– Piloci samolotów F-16 w większości przechodzą szkolenie w USA. To kosztowne – podkreśla jeden z oficerów wojska.
Rok temu resort obrony unieważnił przetarg na zakup 16 takich samolotów, bo złożone oferty nie spełniały wymagań ustalonych przez MON. W tym roku wydawało się, że zła passa się odwróci. Samoloty szkolno-treningowe znalazły się w wykazie planowanych zakupów przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Wiosną komórka ta opublikowała wstępne wymagania, jakie stawia wobec potencjalnych kontrahentów w przypadku zakupu Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego. Wynikało z niego, że wojsko gotowe jest kupić nie tylko samoloty szkolno-treningowe, ale także pakiet szkoleniowy i logistyczny (w tym symulator lotu, trenażer procedur awaryjnych, symulator obsługi samolotów dla personelu lotniczego).
MON przewidywał, że inwestycja ta miała pozwolić na wyszkolenie rocznie kilkunastu pilotów F-16. Nowy samolot powinien charakteryzować się zdolnością do działań w każdych warunkach atmosferycznych zarówno w dzień, jak i w nocy. Powinien mieć kabinę dla dwóch pilotów, ale z możliwością wykonywania lotów przez jednego pilota. Maszyna powinna być napędzana przynajmniej jednym silnikiem odrzutowym. Pułap praktyczny samolotu powinien wynosić minimum 12 tys. m, a jego prędkość w locie nie mniej niż 800 km/h.
Pracownicy MON precyzowali, że „samolot szkolno-treningowy ma być w przyszłości podstawowym środkiem szkolenia zaawansowanego personelu lotniczego sił zbrojnych przeznaczonego do pilotowania nowoczesnych samolotów bojowych".
Z informacji, które otrzymaliśmy z Inspektoratu Uzbrojenia, wynika też, że w tym roku nie zostanie podpisany kontrakt na zakup śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia. Wiosną MON rozpisał przetarg na kupno 26 takich maszyn. Jednak pod koniec września na poligonie w Drawsku Pomorskim premier Donald Tusk ogłosił, że resort obrony kupi aż 70 śmigłowców. To, zdaniem naszych rozmówców, spowodowało, że trzeba uzupełnić dokumentację przetargową.
W tym roku Inspektorat Uzbrojenia zawarł m.in. umowy na zakup samolotów CASA C-295 M, a także remonty okrętów. Do grudnia przeprowadził 320 postępowań (część z nich to aneksy do trwających umów). Tegoroczny budżet, jakim dysponuje IU MON, wynosi ponad 5 mld zł.