
Społeczeństwo
Projekt o zmianie czasu utknął w Sejmie, więc znów musimy przestawić zegarki
Społeczeństwo
Lawina wypadków i śmiertelne ofiary szaleńczej jazdy na hulajnogach
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Społeczeństwo
Obrona kraju to nie tylko wyzwanie dla państwa. Jak mogą mu pomóc firmy?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama