Sejmowa podkomisja nie ma raportu o szkoleniu pilotów

Raport sejmowej podkomisji badającej szkolenie pilotów wojskowych miał być gotowy w czerwcu. Nie ma go do dziś i nie wiadomo, kiedy powstanie

Publikacja: 07.10.2010 05:11

Sejmowa podkomisja obrony narodowej do zbadania procesu szkolenia pilotów i techników Sił Zbrojnych powstała w kwietniu 2009 r. na wniosek Ludwika Dorna (poseł niezależny). Powodem jej powołania była katastrofa samolotu Bryza na lotnisku wojskowym w Gdyni, w której zginęło czterech pilotów Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wcześniej rozbiło się kilka innych maszyn wojskowych. M.in. pod Mirosławcem, gdzie zginęło 20 pilotów.

Po tych tragediach posłowie postanowili przyjrzeć się szkoleniu lotników wojskowych. Jeździli do jednostek lotniczych różnych rodzajów wojsk.

W lipcu zeszłego roku wizytowali jednostki Marynarki Wojennej, potem Wojsk Lądowych w Tomaszowie Mazowieckim. We wrześniu byli w Łasku, w październiku 2009 r. w Krakowie. Potem prace komisji przyhamowały. Przez ostatni rok posłowie odwiedzili tylko, w lipcu, po katastrofie, w której zginęli prezydent Lech Kaczyński, jego małżonka i 94 inne osoby, 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, odpowiedzialny za wożenie VIP.

– Po katastrofie pod Smoleńskiem miałem nadzieję, że prace podkomisji zostaną zintensyfikowane. Stało się odwrotnie. One całkowicie zamarły – mówi Dariusz Seliga, poseł PiS, wiceszef podkomisji. – Nie ma posiedzeń, nie ma sesji wyjazdowych, nie ma przygotowań do pisania raportu końcowego, choć miał być gotowy już dawno.

Zdaniem Seligi prace podkomisji celowo opóźniają jej członkowie z koalicji rządzącej. – Końcowy raport na temat szkolenia pilotów musiałby być miażdżący dla całej armii. Uważam, że dlatego dostali zlecenie, by jak najbardziej opóźniać jego napisanie – uważa Seliga.

Członek podkomisji Paweł Suski z PO odpiera zarzuty. – Nasze prace rzeczywiście się przedłużyły, ale z powodów technicznych. W Sejmie nie ma specjalistycznego sprzętu do odsłuchania nagrań z naszych posiedzeń wyjazdowych. Ale wiem, że Sejm się już z tym uporał – mówi.

Poseł zapewnia, że prace podkomisji teraz zostaną przyspieszone. – W listopadzie pojedziemy do szkoły w Dęblinie i prawdopodobnie do Pułku Śmigłowców Bojowych w Inowrocławiu – twierdzi Suski. Jego zdaniem raport może powstać jeszcze w tym roku.

Aferę ze szkoleniem pilotów „Rz” ujawniła niedawno.

Najbardziej zainteresowani szybkim powstaniem raportu są sami piloci. Lecz ci, z którymi rozmawialiśmy, przestali już liczyć na pomoc podkomisji, i to, że ta cokolwiek zmieni w systemie ich szkolenia.

Sejmowa podkomisja obrony narodowej do zbadania procesu szkolenia pilotów i techników Sił Zbrojnych powstała w kwietniu 2009 r. na wniosek Ludwika Dorna (poseł niezależny). Powodem jej powołania była katastrofa samolotu Bryza na lotnisku wojskowym w Gdyni, w której zginęło czterech pilotów Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wcześniej rozbiło się kilka innych maszyn wojskowych. M.in. pod Mirosławcem, gdzie zginęło 20 pilotów.

Po tych tragediach posłowie postanowili przyjrzeć się szkoleniu lotników wojskowych. Jeździli do jednostek lotniczych różnych rodzajów wojsk.

Służby
Kto nagrywał białoruskich kibiców na meczu w Warszawie? Czy sprawą zajmą się służby?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Służby
Strefa buforowa na granicy z Białorusią zostanie na dłużej
Służby
Piotr Pogonowski zatrzymany. Został doprowadzony do Sejmu na przesłuchanie
Służby
„O Pegasusie dowiedziałem się z mediów”. Były szef ABW Piotr Pogonowski zeznawał po doprowadzeniu przed komisję śledczą
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Służby
Piotr Pogonowski: Jako były szef ABW chciałbym sprostować kłamstwa o Pegasusie