Oszczędzamy też na świętach

Jedynie co piąty z nas wyda na Wielkanoc więcej niż rok temu. Producenci żywności stawiają więc na eksport.

Publikacja: 29.03.2013 02:07

Do tej pory Polacy, niezależnie od sytuacji gospodarczej, na świętach nie oszczędzali. Nawet w ostatnich, kryzysowych latach handlowcy nie mieli w tym okresie na co narzekać. Ostatnie Boże Narodzenie pokazało jednak, że konsumenci postanowili wreszcie zacisnąć pasa.

Ograniczenie wydatków związanych z Wielkanocą zapowiada się jeszcze poważniej. Z badania serwisu Ceneo wynika, że tylko 21,5 proc. Polaków na Wielkanoc chce wydać więcej niż rok temu. Handlowcy spodziewają się więc spadku zakupów o 5 proc., do ok. 11 mld zł.

– Konsumenci oszczędzają, spadły też nieco ceny, więc rynek na wartości straci. Ilościowo raczej nie, ponieważ konsumenci kupują tańsze zamienniki dotychczas wybieranych produktów – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Z badania Payback wynika, że już więcej niż co trzeci Polak wybierze produkty marek własnych sieci, tańszych nawet o 30 proc. Dodatkowo konkurencja między sieciami się zaostrza, promocji nie brakuje.

– Wiele produktów potrzebnych do przygotowania wielkanocnych potraw jest tańszych lub podrożało niewiele w stosunku do 2012 r. – mówi Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). Jajka są tańsze o 6,2 proc. i kosztują średnio 60 groszy za sztukę. Spadły też ceny cukru, mięsa drobiowego i nabiału. O 4 proc. zdrożała wieprzowina, a o ok. 1,5 proc. mąka. Droższe są jednak warzywa.

Spowolnienie odciska piętno na wydatkach Polaków na żywność nie tylko w okresie świątecznym. Ekonomiści nie wykluczają, że w tym roku kupimy mniej wódki, piwa, nabiału oraz wieprzowiny.

W tej sytuacji ratunkiem dla firm spożywczych może być eksport. Według najnowszej prognozy IERiGŻ w 2013 r. eksport produktów rolnych i spożywczych z Polski ma wzrosnąć o ok. 4 proc., do 18,2  mld euro. W 2012 r. udało się nam zwiększyć eksport żywności aż o 15 proc.

Niemal 80 proc. eksportu polskiej żywności i towarów rolnych przypada na UE, ale coraz lepiej radzimy sobie na innych rynkach. W 2012 r. o ok. 30 proc.  wzrósł eksport do Rosji, gdzie najlepiej sprzedają się jabłka, słodycze, wieprzowina i nabiał. – Wzrost sprzedaży do Rosji pokazuje, że mamy nadal możliwości, aby zdobywać nowe rynki, także dla naszej markowej żywności – mówi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Do tej pory Polacy, niezależnie od sytuacji gospodarczej, na świętach nie oszczędzali. Nawet w ostatnich, kryzysowych latach handlowcy nie mieli w tym okresie na co narzekać. Ostatnie Boże Narodzenie pokazało jednak, że konsumenci postanowili wreszcie zacisnąć pasa.

Ograniczenie wydatków związanych z Wielkanocą zapowiada się jeszcze poważniej. Z badania serwisu Ceneo wynika, że tylko 21,5 proc. Polaków na Wielkanoc chce wydać więcej niż rok temu. Handlowcy spodziewają się więc spadku zakupów o 5 proc., do ok. 11 mld zł.

Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie zapewnia Polaków: Nie jesteśmy przeciwko wam
Społeczeństwo
Znamy Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Co oznacza "sigma"?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Społeczeństwo
53-letnia kobieta została raniona w głowę. W okolicy policjanci ćwiczyli strzelanie