Decyzja Ministerstwa Sprawiedliwości o tym, by reforma prawa karnego przebiegała metodą dwóch prędkości (najpierw zmiany w procedurze karnej i odłożenie 95 proc. reformy kodeksu karnego na nieokreśloną przyszłość) zmartwiła członków komisji kodyfikacyjnej. Za to zadowolenia z takiego obrotu sprawy nie kryją prokuratorzy ze Związku Zawodowego Prokuratorów i Pracowników Prokuratury RP.
– Ostatnie miesiące pracowaliśmy nad obroną kodeksu karnego przed niekorzystnymi zmianami przygotowanymi przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Karnego i przedłożonymi do legislacji przez ministra sprawiedliwości. W dużej części były to rozwiązania w sposób nieuzasadniony i wbrew interesowi społecznemu promujące łagodzenie karalności wobec sprawców najpoważniejszych przestępstw: multirecydywistów, osób dopuszczających się zbrodni czy przestępstw gospodarczych narażających Skarb Państwa na straty liczone w milionach, gdzie nierzadko pokrzywdzeni liczeni są w setkach osób – mówi Jacek Skała, prezes ZZPiPP. – Pod wpływem naszej argumentacji, ale zapewne również z pobudek politycznych, bo przecież łagodzenie odpowiedzialności karnej nie jest popularne społecznie, zmodyfikowano projekt, rezygnując z części propozycji. Stąd niezadowolenie ze strony lobbystów promujących te zmiany – dodaje.
Czytaj więcej
Z projektu nowelizacji kodeksu karnego, który miał odwrócić wątpliwe zmiany przeforsowane przez Z...
Łagodniejsze traktowanie recydywistów?
Prokurator Skała ma na myśli przede wszystkim zmiany dotyczące art. 37a k.k. Przepis ten pozwala, w przypadku przestępstw zagrożonych karą do 8 lat pozbawienia wolności, orzec karę wolnościową – grzywny lub ograniczenia wolności – nawet gdy przepis szczególny ich nie przewiduje. Jednocześnie § 2 art. 37a stanowi, że złagodzenia sankcji nie stosuje się do sprawców określonych w art. 64 § 1 (recydywa) tych, którzy popełniają przestępstwo działając w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, sprawców przestępstw o charakterze terrorystycznym a także sprawców przestępstwa określonego w art. 178a § 4 (powtórna jazda w stanie nietrzeźwości). Projekt MS przewidywał m.in. uchylenie art. 37a § 2.
W konsultacjach było to krytykowane nie tylko przez ZZPiPP, ale i np. przez Prokuratury Regionalne w Katowicach i Lublinie. Jednak nie wszyscy podzielają obawy, co do tego, że uchylenie art. 37a § 2 spowoduje orzekanie kar wolnościowych wobec recydywistów. Takiego zagrożenia nie dostrzegał choćby rzecznik praw obywatelskich, który zdecydowanie chwalił te rozwiązania.